עץ של בריאות: כל היתרונות של מורינגה

אם אתם בקיאים בעולם הבריאות, יכול מאוד להיות ששמעתם יותר מפעם אחת את המונח "מורינגה". המדובר הוא במשפחה שלמה של עצים, שמקורם בעיקר בהרי ההימלאיה שבדרום הוד. עם זאת, הם גדלים בשלל מקומות ברחבי עולם, כולל באזור הערבה בישראל. המשפחה הבולטת  של עצי המורינגה, בעיקר בכל הנוגע לסגולות הרפואיות, היא מורינגה מכונפת (Moringa oleifera, ידועה גם בתור "מורינגת השמן"). היתרונות הבריאותיים של העץ ידועות מזה אלפי שנים, אם כי נראה שרק בשנים האחרונות הוא הגיע לקדמת הבאה וזכה להגדרה של "מזון על".

אחד היתרונות המרכזיים של מורינגה הוא שכל אחד מהחלקים העיקריים של העץ – לרבות העלים, הזרעים, השורשים, הפרחים וכן הלאה – הם בעלי סגולות משלהם. לכל חלק יש שימושים שונים ברפואה המסורתית והמודרנית, אל חלקם הגדול נתייחס בסקירה הנוכחית. נציג כאן לא מעט מחקרים, אם כי חשוב להדגיש שהמחקר בנוגע לצמח המורינגה הוא עדיין מצומצם באופן יחסי.

עץ אחד, אינספור רכיבים תזונתיים חשובים

לכל עץ מורינגה, ואפילו לכל חלק בו, יש את המאפיינים הייחודיים שלו. אנחנו נתייחס כאן בעיקר למורינגה מכונפת, אם כי חלק מהיתרונות כאן רלוונטיים גם לסוגים אחרים של עצים ממשפחה זו. ייתכן בהמשך לכך שתהיה השפעה גם לאופן שבו אתם מקבלים את המורינגה שלכם, בין אם מאכל של העלים או חלקי העץ הניתנים לאכילה בצורה ישירה, אבקה, כמוסה או כל דבר אחר. למעשה, מכיוון שבחלק גדול מהמקרים יש צורך בשינוע ארוך, הבחירה מראש היא במוצרים בעלי חיי מדף ארוכים.

על הטעם של המורינגה אפשר להתווכח, גם אם הדעה המקובלת הוא ששילובי מזון נכונים יכולים לאפשר לכם לצרוך אותו בקלות יחסית. נראה שהטעם, בכל מקרה, בטל בשישים אל מול המעלות הבריאותיות שלו. המכנה המשותף לסוגי המורינגה השונים הוא הרכב תזונתי עשיר. אם ניקח בתור דוגמה ראשונה את עלי המורינגה, תמצאו בהם רשימה ארוכה של ויטמינים ומינרלים. בכוס אחת של עלי מורינגה טריים תמצאו 2 גרם חלבונים, כמויות מרשימות של ויטמין C (כ-12% מהצריכה היומית המומלצת, RDA), ויטמין A (כ-9% מה-RDA) ווויטמין B12 (כ-19% מה-RDA), ברזל (11%), מגנזיום (כ-8%) ועוד. חיסרון מסוים הוא שבעלים יש כמויות גבוהות של נוטריינטים, שעלולים להפחית את ספיגת הרכיבים בגוף האדם בפועל.

התרמילים של העץ כוללים אמנם פחות ויטמינים ומינרלים ברמה הכללית, אבל הכמויות של ויטמין C בהם הן מרשימות מאוד. בכוס אחת של תרמילים טריים פרוסים (100 גרם) תמצאו לא פחות מ-157% מהכמות היומית המומלצת של ויטמין חיוני זה.

הסגולות הרפואיות של עץ המורינגה

עשיר בנוגדי חמצון

צריכת עלי מורינגה עשויה להגדיל את רמות נוגדי החמצון בדם, שיכולים לפעול נגד הרדיקלים החופשיים בגוף: כידוע, רמות גבוהות של רדיקלים עלולות לגרום ללחץ חמצוני המקושר עם מחלות כרוניות, דוגמת סוכרת מסוג 2 או מחלות לב. לצד ויטמין C ובטא קרוטן, העמוסים ביתרונות בריאותיים, תמצאו כאן גם חומצה כלורוגנית התורמת למיתון רמות הסוכר לאחר ארוחות, וקוורצטין המסייע בהפחתת לחץ הדם.

מחקרים נוספים הראו שתערובת הרכיבים של המורינגה עשויות להגן על הלב, לסייע בהתמודדות עם גידולים, להילחם בכיבים ועוד.

במילים אחרות: אם היתרונות האלה אכן נוכחים, הרי שלעץ יש יכולות המזכירות תרופות מסוימות, רק ללא רמות הסיכון ותופעות הלוואי הקשורות אליהן.

הפחתת רמות הסוכר בדם

מורינגה עשויה להפחית את רמות הסוכר בדם, ובכך להקטין את הנזקים האפשריים של כך ושל מחלת הסוכרת. החומצה הכלורוגנית שבמורינגה הוכחה כמסייעת בשליטה על רמות הגלוקוז בדם ומאפשרת לתאים לקלוט או לשחרר גלוקוז לפי הצורך. האיזותיוציאנטים שבעץ מקושרים להגנה טבעית מפני סוכרת: מחקר שפורסם ב-International Journal of Food Science Technology  מצא שהצמח היה בעל השפעה חיובית על בקרת הסוכר בדם ורמות האינסולין בחולים עם סוכרת, כאשר הוא נאכל כחלק מארוחה עמוסה בפחמימות.

