אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
ד''ר גידי רובינשטיין
פסיכותרפיה.

זאב דניאלי
מחשבים וניהול.

ד''ר בלומנקרנץ חיה
פסיכיאטריה, מורשית לעיסוק בהיפנוזה.

רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) בריאות הנפש > דיכאון חורף – איך יוצאים מזה?

דיכאון חורף – איך יוצאים מזה?


ד'ר ציפי דולב / 14.11.11
חשוב לשים לב כי דיכאון חורף ודיכאון קלאסי, אינם אותו סוג של דיכאון
 
עם בואו של החורף אנשים רבים חשים לפתע ירידה במצב הרוח, עייפות מתמשכת, היעדר מרץ, שינה ותיאבון מופרז וירידה בתפקוד כללי וחברתי. תסמינים אלה שכיחים ואין סיבה לבהלה, כנראה שמדובר בדיכאון עונתי הידוע גם כ'דיכאון חורף' (S.A.D. -Seasonal Affective Disorder). הופעתו של דיכאון חורף שכיחה פי 4 בקרב נשים לעומת גברים והוא נפוץ בעיקר בקרב נשים בגילאי 20-40 המצויות בתקופת פיריון. אומנם טענה זו לא הוכחה מדעית, אך יתכן והסיבה נעוצה בשינויים הורמונאליים, שכן נשים אלה חוות שינויים הורמונאליים תכופים.

להלן מספר עצות שיסייעו בהתמודדות:

  • ביצוע פעילות ספורטיבית תדירה- אחת הסברות להופעתו של דיכאון החורף הינה שינויים הורמונאליים בגוף וביניהם, ירידה ברמת הסרוטונין, תופעה שעלולה לגרום לדיכאון. ביצוע פעילות ספורטיבית מעלה את רמת הסרוטונין המשמש כמעין נוגד דיכאון טבעי.
  • חשיפה לאור- קרני השמש מסייעות לאזן את השינויים ההורמונאליים הגורמים לדיכאון ומסייעות בהעלאת האנרגיה והמרץ. בנוסף, הורמון המלטונין המופרש עם בוא החשכה משפיע גם על רמת ערנות ושינה ומצב הרוח.

כאשר אין אפשרות להיחשף לקרני שמש או בימים סגריריים ניתן להשתמש בתאורה מלאכותית, כגון תאורה פלורוסנטית, כתחליף.

  • טיפול תרופתי- במקרים בהם ניסיונות העלאת הסרוטונין באופן טבעי כשלו, רצוי לפנות לרופא שיכול לסייע בטיפול תרופתי. מאחר והדיכאון נגרם כתוצאה מירידה ברמת סרוטונין מומלץ שהטיפול התרופתי יהיה כזה אשר יסייע בהעלאת רמת הסרוטונין כמו ציפרלקס , סרוקסט ואחרות.
  • הקפדה על תזונה בריאה ומאוזנת- מומלץ לאכול מאכלים המורכבים מפחמימות מורכבות, כך שתהליך העיכול ממושך והגוף שומר על רמת סוכר וסרוטונין יציבים לזמן ממושך.
  • "לא טוב היות האדם לבדו"- על אף חוסר המרץ המאפיין את דיכאון החורף, מומלץ להתרועע עם אנשים ולא להישאר בדד.
  • טיפול התנהגותי- בני אדם מגיבים באופן שונה לחילופי העונות ולעיתים ניתן להתגבר על דיכאון החורף באמצעות למידת דרכי התנהגות חדשות. באמצעות טיפול התנהגותי, ניתן ללמוד ליישם ולהפנים דרכי התמודדות חדשות וחיובית עם המציאות המשתנה.

חשוב לשים לב כי דיכאון חורף ודיכאון קלאסי, אינם אותו סוג של דיכאון. דיכאון קלאסי מתאפיין בתסמינים שונים ולעיתים אף הפוכים מאלו של דיכאון החורף. כאשר תחושת הדיכאון מתחזקת עם חשיפה לאור יום ונותרת גם לאחר עונת החורף, יש לחשוד כי מדובר בדיכאון קלאסי ומומלץ לפנות לרופא.
 
מאת: ד"ר ציפי דולב, פסיכיאטרית מומחית לבריאות האישה

תגיות: דיכאון, דיכאון חורף
 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
מאמרים נלווים

 
כאבי שרירים Fibromyalgia
פיברומיאלגיה הינה תסמונת שבא לידי ביטוי בכאבי שרירים, גידים ורצועות
לפרטים נוספים...
 

 
איך מורידים מיגרנה מהראש. Video
רפואה סינית נגד מיגרנה. ראיון עם מטופל שמעיד על הצלחה בטיפול במיגרנה.
לפרטים נוספים...
 

 
רפואה סינית נגד מיגרנה
רפואה סינית נגד מיגרנה. כיצד הרפואה הסינית מגדירה כאב? וכיצד היא מצליחה לטפל בו?
לפרטים נוספים...
 

 
דיקור סיני נגד דיכאון וחרדה
מהם היתרונות של הרפואה הסינית המשולבת לטיפול בדיכאון וחרדה?
לפרטים נוספים...
 

 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה