בהיריון? מזל טוב! אלו התופעות שכדאי שתכירי

18/03/2024

היריון הוא ברכה ואושר רב, יחד עם זאת הוא טומן בחובו שלל הפתעות, הקשורות גם בהתפתחות החיים שבתוך וגם באופן שבו גופך יחווה את ההיריון עצמו. כדי לשאת את ההיריון עד תומו ולהבטיח לעובר שלך את התנאים הטובים ביותר להתפתחותו, נרתמות כל מערכות הגוף שלך ומתאימות את עצמן למשימה בתשעת החודשים הקרובים. חלק מההכנה מלווה גם בתופעות לוואי שונות אשר חלקן עלולות להטריד את מנוחתך לא פעם ותאלצי ללמוד ולהתמודד עם התופעות השונות הללו. לפניך ארבע תופעות לוואי שאת עלולה להיתקל בהן בזמן ההיריון וגם כיצד תוכלי להתמודד איתן.

  1. פיגמנטציה במקומות שונים בגוף

בזמן ההיריון חלקים שונים בגופך עלולים לסבול מפיגמנטציה. אלו יכולים להיות כתמים בהירים או כתמים כהים שיופיעו בפנים מעל השפה, על הלחיים או בחלקי גוף אחרים כמו קו חום מאורך שיורד מהטבור כלפי מטה. אומנם נשים רבות בתקופה זו נהנות מעוז זוהר במיוחד לצד התחדשות של העור והשיער ונראות זוהרות מתמיד, אך אל תחששי כל הכתמים ייעלמו לאחר הלידה.

השתדלי להימנע מחשיפת עורך לשמש, הקפידי תמיד למרוח קרם הגנה על הפנים והעור החשוף והקפידי לחבוש כובע רחב שוליים בכל פעם שאת יוצאת מהבית.

  1. אופס ברח

לקראת סופו של ההיריון, משקלו של התינוק וגודלו הפיזי מפעילים לחץ על שלפוחית השתן. הדבר עלול לגרום לך לבריחת שתן. אומנם לא מדובר בכמות שתן גדולה שתתפרץ ממך החוצה אך עדיין התחושה אינה נעימה במיוחד ועשויה לקרות מהפעולות הטריוויאליות ביותר ביום יום שלך כמו שיעול, התעטשות צחוק מתגלגל, קפיצה וכדומה.

לצערנו בריחת שתן אינה תופעה שחולפת מעצמה. היא נובעת בעקבות היחלשותם של השרירים ברצפת האגן וכדי להחזיר עטרה ליושנה עליך לחזק את השרירים והרצועות באזור האגן והשלפוחית כדי שהתופעה תיפסק.

כיצד תעשי זאת? התחילי לבצע תרגילים לחיזוק רצפת האגן, תוכלו לעשות זאת באמצעות תרגילי קיגל, פילאטיס וגם יוגה. אם את מרגישה בזמן ההיריון שקשה לך מאוד להימנע מבריחת השתן תוכלי להשתמש בתחתוני ספיגה לנשים שיסייעו לך לעבור את התקופה הזו על הצד הטוב ביותר.

  1. צורב מאוד

התינוק המתוק שלך גודל בתוך חלל די קטן שהוא חלל הבטן שלך, ולכן לא די שהוא לוחץ על שלפוחית השתן, ייתכן שתחושי גם צריבה עזה בוושט בעקבות הלחץ שנוצר ממשקלו ביחד עם ההורמונים שבגופך אשר ביחד מחלישים את השריר שמפריד בין הוושט לקיבה שלך. בפועל מה שקורה הוא שהחומצה המצויה בקיבתך עולה מעלה וגורמת לך לחוש צריבה עזה באיזור החזה. ניתן להרגיש זאת יותר בעת שכיבה.

כדי להקל על תחושת הצרבת, מומלץ לאכול ארוחות קטנות ולא לצרוך מאכלים חמוצים, מלוחים, חריפים או מטוגנים. בנוסף, ניתן לנטול גם טבליות מציצה המיועדות להפגת הצרבת.

  1. טחורים ועצירות

תופעה נוספת שאת עלולה לסבול ממנה היא עצירות וטחורים. העצירות נגרמת לרוב בשל שילוב הברזל בתוספי התזונה שלך, וגם בשל העלייה בהורמונים פרוגסטרון ואסטרוגן, אשר גורמת להיחלשותם של שרירי המעיים ואף פוגעת בתנועתיות שלהם. ובעקבות כל אלו, הלחיצות הממושכות וגם משקל העובר ההולך וגדל עשויים לגרום לכך שיצאו לך טחורים.

כדי להימנע מעצירות ככל הניתן מומלץ לשתות הרבה מים, אפשר לנסות להחליף את תוספי הברזל בסוגים אחרים אשר יכולים לגרום לך לפחות עצירויות, מומלץ להקפיד על תזונה מלאה בסיבים, דוגמת פירות, ירקות ודגנים מלאים. חשוב שתדעי שבזמן ההיריון מומלץ שלא לקחת חומרים משלשלים, יחד עם זאת אם מצבך חמור מומלץ לפנות לרופא המטפל ולהתייעץ עימו.