אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
חיים גרייבר
רפואת ילדים.

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) בריאות התינוק והילד > תזונה והנקה בגישת הנטורופתיה

על תזונה והנקה בגישת הנטורופתיה


עינת בודנשטיין / 18.6.12
נשים מניקות צריכות להקפיד ולהצטייד בתזונה טובה ואיכותית, בשתייה מספקת ובמנוחה אמיתית, כדי שגופן יעמוד במשימת ייצור החלב כך אוכלים ומאכילים בתקופה ההנקה
 
ההנקה היא אחד הפלאים העתיקים והחשובים אשר ממשיכים להתקיים עד ימינו אנו. אלא שההנקה אינה טכניקה שנולדים עימה ויש ללמוד אותה. כיוון שמדובר במהלך גופני שדורש מהגוף יצירה רצינית ומאסיבית, על האם המניקה לטפח את גופה ולדאוג למאגרי המזון שלה בתשומת לב מרובה, באמצעות מנוחה, תזונה איכותית ושתייה מרובה. איך מייצרים חלב? מה כדאי לאכול? ממה להימנע ואילו תוספים לצרוך אם בכלל?

הנה כמה דברים ששווה לדעת על תזונה והנקה:

תזונה:
* אכלי קל: מערכת העיכול בתקופה ההנקה עובדת קשה – היא צריכה לספוג מזון שיספיק גם לייצר חלב לתינוק וגם לשמור על תזונת האם. חשוב שהתזונה תהיה עדינה וקלה כדי שהגוף לא יתקשה במלאכת העיכול. אם נעמיס עליה פריטים כבדים נשלם מחיר של גזים, נפיחות, הרגשת כובד ותחושה פחות טובה ויותר עייפה.

* כל אבות המזון: הקפידי לצרוך מזונות המכילים מינרלים וויטמינים ואינם קשים לעיכול. דגי מים עמוקים או סרדינים וטונה טרייה יעניקו לך מצבור שלם של אומגה 3 וסידן. צרכי שמן זית, טחינה, אבוקדו, אגוזים ושקדים לא קלויים, לטובת מינרלים וויטמינים כברזל, אבץ ומגנזיום.

* ירקות בכל מיני צבעים: חשובים מאין כמוהם. עדיף לצרוך כמות גדולה מהם במהלך היום כשהם חיים או מאודים. צרכי ירקות ירוקים עשירים בברזל ובשפע של ויטמינים כמו חסה, מלפפונים, פטרוזיליה, ירקות אדומים כמו גמבות עשירות בוויטמין C, ירקות כתומים המכילים בטא-קרוטן כמו בטטה, גזר, דלעת ודלורית. ותרי על ירקות מצליבים כמו כרוב, כרובית, וקולרבי – בעיקר בגלל הגזים שהם יוצרים. אכלי כעת יותר ברוקולי שהוא עדין ובריא.

* פירות: הימנעי מפירות טרופיים או כאלה שלא מוכרים דיים – כדי למנוע אפשרות לאלרגיה. אכלי מעט אבטיח וענבים (בגלל הסוכר), עדיף לרכול בעיקר תפוחים, אגסים, בננות, אפרסקים ונקטרינות.

* לימון מוסיף המון: אכלי פחות פירות הדר למעט לימון. לימון מייצר אנזימים המסייעים בפירוק המזון ועל כן עוזרים לעיכול קל ונוח. לגמי מדי פעם סמוך לארוחות כוס עם מים חמימים מהולים בלימון, ותוסיפי להרגשת הנוחות והקלילות.

* דגנים: אכלי שיבולת שועל וגריסי פנינה, כוסמת, קינואה בשלל גוונים, אורז מלא ולבן – הנחשב לדגן הכי פחות אלרגני. אטריות האורז והשעועית גם הן מצוינות וטעימות. הקפידי על לחם שיפון או כוסמין ואפשר לנשנש גם פריכיות אורז.

* קטניות: מומלץ לצרוך בהנקה את הקטניות הקלות לעיכול - עדשים לסוגיהם כמו מש – הנחשב למנקה כבד, לוביה, אזוקי ואפונה יבשה. את אלה אפשר לשלב -עם קימל המנטרל את הגזים. הקטניות מכילות ברזל וסידן ומעכבות ספיגת סוכר. הן תורמות לשובע, מאזנות הורמונאלית ומנקות שומנים מהדם.

* דגים קלים לעיכול יותר מאשר בשר: צרכי פחות שומנים רווים – מוצרי בשר מטוגנים וכבדים, העדיפי דגים ומעט עוף והודו.

* מה לא: הימנעי מסוכר לבן, מזון מתועש, מעובד ומטוגן, מאלכוהול ומקפה וממשקאות מוגזים.

ויטמינים, מינרלים וצמחי מרפא:

  • צמח הסרפד: מלחח את הגוף, מנקה ומשתן ועל כן עוזר נגד רעלת הריון עוד לפני הלידה ומוריד בצקות אחריה. הסרפד מכיל ויטמינים ומינרלים ובעיקר ברזל וויטמין C, ומסייע בהגברת ייצור החלב.
  • ויטמינים ותוספי מזון: מתכוונת להניק לאורך זמן? התייעצי ברופא או נטורופת לגבי האפשרות שתמשיכי ליטול תוספים כברזל עדין, חומצה פולית, ויטמין C וקומפלקס ויטמיני B, ובעיקר 12B. ההנקה גורמת ל"מחסני הוויטמינים" של הגוף להישאב לטובת התינוק ועל כן חשוב לכסות על החוסרים ולטעון את הגוף מחדש באנרגיה טובה.
  • סידן ולעניין: את הסידן מומלץ לצרוך מהמזון שאנו אוכלות. אם את שייכת לאסכולה הצורכת פחות מוצרי חלב התמקדי בטחינה, שקדים, סרדינים וטונה וירקות עליים כמו ברוקולי, שיסייעו במשימה. אם את אוכלת מוצרי חלב – אכלי בעיקר יוגורט וגבינות עיזים.

שתייה:תנאי להנקה עשירה ויעילה. נשים שאינן שותות מתייבשות ומייבשות את החלב. מה שותים? הרבה מים, תה צמחים וחליטות. הניחי לידך בקבוק מים בכל הנקה, כדי שלא תצטרכי להיטלטל עם התינוק. אם את חשה סחרחורת בעת ההנקה – כנראה שהגוף שלך זועק למים. לגמי תוך כדי הנקה ובין הנקות.
מנוחה:
יצור החלב הוא משימה לא פשוטה לגוף. ייצור החלב הטוב ביותר מתרחש בלילה, בזמן השינה ובעיקר בין השעות 5-6 בבוקר, וכן במהלך היום – בעת מנוחה. אם האם המניקה עסוקה במהלך היום עם ילדים, בית, אורחים, קניות ולעיתים עם עבודה - היא עצבנית ועייפה, לא מאפשרת לגופה לייצר את החלב ועלולה לסבול מחוסרים. היעזרי בסביבה הקרובה שתתמוך ותסייע בענייני הבית וקחי לעצמך פרקי זמן לשינה ומנוחה למען הנקה מוצלחת ורגועה.
 
מאת: עינת בודנשטיין, נטורופתית, רשת מרפאות כללית רפואה משלימה
 
ימימה

תגיות: ההנקה, רפואה משלימה, נטורופתיה
 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה