אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) אורתופדיה >

מה אתם עושים בשביל לשמור על הגב שלכם?


13.4.18
המדריך שירים אתכם בחזרה על הרגליים

הרבה דברים פשוטים שאתם יכולים לעשות כבר עכשיו יצמצמו בעשרות אחוזים את הסיכוי שלכם להיפגע מכאבי גב. החל מתזונה, דרך פעילות גופנית ועד בחירת מזרן וסביבה עם תמיכה אנטומית – הנה המדריך שירים אתכם בחזרה על הרגליים

כאבי גב הם הסיבה השכיחה ביותר לתחלואה ונכות בקבוצת הגיל של 20-60 שנה בעולם המערבי. זו גם אחת הסיבות הנפוצות לפנייה של גברים ונשים לרופא המשפחה, ויש הערכות שגורסות ש-8 מכל 10 מבוגרים יסבלו מהתקף של כאבי גב תחתון לפחות פעם אחת בחייהם. הסיבות לכך קשורות לבעיות בעמוד השדרה, למחלות נוירולוגיות ומחלות שרירים, לליקוי תפקודי של אברים פנימיים וכמובן אורח החיים המודרני.

הבעיה האמיתית שרובנו לא עושים יותר מדי כדי למנוע כאבי גב או להפחית את הסיכון לסבול מהם. אפילו המלצות פשוטות כמו להימנע מישיבה ממושכת ולקום לעמידה מדי כ-30 דקות של ישיבה רצופה לא מאומצות במלואן, בעיקר בקרב אנשים שעובדים במשרד. כמו כן, כמעט אף אחד מאתנו לא מניח כרית קטנה או מגבת מגולגלת בין הגב התחתון למשענת של הרכב כאשר הוא נוהג, ועוד פחות אנשים מניחים שרפרף מתחת לרגליים כשהם יושבים מול המחשב.

כך תדעו באיזה סוג של כאב מדובר

הגב התחתון הוא המייצג המובהק של כאבי גב. תפקידו לתמוך ברוב משקל הגוף והמחיר הוא כאבים שמופיעים בדרך כלל בחלק שמשתרע מתחת לקו הצלעות ומעל לקו העכוז, או לעיתים עם הקרנה לעכוז ולאזור האגן והירך. הסימפטומים של כאב גב תחתון הם לא רק חוסר נוחות אלא תחושות של שריפה ודקירה, והם יכולים להיות חדים או עמומים ובעוצמה קלה עד קשה. בנוסף, הם יכולים להופיע בפתאומיות או להתפתח בהדרגה ולעיתים הם מלווים בנפיחות מקומית.

מי שלא שומר על הגב מציב את עצמו בקבוצת סיכון להתפתחות שבר, תהליך זיהומי או גידול. מבחינת פניה לרופא ושקילת אפשרויות טיפול, הדבר החשוב הוא לסווג כאבי גב לפי משך הזמן שלהם: כאב חריף נמשך עד 6 שבועות, כאב תת-כרוני יימשך כ-12 שבועות וכאב כרוני ילווה אתכם מעל 3 חודשים.

חייבים לפנות לרופא כאשר הכאב מקרין לרגליים ואם חשים חולשה או הפרעה בסוגרים. עם זאת, לרוב לא ניתן לדעת מה הסיבה המדויקת לכאב, אך יש דברים שאפשר לעשות כדי לצמצם ולמנוע אותו.

קומו מהכיסא והפסיקו לעשן

קודם כל, ניסיון של עשרות שנים בהתמודדות עם כאבי גב אצל מעל 80% מהאוכלוסייה הבוגרת עוזר להגדיר את גורמי הסיכון. מלבד העובדה שכאבי גב תחתון שכיחים יותר ככל שמתגברים ובעיקר אחרי גיל 30, הם מאפיינים אנשים שלא מבצעים פעילות גופנית, מרימים משאות כבדים ויושבים למשך זמן ממושך. במקביל, גורמי סיכון אחרים הם השמנה, הריון, עישון, צריכת אלכוהול, דיכאון, עייפות, חוסר שינה ויציבה לקויה.

מרשימת גורמי הסיכון לעיל אפשר להבין ממה להימנע כדי להתמודד עם כאבי גב ולצמצם אותם. עכשיו זה בדיוק הזמן להפסיק לעשן, להתחיל להתאמן ולקום מהכיסא כדי למתוח את השרירים והגב העליון.

עם כאבי גב בהריון אין יותר מדי מה לעשות חוץ מפעילות גופנית מתונה שתחזק את השרירים, אך מנגד אין שום סיבה להמשיך לעשן או לצרוך אלכוהול בכמויות גדולות. בתוך כך, רצוי לתכנן היטב את שעת ההשכמה כדי לישון טוב בלילה ולהתרגל ללכת זקופים ולא בהישענות כלפי פנים.

עד כמה הסביבה תומכת בגב שלכם?

מניעת כאבי גב מגיל 30 והלאה היא משימה מורכבת שמחייבת אתכם לבצע שורה ארוכה של התאמות. התחילו בבדיקה של הסביבה הקיימת והחליפו כיסאות, מושבים ומזרנים שלא עולים בקנה אחד עם מבנה ומשקל הגוף.

השקיעו עוד כמה שקלים ברכישת מיטה מתכווננת כדי למנוע עומס על הצוואר, השכמות ופלג הגוף העליון והוציאו מחדר השינה מסכי טלוויזיה ומכשירי מוזיקה שיסיחו את דעתכם ויפגעו באיכות השינה. זה אולי נראה כמו מחיר כבד שתצטרכו לשלם כדי למנוע כאבי גב, אבל מהר מאוד תתרגלו לאורח החיים הבריא ולא תבינו איך הסתדרתם בלעדיו.

עד לפני מספר שנים, ההמלצה המקובלת לסובלים מכאבי גב הייתה לישון על מזרן קשה – אך כיום כבר ידוע שהמצב מורכב יותר. אין מזרן אחד שמתאים לכולם ובחירת המזרון והמיטה חשובים לבריאות בדיוק כמו הפעילות הגופנית והתזונה היומית. היות ובני אדם מבלים מעל שליש מחייהם במיטה, אין ברירה אלא לבחור אותה כמו שצריך ולהשקיע זמן ומשאבים בהשוואה בין הדגמים הקיימים.

מבחינה אנטומית, הסביבה צריכה לתמוך בגב שלכם בכל מקום שבו אתם נמצאים. זה אומר שעליכם לדאוג לישיבה זקופה על הכיסא במשרד או בחדר העבודה, להחזיק ברכב כרית או מגבת שניתן להשעין עליה את הגב התחתון ולהחליף נעליים לדגם עם סוליה מרופדת שמפזרת עומסים. במקביל, התייעצו עם רופא משפחה או אנשי מקצוע לגבי אביזרים שמסייעים ליציבות הגב ואל תשכחו לשלב בשגרה פעילות גופנית מתונה.


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה