מהו פוטסיום ציטראט?

אבנים בכליות היא תופעה של היווצרות מלחים הנמצאים בשתן. יש מי שסובלים מאבנים בכליות ולא ירגישו דבר בעוד אצל אחרים התופעה יכולה להסב כאבים חדים ולבוא לידי ביטוי גם בתכיפות מתן שתן או צריבה בעת מתן שתן.
סימנים נוספים שאמורים להדליק נורת אזהרה הם בחילות והקאות, דם בשתן וכדאי לבצע בדיקות כמו אולטרה סאונד או בדיקות שתן על מנת לאבחן את התופעה לפני שהכאב יחמיר.
תופעה של אבנים בכליות יכולה להיגרם מסיבות רבות: השפעה גנטית, תזונה עתירה בנתרן וחלבון מהחי, מחלות שונות ואפילו חיים באקלים חם ויבש והתייבשות של הגוף. גם מבנה אנטומי שמוביל להאטה של השתן. יכול לגרום לתופעה

ניתן לטפל באבנים בכליות בדרכים שונות תלוי בסוג האבן וגודלה והתמודדות הגוף עם האבן. הפרוצדורות הרפואיות הנפוצות יכולות להתקיים גם בהרדמה מלאה במטרה לרסק את האבנים כדי שהגוף יוכל לשחרר אותן דרך השתן ומערבות אשפוז והתאוששות מההליך.
לרוע המזל, אם חשבתם שבזה סיימתם את הסאגה שלכם עם אבנים בכליות, יש לכם טעות. הנתונים מדברים בעד עצמם: בכ-30-50% מהמקרים אבנים בכליות חוזרות.
כלומר, מי שסבל בעבר מהתופעה הלא נעימה עשוי למצוא את עצמו מתמודד שוב עם כאבים עזים ופרוצדורות פולשניות להוצאת האבנים. המחקרים מראים שהתדירות הממוצעת של היווצרות אבנים חדשות היא אבן אחת כל 2-3 שנים.

פופולריים:

איך מונעים את חזרתן של אבנים בכליות?
הבשורות המעודדות הן שמחקרים מראים שבעת שימוש בפוטסיום ציטראט מפחית ב-93% היווצרות של אבני כליה חדשות כל עוד נוטלים אותו על בסיס יומיומי לצורך מניעה. תוסף תזונה זה בעל השפעה המסייעת לכליות להיפטר מחומצת השתן ובכך מסייעת במניעת היווצרות אבנים בכליות וכמו כן, יכולה גם למנוע או לסייע בבעיות מטבוליות מסוימות הנגרמות על ידי מחלת כליות.

בפועל התוסף המשפיע על התפתחות אבנים בכליות בשתי דרכים עיקריות: הוא מעלה את רמת ה-pH בשתן על ידי הבססת השתן וכך מסייע בצמצום הסיכויים להיווצרות אבנים ומסייע למוסס אבנים מסוג חומצה אורית ואבני ציסטין ותוסף זה גם מעלה את רמות הציטראט הנקשר לסידן בשתן וכך יכול לעזור למנוע התפתחות אבני סידן או חזרתן ולסייע בפינוי אבנים אלה מהגוף באמצעות השתן.
חשוב לבחור תוסף של חברה מובילה המכיל פוטסיום ציטראט בשחרור מושהה ולהקפיד כמובן על התייעצות עם רופא בלקיחת התוסף ועל המינון הנכון כאשר לרוב המינון המומלץ הוא של בין 1-2 טבליות עד 3 פעמים ביום. אופן לקיחת התוסף אף היא חשובה אין לרסק אותו אלא לשתות עם מים ולאחר ארוחה ויש להקפיד על נטילת התוסף על בסיס יומיומי כדי להבסיס את השתן ולהעלות את רמת הציטראט בשתן ולהמשיך בנטילת התוסף גם אם האבן יצאה החוצה כדי לסייע ביצירת תנאים טובים לאורך זמן.

שינויים קטנים בעל אפקט משמעותי באורח החיים
יחד עם נטילת התוסף חשוב מאוד להקפיד על שינויים באורח החיים שיכולים לתמוך ולסייע בתהליך מניעת האבנים בכליות. כך למשל, תפריט תזונתי המותאם לצרכים ולרקע הבריאותי שממעט מוצרים עתירי נתרן והפחתת חלבון מן החי לצד ריבוי מזון עתיר בסידן.

כדאי להימנע ממאכלים כמו סלק, שוקולד, תרד ואגוזים העשירים באוקסלט שיכולים להמריץ את היווצרות האבנים. יש גם לשמור על רמת נוזלים גבוהה של בין 10-12 כוסות מים ביום, רצוי להימנע מנוזלים שעלולים לגרום להתייבשות כמו קפאין, אבל כן ניתן לשתות משקאות המבוססים על פרי הדר ולימון. הציטראט במשקאות אלה מסייע במניעת היווצרות האבנים.