לא רק צהוב: מה הצבע והריח של השתן שלכם אומרים עליכם?

עשיית צרכים בכלל, ושתן בפרט, עשויה להצביע על הבריאות שלנו. רוב האנשים יודעים שהשתן יהיה כהה יותר ככל שחסרים לנו בגוף מים, אלא שהגוונים האפשריים שלו ממש לא מסתכמים בכך. הצבע והריח של השתן עשויים להשתנות, וחשוב לא פחות – להצביע על כך שמשהו שאינו כשורה מתרחש בגוף שלנו מתחת לפני השטח.

האדם הממוצע לא ייחס חשיבות למאפייני השתן שלו, אלא אם הוא מבחין בשינוי פתאומי או במראה חריג שלו. במצב השכיח, השתן יהיה בעל ריח קל בלבד – מהסיבה הפשוטה שהוא עשוי בעיקר ממים – ובעל צבע צהוב עדין. הגוון הצהוב השכיח נגרם על ידי מוצר פסולת ביוכימי בשם Urobilin, או Urochrome Urobilin, המיוצר בעת פירוק תאי דם אדומים ישנים בגוף.

הגורמים העיקריים לריח שתן לא נעים

החדשות המעודדות הן שרוב השינויים בצבע השתן ובריח שלו הם זמניים ולא בהכרח מעידים על בעיה מסוימת הדורשת טיפול. מזונות, תרופות או ויטמינים הם כמה מהגורמים השכיחים שעשויים לגרום לשינויים בריח השתן, לרוב לרעה. קחו לדוגמה את צמח האספרגוס, הידוע בתור תבלין עדין, אלגנטי וגם "יוקרתי" במידה מסוימת. אלא שהאספרגוס הוא המאכל השכיח ביותר שעשוי לגרום לשינוי עז בריח השתן, מה שידוע בתור "פיפי אספרגוס" (Asparagus Pee). מחקר משנת 2016 הראה שלכ-40% מהאוכלוסייה יש גן שמאפשר להם להריח שינויים בשתן לאחר אכילת אספרגוס.

בלא מעט תרופות, ויטמינים ותוספי מזון יש ציפויים מלאכותיים של הקפסולות, שעשויים לגרום לשינויים בריח השתן שתוכלו להבחין בהם לאחר השימוש. אם הכדורים שאתם נוטלים מכילים ויטמין B6, יכול מאוד להיות שהשינויים האלה יהיו עזים יותר.

שתן ומצב הבריאות בגוף

בצד השלילי יותר, ריח שתן חריף עלול להצביע על בעיה רפואית הדורשת טיפול, לרבות:

  • דלקת בדרכי השתן – עלולה לבוא לידי ביטוי בריח מתוק או דמוי אמוניה, המהווים סימני דלקת מוקדמים באופן יחסי
  • דלקת בשלפוחית השתן
  • זיהום בשלפוחית – במקרה הזה, צפוי ריח שתן המזכיר שמרים
  • סוכרת מסוג 2 ("סוכרת מבוגרים") – ריח "פירותי" של השתן, יחד עם עלייה בתדירות הביקור בשירותים, יכולים להיות סימן מקדים למחלה
  • פיסטולה במערכת העיכול
  • התייבשות – עלולה לגרום לריח חזק, דמוי אמוניה, המאותת שאנחנו חייבים להכניס לגוף נוזלים
  • "מחלת סירופ מייפל"
  • הפרעות מטבוליות
  • מחלות המועברות במהלך מגע מיני, דוגמת כלמידיה או טריכומוניאזיס (טריכומונס)
  • כשלים בכבד
  • קטונוריה

שתן וגנטיקה

ריח השתן עשוי להיות מושפע גם מגורמים גנטיים. דוגמה לכך היא טרימתילאמינוריה, הפרעה מטבולית נדירה המשפיעה על ריח הגוף. ליתר דיוק, ההפרעה הזו מכונה גם "תסמונת צחנת הדג" עקב העובדה שהיא גורמת לריח הגוף של האדם – ובכלל זה לריח השתן – להיות עז ובלתי נעים במיוחד, כזה המזכיר במידה מסוימת ביצים רקובות.

שינויים בשתן אצל נשים

לעיתים, שינויים מסוימים בגוף האישה גורמים לשינוי בריח השתן. נשים בתקופת ביוץ לא חוות אמנם שינויים בריח, אבל עודף בהורמונים דוגמת אסטרוגן או פרוגסטרון עשוי להביא לכך שהן תהיינה רגישות הרבה יותר לריח השתן, ולריחות בכלל.

תופעה דומה עשויה להופיע גם בחודשי ההריון, עקב ההורמונים המופרשים במהלכם. בצד הלא תקין, הריח החזק עלול להעיד על זיהום בדרכי השתן, שנשים בתקופת ההריון נמצאות בסיכון מוגבר אליו.

גוונים שונים של שתן

בדומה לריח השתן, גם הצבע עשוי להשתנות עקב מכלול גורמים המשפיעים בעיקר על רמת הלחות בגוף: ביניהם, רמת צריכת הנוזלים, מזונות, תרופות, ויטמינים ומצבים רפואיים שונים.

