אלוורה: המדריך המלא של צמח המרפא הקסום

לפני שאנחנו מתחילים לדבר על צמח האלוורה והסגולות הבריאותיות המרובות שלו, שיעור קצר בבוטניקה (תורת הצמחים). אלווי הוא סוג נפוץ מאוד של צמחים בשרניים ופרחוניים, המשתייכים למשפחת העיריתיים. ניתן למצוא למעלה מ-600 מינים ותתי מינים של צמחי האלווי, אבל המפורסם שבהם הוא אלוו ברבדנסיס (Aloe Barbadensis), הידוע גם בתור "אלוורה". הצמח הבשרני הזה מגיע בעיקר מאזורים יבשים בעלי אקלים טרופי ברחבי אפריקה, אסיה, אירופה וארצות הברית, ויש לו שורה ארוכה של יתרונות.

צמח האלוורה בעל המראה המרשים ידוע אפילו יותר בתכונות הריפוי המגוונות שלו. מזה אלפי שנים שמייחסים לו סגולות רפואיות וקוסמטיות במגוון רחב של בעיות ומצבים, אליהם נתייחס בסקירה הנוכחית.

מהו צמח האלוורה

בימי קדם התייחסו לאלוורה בתור "צמח האלמוות", ומספרים אפילו שהפרעונים המצריים העניקו אותו בתור מתנה בלוויות. במהלך השנים השתמשו באזורים שונים ברחבי העולם בצמחים למגוון מטרות, דוגמת טיפול במצבים כמו פצעים, טחורים, בעיות עיכול ונשירת שיער.

כיום, יש תעשייה שלמה סביב האלוורה. מיץ האלוורה והעלים שלו משמשים כחלק בלתי נפרד ממוצרי קוסמטיקה וטיפוח מגוונים, כמו קרם לחות, סבון גוף, קרם גילוח וקרם שיזוף. בין השאר, תכשירי האלוורה מסייעים בהרגעה של כאבים וכוויות שמש. את האלוורה תמצאו גם בצורה של תוסף, שעשוי להציע יתרונות מגוונים לעור, למערכת העיכול ולמערכות חשובות אחרות בגוף.

השימוש באלוורה נחשב לבטוח באופן יחסי, ובמצב תקין ניתן לעשות זאת אפילו מדי יום ובכמות בלתי מוגבלת. אם מעוניינים לקחת את האלוורה בצורה אורלית (למשל, שתיית משקה אלוורה), צריך להיות קצת יותר זהירים.

סוגים שונים של אלוורה

מבחינת רפואית, יש שני חלקים של צמח האלוורה הנחשבים לשימושיים. הראשון שבהם הוא עלה האלוורה הבשרני, הממולא בג'ל שקוף ובדרך כלל נכלל בתכשירי האלוורה השונים. ניתן להשתמש בעלים כתרופה מקומית על גבי העור, לטיפול בכוויות ובמצבים שונים, וגם בצורת נוזל או כמוסה לנטילה דרך הפה. בשנים האחרונות עלה הביקוש למשקאות האלוורה, המיוצרים תוך מיצוי ג'ל האלוורה מהעלים וערבוב שלהם עם מים.

הסוג המרכזי השני הוא לטקס (גומי טבעי) מאלוורה. זוהי למעשה העיסה הצהובה הנמצאת ממש מתחת לפני השטח החיצוניים של עלה האלוורה. בדרך כלל נשתמש בסוג זה לטיפול בעצירות, בין השאר מכיוון שלטקס אלוורה הוכח כבעל השפעות משלשלות.

מפני שלאלוורה עשוי להיות טעם מר, בחלק מהמקרים היצרנים מוסיפים טעם או ממתיקים: חשוב לבדוק את רשימת הרכיבים כדי לוודא שאתם לא מכניסים לגוף יותר מדי סוכר ורכיבים אחרים הנחשבים למזיקים.

היתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים של צמח האלוורה

במהלך השנים, נקשרו אינספור סגולות רפואיות לצמח האלוורה. למרות שהמרכז הלאומי האמריקאי לבריאות משלימה ואינטגרטיבית (NCCIH) ציין שאין מספיק ראיות שמוכיחות באופן חד משמעי שהצמח באמת מבצע את כל מה שמיוחס לו, אפשר למצוא רשימה ארוכה של תמורות אפשריות.