חשוב להדגיש עם זאת שרוב הממצאים מבוססים על מחקרים שנערכו בבעלי חיים, כאשר קיים מספר בודד של מחקרים בבני אדם – מחקרים שנוטים להיות באיכות נמוכה יחסית. מחקר שנערך בקרב 30 נשים הראה שנטילת כפית וחצי (כ-7 גרם) של אבקת עלי מורינגה מדי יום, במשך שלושה חודשים, הפחיתה את רמות הסוכר בדם בצום בכ-13.5% בממוצע. במחקר אחר , מצומצם מאוד, נמצא שבקרב שישה אנשים עם סוכרת, הוספת 50 גרם עלי מורינגה לארוחה הפחיתה את העלייה ברמות הסוכר בדם בכ-21%. הבעיה היא שמחקרים אלו הם ראשוניים ומצומצמים, כך שיש צורך בביצוע מחקרים נוספים.

מחקרים נוספים נערכו בבעלי חיים והעלו כמה תובנות מעניינות. מחקר מצא שפעילות אנטי סוכרתית של אבקת זרעי מורינגה במינון נמוך סייע להגביר את מצב נוגדי החמצון וייצור האנזים בכבד, בלבלב ובכליות של חולדות. בכך היא מונעת חלק מהנזקים האפשריים של מחלת הסוכרת בהשוואה לקבוצת הביקורת. המחקר הראה שמדדים אחרים המזוהים עם חולי סוכרת – כמו רמות גבוהות של אימונוגלובולין (IgA, IgG), סוכר בדם בצום והמוגלובין מסוכרר (HbA1c) – ירדו כתוצאה מתזונה ששילבה מורינגה.

ואגב, שיפור הרגישות לאינסולין ואיזון הגוף ברמה ההורמונלית, כפי שמיוחס למורינגה, יכולים להקל על אנשים לשמור על משקל גוף תקין.

מלחמה בדלקות

דלקת היא אמנם תגובה טבעית של הגוף, לזיהומים, לפציעות או לפגיעות אחרות, אך היא עלולה להיות ממושכת ולהעיד על בעיה חמורה, אפילו כרונית. לפי חלק מהחוקרים, האיזוטיוציאנטים, התרכובות האנטי דלקתיות העיקריות בעלי המורינגה, הם בעלי תכונות אנטי דלקתיות מובהקות. גם כאן המחקר מצומצם, והתמקד עד כה בבעלי חיים או בתנאי מעבדה.

הפחתת רמות הכולסטרול

לפי מחקרים, בכוחה החיובי של המורינגה לתרום להפחתת רמות הכולסטרול באדם ובבעלי חיים, באופן דומה למאכלים דוגמת שקדים, שיבולת שועל וזרעי פשתן. אם אכן הקשר הזה קיים, הרי שייתכן שתזונה עשירה במורינגה תגדיל את הסיכויים למחלות לב ולבעיות אחרות הנובעות מרמות כולסטרול גבוהות.

הגנה מפני רעלנים

ארסן, שעלול להימצא בין השאר באורז, הוא אחד הרעלנים החזקים והקטלניים בטבע: חשיפה מוגברת אליו עלולה לגרום למחלות כמו סרטן או מחלות לב. למרות שלא נערכו עדיין מחקרים על הקשר בין מורינגה לרעילות הארסן בקרב בני אדם, כמה מחקרים בעכברים ובחולדות הראו שהעץ עשוי להגן מפני חלק מההשפעות ההרסניות של הרעלן.

האטת תסמיני ההזדקנות

מחקר מ-2014, שבחן את השפעת מורינגה ועלי אמרנט ("קרוב משפחה" של הקינואה, העשיר מאוד ברכיבים תזונתיים) על רמות הדלקת ולחץ חמצוני אצל נשים בגיל מבוגר, הראה שמזונות העל האלו עשויים להאט את חלק מההשלכות השליליות של ההזדקנות באמצעות איזון טבעי של הורמונים. החוקרים מראו שתוספת העלים האלו לתפריט גרמה לעלייה בנוגדי החמצון ולירידה בתסמיני העקה החמצונית, שיפרה את רמות הגלוקוז והעלתה את רמות ההמוגלובין – שינויים המזוהים עם האטת תסמיני ההזדקנות.

תורם למערכת העיכול

בזכות התכונות האנטי דלקתיות של מורינגה, היא משמשת מזה תקופה ארוכה לטיפול במערכת העיכול. בין השאר, נעזרו בה להתמודדות עם מחלות כבד או פגיעות אחרות בו, זיהומים פטרייתיים, כיבים בקיבה, אבנים בכליות, דלקות בדרכי השתן, שלשולים ועוד. שימו לב חלק גדול מההשפעות האלה לא נחקרו מספיק.

מורינגה בשירות העור

מורינגה מהווה חלק מתכשירים קוסמטיים מגוונים, למגוון מטרות. בין התמורות החיוביות שמיוחסות לה, ניתן למנות שמירה על לחות העור, הרגעת עור יבש או שרוף והאצה של תהליך הריפוי הטבעי של פצעים. הסיבות לכך הן שבמורינגה יש תרכובות אנטי בקטריאליות, אנטי פטרייתיות ואנטי ויראליות, שמספקות הגנה לעור.

שיפור פעילות בלוטת התריס

ההרכב הייחודי של מורינדה, הכולל שילוב מוצלח של חלבונים, נוגדי חמצון ותרכובות שונות, עשוי לשפר את האופן שבו פועלת בלוטת התריס. יש לכך שורה ארוכה של יתרונות אפשריים, כאשר בלוטה תקנית מקושרת עם שמירה על רמות אנרגיה גבוהות בגוף ומאבק בעייפות, כמו גם מניעת מצבים של דיכאון, ירידה בחשק המיני, פגיעה במצב הרוח ונדודי שינה.