מהם סוגי דליפת השתן הנפוצים?

11/02/2024

אומנם רבים נוטים לחשוב כי דליפת שתן היא תופעה שבה בורח שתן באופן בלתי רצוני, אך למעשה דליפת שתן נחלקת לשני סוגים נפוצים המאפיינים את התופעה, שנקבעים לפי התסמינים המוצגים במטופל והגורמים השונים לתופעה. בכתבה זו נדון בהרחבה על כל אחד מהסוגים, כיצד הם באים לידי ביטוי, מה גורם לכך וכיצד ניתן לטפל בהן.

 

דליפת שתן מדחיפות

סוג זה של דליפת שתן נובע מאי יכולת להתאפק, כאשר הסובל ממנה חש כי עליו להטיל שתן. הכוונה היא שאותו אדם שיש לו דליפת שתן מדחיפות חייב להטיל את מימיו באופן בהול כיוון שאין ביכולתו להתאפק כפי שיכל בעבר. תופעה זו שכיחה מאוד בקרב נשים, אך ניתן למצוא אותה גם בקרב גברים בגילים מבוגרים, ובפרט כאלו שסובלים מתופעה של ערמונית מוגדלת. לדליפת שתן מדחיפות יש השלכות לא פשוטות על חייהם של אלו הלוקים בה. הדבר הראשון שרבים מהם חשים הוא החשש מדליפת שתן שיכולה לקרות בכל עת ובכל מקום. בשל כך רבים מהם נמנעים מיציאה בחברה מחוץ לבית ומטיולים ממושכים, שייתכן כי לא ניתן יהיה למצוא שירותים בקרבת מקום או במהירות הנדרשת להם.

 

תופעה זו לא אחת פוגעת גם בביטחון העצמי של המטופלים, יחד עם זאת ניתן למצוא פתרון הולם בדמות מוצרי ספיגה למבוגרים, שביניהם יש תחתונים בעלי יכולת ספיגה גבוהה, פדים עבים ואף  חיתולים למבוגרים, אשר יעזרו להתגבר על תחושות החשש והחרדה ויאפשרו להם לשוב לחיים תקינים ולחופש תנועה גדול יותר.

 

דליפת שתן מדחיפות יכולה להיגרם בעקבות מספר גורמים כגון: בעיות נוירולוגיות שמונעות את יכולת הכיווץ והשחרור של שרירי השופכה, בעיות פסיכולוגיות שבגינן אין המטופל יכול להתאפק, זיהומים במערכת השתן ובמקרים מסוימים אף גידול בשלפוחית. לפעמים ישנו קושי לזהות את הגורם לתופעה.

 

לגבי טיפול בתופעה מומלץ להפחית בשתיית נוזלים טרם הליכה למיטה לשינה, בשעות היום מומלץ להימנע ממשקאות משתנים כמו משקאות ממותקים, קפה ואלכוהול. כמו כן, מטופלים הסובלים מעודף משקל ירגישו בתופעה יותר, כיוון שהמשקל העודף לוחץ על שלפוחית השתן, במקרה זה מומלצת ירידה במשקל. ישנם מקרים שבהם המטופל יתחיל עם טיפול תרופתי שיסייע הן בכיווץ השופכה והן בהתאפקות.

 

דליפת שתן במאמץ

בריחת שתן נפוצה יותר אצל נשים. ניתן למצוא אותה בנשים מעל לגילאי ארבעים, כמו גם אצל נשים לאחר הריונות ולידות. התופעה הזו מתרחשת עקב היחלשותן של רקמות רצפת האגן וצניחת שלפוחית השתן אשר גורמות לאי יכולת בכיווץ השרירים שמסייעים להתאפק במתן שתן. במצב נורמלי שבו השרירים ברצפת האגן פועלים באופן תקין, הכיווץ מסייע בהרמת השלפוחית ובכיווץ השופכה, כך שלא יברח שתן.

 

פעמים רבות נשים בהיריון או לאחר לידה מרגישות את ההיחלשות של השרירים והרקמות ברצפת האגן עקב נשיאת העובר, גדילת הרחם, הלחץ והעומס על השלפוחית ועוד. כך כשנוצר גם המאמץ הקטן ביותר כמו התעטשות, שיעול, נשיאה של חפצים, צחוק, קפיצה וכדומה, מתקיים לחץ נוסף על הרקמות הללו, השלפוחית יורדת, השרירים שתפקידם לשלוט בשופכה הופכים לרפויים ונוצרת דליפת שתן בלתי רצונית.

 

ניתן לטפל בתופעה זו על ידי חיזוק השרירים באמצעות תרגילים לחיזוק רצפת האגן. מטרת התרגילים  היא להחזיר את רקמות רצפת האגן לקדמותן כדי שיתמכו בשלפוחית השתן וימנעו את הרפיון של שרירי השופכה. את התרגילים האלו אפשר לבצע בבית או בפיזיותרפיה. מומלץ לבצע חזרות מרובות ככל הניתן במהלך היום ומידי יום ביומו להשגת התוצאות המרביות. כמו כן ניתן לטפל בתופעה באמצעות מכשיר ביופידבק, שבו מבצעים גירוי חשמלי באזור, ניתן להשתמש במשקולות נרתיקיות כדי לחזק את רצפת האגן, וישנם אף מקרים שמומלצת בהם התערבות כירורגית כדי לתקן את הרקמות של רצפת האגן ולשוב לחיים תקינים.