לפני שאתם משתמשים באלוורה, על אחת כמה וכמה בשימוש פנימי, חשוב להתייעץ עם הרופא, תזונאית או גורם אחר בתחום שירותי הבריאות.

שיפור פעילות מערכת העיכול

אלוורה עשוי לשפר את פעילות מערכת העיכול. הכוונה היא בעיקר ללטקס אלוורה, המכיל רכיבים כמו אלואין ואנתרקינון בעלי התכונות המשלשלות.

בהקשר הזה חשוב לפרסם מחקר שפורסם ב-2018 בכתב העת הנחשב JNM, שהצביע על כך שהצמח עשוי להיות שימושי עבור אנשים הסובלים מעצירות, כולל אלו המתמודדים עם עצירות עקב מצבים כרוניים דוגמת תסמונת המעי הרגיז (IBS). זאת כאמור בזכות התכונות המשלשלות והיכולת של הצמח להגביר את כמויות המים במעי.

שיפור בעיות בעור

קרמים ותכשירים המבוססים על אלוורה עשויים להרגיע את העור ולהפחית מצבי עור הנחשבים למורכבים, כמו גירודים, דלקות, פצעי אקנה ותסמיני הפסוריאזיס.

בסקירה של מחקרים העוסקים באלוורה, חוקרים מצאו שלצמח יש את היכולת לעכב את ייצור הפרוסטגלנדין E2, הממלא תפקיד מרכזי בתהליכים דלקתיים, פעיל בבלוטות החלב ועלול להחמיר מצבי עור דלקתיים. בנוסף לכך, לצמח תכונות אנטיבקטריאליות והוא מעודד ריפוי טבעי של פצעים, מה שהופך אותו לכלי יעיל להתמודדות מקומית עם אקנה, לפי מחקר מ-2021. המחקר הראה כי טיפול חדיש המשלב ג'ל אלוורה, מסכה רכה ואולטרסאונד הביא לשיפור משמעותי אצל מטופלים שסבלו מאקנה בדרגת חומרה בינונית.

מחקר נוסף מ-2014 הצביע על כך שטיפול מקומי באקנה היה יעיל יותר כאשר כלל שילוב בין ג'ל אלוורה וטרטינואין (תרופה נפוצה להתמודדות עם אקנה), בהשוואה לשימוש בטרטינואין בלבד.

טיפוח

צמח האלוורה הוא רכיב נפוץ בתעשיות היופי והקוסמטיקה, בין השאר בזכות הרכיבים שבו המסייעים בתהליך ההידרציה (מיום), הלחות והבהירות של העור. אלוורה עשירה בנוגדי חמצון חשובים ומכילה שבע מתוך שמונה חומצות האמינו החיוניות. לכן היא גם מהווה רכיב עיקרי במוצרים שונים לטיפוח השיער.

מחקר לא מבוקר מצא שלאלוורה יש פוטנציאל אנטי אייג'ינג. במחקר, חוקרים נתנו ל-30 נשים מנות של ג'ל אלוורה דרך הפה, פעמיים ביום למשך שלושה חודשים. אצל הנשים, ראו שיפורים משמעותיים בגמישות העור ובמצב הקמטים, לדברי החוקרים בשל הגידול בייצור הקולגן.

הקלה על כוויות שמש

למרות שאין בנמצא מחקרים מבוססים שמראים שאלוורה יכולה להרגיע תסמיני כוויות ולהאיץ את ההחלמה מהם, רבים מוכנים להישבע שג'ל אלוורה הרגיע עבורם באופן משמעותי את כוויות השמש.

מחקר הצביע על כך שיישום מקומי של אלוורה, לאחר כווית שמש שנגרמו במעבדה, הראה שלאלוורה לא הייתה השפעה על הפחתת האדמומיות בהשוואה לתרופת הדמה (פלסיבו). עם זאת, בכל מקרה מדובר במחקר קטן עם כ-20 מתנדבים בלבד, שאי אפשר להסיק ממנו משהו רחב לגבי האוכלוסייה.

