כאבי צוואר – מהן הסיבות וכיצד מטפלים? – באדיבות צוות מכון הפיזיותרפיה – ארגופלוס

קצר בזמן? הנה סיכום מקוצר:

ישראלים רבים סובלים מכאבי צוואר, הכאב מכונה גם צוואר תפוס, זו תלונה שכיחה ויש מגוון סיבות להתפתחות הכאבים, למשל מתח ועומס יתר על שרירי הצוואר. בעשורים האחרונים גוברות התלונות על צוואר תפוס, בעיקר בגלל שעות העבודה הממושכות מול מסכי המחשב, אך התופעה קיימת גם בקרב בעלי מקצוע כמו נהגים ובקרב עובדים במשרדים.

סיבות שכיחות לתופעת כאבי צוואר

כאמור, יש סיבות רבות ומגוונות לכאבי צוואר, חשוב לדעת כי באזור הצוואר יש מספר מערכות, ביניהן עמוד השדרה, החוליות, הדיסקים, השרירים, הרצועות, הגידים והעצבים. הכאב בצוואר עשוי להיגרם כתוצאה מעומס יתר, טראומה, תאונה, פגיעה במפרקים, מחלות, דלקות ופריצת דיסק צווארי. הסיבות הנפוצות ביותר לכאבי צוואר הן:

· מתיחת שריר

· עומס יתר על שרירי הצוואר

· ישיבה ממושכת לא נכונה בעבודה, בבית או בנהיגה

· שחיקת מפרקי הצוואה

· תאונות שונות וטראומה

· פגיעה במפרקים

· פריצת דיסק באזור הצוואר

· פציעות ספורט

בשנים האחרונות מטופלים רבים מגיעים לאבחון ולטיפול עקב כאבי צוואר קשים וכרוניים, התופעה רווחת בקרב נהגים, עובדי הייטק ועובדים המבלים שעות ממושכות מול מסכי המחשב.

איך למנוע כאבי צוואר?

רוב האנשים, צעירים ומבוגרים, יסבלו לפחות פעם אחת בחייהם מכאבי צוואר. תסמיני הכאב הם בעיקר כאבים עזים באזור הצוואר, לעיתים הכאב מקרין גם לאזור השכמות או לאזורים אחרים. בנוסף, יש מטופלים הסובלים מכאבי צוואר קשים המתלוננים על תחושת נימול בזרועות, כאבי ראש, תחושת כבדות בידיים, תחושת נוקשות באזור הצוואר ועוד.

כדי להימנע מצוואר תפוס מומלץ להקפיד על ישיבה נכונה מול מסכי המחשב והטלוויזיה, לוודא שהצוואר ניצב בהמשך לחוליות הגב, ללא הטיות לאחד הצדדים. יש להקפיד על העקרונות הארגונומיים בעבודה, לכן בהתאם לצורך כדאי להניח את מסך המחשב על השולחן כך שמביטים בו בזווית של 60 מעלות מטה.

כמו כן, כאשר צופים במסכי הטלוויזיה מומלץ לשבת נכון ובזווית מתאימה מול המסך, ועדיף להימנע מצפייה בטלוויזיה כאשר שוכבים על הספה ואין להטות את הראש והצוואר. בזמן נהיגה יש להקפיד על ישיבה נכונה ויציבה, ולמי שמרבה להשתמש בטלפון נייד כדאי להרחיק מעט את המסך מהראש, ולהימנע מהצמדת הטלפון לפנים באמצעות הכתף. בנוסף, מומלץ לנעול נעליים איכותיות וטובות במקום נעלי עקב, וחשוב להקפיד על אימונים גופניים כדי לחזק גם את שרירי הצוואר.

כאבי צוואר רבים ניתן למנוע באמצעות חיזוק שרירי הצוואר. יש תרגילי פיזיותרפיה המיועדים לחיזוק שרירי הצוואר, לכן אפשר לפנות לייעוץ במכון פיזיותרפיה מוכר ומקצועי. לאחר אבחון מקצועי, אפשר לשלב בין תרגילי פיזיותרפיה לטכניקות לחיצה שונות, טיפולי אלקטרו תרפיה כמו אולטרה סאונד, טיפול בגלי הלם, גירוי חשמלי תת עורי ועוד.