שתן נקי / צלול

שתן צלול מצביע על כך שהלחות בגוף היא תקינה, מכיוון שכמות מספקת של נוזלים גורמת לדילול הפיגמנטים בשתן. מצד שני, חשוב לוודא שאתם לא שותים יותר מדי מים, מכיוון שמצב כזה – הידוע בתור Overhydration – עלול לגרום לחוסר איזון ברמות האלקטרוליטים בדם.

שתן צהוב חיוור או שקוף

צבע הנחשב לתקין, ומעיד על לחות ראויה של מים ונוזלים אחרים.

שתן צהוב כהה

גוון נפוץ של שתן, שעלול להצביע על התייבשות קלה. אם אתם מבחינים שהשתן שלכם הוא בגוון כזה, הקפידו לשתות מים כדי לשפר את מאזן הלחות ולמנוע החמרה של ההתייבשות.

שתן בצבע ענבר/דבש

גוון כהה יחסית, שמעיד על כך שהגוף שלנו לא מקבל מספיק נוזלים. הנוסחה פשוטה: שתו במצב הזה מים כדי למנוע התייבשות.

שתן כתום

מאכלים שונים (דוגמת גזר), מאכלים בעלי כמויות מרשימות של ויטמין C וצבעי מאכל מסוימים עשויים להפוך את השתן לכתום. בצד השלילי, הצבע הכתום עלול להצביע על בעיה אפשרית בכבד (עלייה של בילירובין בדם) או על כך שהגוף נמצא במצב של התייבשות.

השתן עלול להפוך לכתום גם בשל תרופות שאנחנו נוטלים, דוגמת משלשלים, תרופות כימותרפיה ותרופות דוגמת וורפרין (קומדין), ריפמפין (ריפאדין) ואחרות. הרחבה נוספת תוכלו לקרוא כאן.

שתן ורוד או אדום

שתן עשוי להפוך לוורוד או לאדום עקב צריכת מאכלים מסוימים, דוגמת סלק, פטל שחור וצמח הריבס, וכן כתוצאה מצריכה של תרופות מסוגים מסוימים או חומרים משלשלים.

גוונים אלו עלולים להצביע על נוכחות דם בשתן. מצב זה, המחייב כמובן בדיקה רפואית מיידית, עלול להצביע על דלקת בדרכי השתן, ערמונית מוגדלת, גידולים, ציסטות, אבנים בכליות, הרעלת עופרת או כספית או מאמץ רציני שהגוף עבר.

שתן כחול או ירוק

את הצבע הכחול או הירוק שלו השתן יכול לקבל דרך צריכת מאכלים המכילים בתוכם צבעים מסוימים שאינם יכולים להיספג בגוף. גם כאן, צבע השתן עשוי להשתנות כתוצאה מתרופות, דוגמת אמיטריפטילין, אינדומתצין או פרומתזין.

במצבים המורכבים יותר, הגוון הכחול עלול להצביע על "תסמונת החיתול הכחול" ("היפרקלצמיה שיפרה משפחתית") – הפרעה נדירה שמתפתחת כאשר המעיים מפרקים באופן חלקי את הטריפטופן. שתן ירוק עלול להצביע על נוכחות של חיידקי פסאודומונוס, גורם אפשרי לדלקת בדרכי השתן.

שתן חום כהה

שתן חום כהה עשוי להיגרם עקב צריכה של מזונות דוגמת שעועית פאבה, אלוורה או צמח הריבס. לעיתים הצבע משתנה לחום עקב נטילת אנטיביוטיקה, תרופות מסוימות למלריה, משלשלים ומשככי כאבים.

שתן חום עלול להעיד על דלקות בדרכי השתן, מחלות כבד וכליות או על פציעה שנגרמה במהלך פעילות גופנית מאומצת.

שתן לבן / חלבי

גוון זה עשוי להצביע על עודף מינרלים מסוימים בגוף, כולל סידן או פוספט ("זרחה"), וגם להוות סימן לזיהום אפשרי בדרכי השתן.

מתי חשוב ליידע את הרופא?

כפי שראינו מהסקירה, חלק מהשינויים בצבע השתן ובריחו הם טבעיים או תקניים, בעוד אחרים דווקא מעידים על שיבושים או על בעיות רפואיות (שעלולות להיות חמורות). ההמלצה הברורה היא לפנות לרופא שלכם בכל חשש לגבי שינויים בשתן שלכם, או כאשר אתם מבחינים בשינוי חריג במיוחד.

אם מדובר במצב של צבע חריג שאין לו הסבר או סימנים המעידים על נוכחות אפשרית של דם בשתן, חשוב להדליק את נורות האזהרה ולגשת באופן מיידי לקבלת טיפול רפואי. כך גם במצבים בהם אתם חווים, לצד השינויים בשתן, תסמינים דוגמת חום, צריבה בעת מתן שתן, צמרמורות או כאבי גב.

ניתן לבצע בדיקות שונות לגבי מקור השינויים, כך שתוכלו לדעת אם אפשר להיות רגועים: בדיקת שתן, תרבית שתן, בדיקת דם, אולטרה סאונד, ציסטוסקופיה וכדומה.