עדיין, אם מביאים בחשבון את בטיחות השימוש באלוורה והעובדה שהצמח שימש בימי קדם להרגעת העור, אפשר כמובן לנסות להשתמש בו כמעין "מסכה" לעור דלקתי או מגורה, כולל כזה שנשרף בשמש. האפקט המרגיע של הג'ל עשוי להקל, ובכל מקרה לא אמור לכלול השפעות שליליות.

ריפוי פצעים

מחקרים הראו שאלוורה עשויה לספק הקלה מסוימת לאחר כוויות קלות, כולל מדרגה ראשונה או שנייה. סקירה של ארבעה ניסויים קליניים מבוקרים הראתה שזמני הריפוי של חולים שמרחו אלוורה על הכוויות שלהם היו קצרים בכתשעה ימים בהשוואה לקבוצת הביקורת. מכיוון שהמחקרים היו שונים ברמת אופן הביצוע, המוצרים הספציפיים בהם נעשה שימוש והמסקנות שלהם, יש צורך במחקר נוסף בנושא.

הקלה על צרבות

חוקרים מצאו שתמצית סטנדרטית של אלוורה שניתנה בצורה של סירופ מציעה יתרונות טיפוליים במחלת ריפלוקס גסטרו-וופגיאלי (GERD) והקלה על תסמינים דוגמת צרבת, גיהוקים והקאות לתקופה של ארבעה שבועות.

יש מספר מצומצם של מחקרים שתומכים ברעיון הזה, אם כי ניתן למצוא גם הסברים חלופיים: שההשפעה הזו על ריפלוקס וצרבת נובעת בעיקר מהתכונות האנטי דלקתיות, נוגדות החמצון ונוגדות הכיבים של האלוורה.

הפחתת רמת הסוכר בדם

ניסוי קליני הראה כי שתי כפות מיץ אלוורה בכל יום, במשך שבועיים, תרמו להפחתת רמות הסוכר בדם אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2. המחקר מצא שגם רמות הטריגליצרידים (סוג השומן השכיח ביותר בדם) ירדו אצל משתתפי המחקר, מה שעשוי להקל על חולי סוכרת בצורה עקיפה.

מחקר נוסף ועדכני יותר מצא שאנשים עם טרום סוכרת עשויים לשפר את רמות הסוכר והשומנים בדם שלהם בזכות הצריכה של אלוורה. שימו לב שבכל מקרה מדובר בנתונים ראשוניים, שעדיין לא מאפשרים הסקת מסקנות גורפת.

שיכוך כאבים

חומצה סליצילית, הנמצאת באלוורה באופן טבעי, נחשבת למשכך כאבים יעיל במיוחד – כמו שניתן להסיק מהעובדה שהתרכובת היא שמעניקה לאספירין חלק גדול מההשפעה שלו. מחקר נוסף הראה שאלוורה הניתנת דרך הפה עשויה לסייע בהפחתת כאב כרוני שאינו קשור לסרטן, כמו כזה הנגרם עקב דלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארטריטיס). דוגמה נוספת היא מחקר קודם בעכברים, ממנו עלה שכמות אלוורה קטנה ביישום משומי עשוי לעכב דלקות הנגרמות עקב גירויים קלים.

מצד שני, יש צורך במחקרים נוספים רבים כדי שאפשר יהיה להצביע באופן מובהק יותר על ההשפעה של אלוורה כמשככת כאבים בבני אדם.

שטיפת פה

מחקרים הראו שמי פה הכוללים אלוורה עשויים להפחית את היווצרות הפלאק, רובד החיידקים הידוע לשמצה על השיניים, בטווח הקצר. במחקר, 300 נבדקים נחלקו לכאלה ששטפו את הפה והחניכיים עם מי פה בשילוב אלוורה, מי מלח רגיל או מי פה שכללו כלורהקסידין גלוקונאט. החוקרים מצאו שלאחר ארבעה ימים, אלוורה הייתה יעילה בהפחתת חיידקי השיניים באופן דומה לכלורהקסידין, ללא תופעות לוואי. גם כאן, נדרשים מחקרים נוספים כדי שאפשר יהיה להעריך את יעילות ובטיחות השימוש באלוורה למטרות אלה לטווח הארוך יותר.

אלוורה וירידה במשקל

ישנם מחקרים שמראים שאלוורה עשויה להאיץ את קצב חילוף החומרים בגוף, ולכן לשרוף קלוריות ולהקל על תהליך הירידה במשקל. גם כאן, עם זאת, חשוב לציין שהמחקר מוגבל והתחלתי באופן יחסי.

מחקר שנעשה בעבר ובחן חולדות, מצב שכאלה שטופלו עם אבקת ג'ל אלוורה היו בעלות משקל גוף ואחוזי שומן נמוכים משמעותית מחולדות אחרות, ייתכן מאוד שעקב העובדה שרמות האנרגיה שלהן עלו. לא ידוע לנו על מחקרים דומים שמראים את ההשפעה הזו בבני אדם.

דוגמה נוספת היא מחקר שההצביע על כך שאנשים עם מחלת סוכרת לא מטופלת, או לחלופין טרום סוכרת, הפחיתו בעזרת נטילת ג'ל אלוורה את משקל הגוף, מסת השומן בגוף והעמידות שלהם לאינסולין.

איך בוחרים אלוורה? ומהי הדרך הנכונה לאחסן אותה

חלק גדול מהבעיה עם אלוורה הוא שהצמח נחשב לתוסף תזונה, ולכן לא מוסדר באופן מלא על ידי הגורמים הרלוונטיים כמו מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) או משרד הבריאות הישראלי, להבדיל למשל מתרופות מרשם. המשמעות היא שקשה לדעת באופן מלא מה רמות האיכות והבטיחות של מוצרים שונים, בין השאר על רקע העובדה שידועים כיום מוצרים עם אלוורה, לכאורה, שבפועל כוללים כמות קטנה או אפילו לא כוללים כלל חומרים פעילים. לכן חשוב קודם כל לבדוק את התווית על גבי המוצרים או להתייעץ עם מומחים בתחום.

אם אתם בוחרים באלוורה חייה אז רק זאת עם הפרחים הצהובים לשימוש פנימי.

סוגיה חשובה אחרת היא האחסון של מוצרי האלוורה. גם כאן, תווית המוצר צפויה לספק את רוב התשובות. בדרך כלל נרצה לאחסן ג'ל ומיץ אלוורה בסביבה קרה שאינה לחה מדי, כמו המקרר או טמפרטורת החדר. בחלק גדול מהמקרים תמצאו את משקאות האלוורה בבקבוקים כהים, מה שמיועד להקטין את ההשפעה האפשרית של האור על החומרים הפעילים שבהם.

האם לאלוורה יש סיכונים בריאותיים

ג'ל אלוורה, אותו תמצאו לרוב בקרמים ובתכשירים, נחשב לרוב לבטוח לשימוש ומציע תכונות טיפוליות חשובות, שבאות לידי ביטוי במריחה מקומית.

נטילה של לטקס אלוורה דרך הפה עלולה להיות בעייתית יותר, לגרום לתסמינים דוגמת התכווצויות ושלשולים, או לפגוע ביעילות של תרופות אחרות שנוטלים דרך הפה. במקרים קיצוניים, לטקס אלוורה עלול לגרום לבעיות חמורות יותר דוגמת נזק לכליות, הפחתת רמות הגלוקוז בדם (מה שאומר שאנשים הסובלים מסוכרת סוג 2 חייבים לגלות משנה זהירות) או אפילו השלכות מעודדות סרטן. בהקשר הזה, עם זאת, המחקרים הקיימים לא נעשו על בני אדם אלא על חולדות, שנטלו כמויות שרמה מקבילה שלהן אצל בני אדם לא נחשבת למסוכנת.

שימו לב שאפשר להיות אלרגיים לאלוורה, גם אם מדובר במצב נדיר באופן יחסי. בצד השלילי, אלרגיה לאלוורה עלולה להיות מסוכנת ולכלול תסמינים דוגמת פריחה חמורה, לחצים בגרון, קשיי נשימה וכאבי חזה.