תמיכה טבעית להפרעות קשב וריכוז

שימוש בפטריות וצמחי מרפא להתמודדות עם הפרעות קשב

מאמר מאת:

ד"ר חן ריידר, חוקרת מוח, מרצה לנוירופסיכולוגיה קוגניטיבית מחקרית,

ראשת המכון לחקר המוח וההתנהגות במכללה האקדמית גליל מערבי

שלל מחקרים שבוצעו בשנים האחרונות, בחנו את יעילותן של פטריות מרפא ושל צמחי מרפא, להפחתת סימפטומים של הפרעת קשב. מחקרים אלו מצביעים על פוטנציאל משמעותי לסיוע למתמודדים עם קשיי קשב וריכוז בשלל הגילאים. פטריית המרפא היריסיום (Hericium erinaceus), המכונה גם "רעמת אריה" היא הפטרייה הנחקרת ביותר בהקשר והיא נמצאה כבעלת פוטנציאל משמעותי לשיפור בזיכרון עבודה, קשב, מיקוד ותפקודים מוטוריים. פטריות המרפא ראיישי ((Reishi וקורדיספס (Cordyceps sinensis) נמצאו כתומכות בהיבטים הרגשיים של הסובלים מהפרעות קשב, וצמחי המרפא אשווגנדה (Ashwagandha) ובקופה (Bacopa moniieri), המוכרים ברפואה ההודית – איוורוודית, נמצאו במחקרים קליניים כתומכים במערכת העצבים ומסייעים בסימפטומים של אי שקט ואימפולסיביות בקרב ילדים.  

מיקו באלאנס – פורמולה ייחודית פרי פיתוח של חברת מיקוליביה, מכילה מיצויים מרוכזים של מגוון פטריות וצמחי המרפא הנחקרים, מיוצרת תחת תקני GMP מחמירים, ונמצאה כמסייעת לסובלים מהפרעות קשב וריכוז וירידה במצב הרוח.  

הפרעת קשב (ADHD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית המתאפיינת בסימפטומים עיקריים של חוסר קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. הגישה הקונבנציונלית להתמודדות עם הפרעת הקשב כוללת לרוב טיפולים תרופתיים, טיפולי תמיכה התנהגותיים, או שילוב של השניים. גישות אלו לא תמיד מצליחות להשיג את מטרתן, להבאת איזון תפקודי רצוי בקרב ילדים, נוער ומבוגרים. מטופלים הנוטלים תרופות כדוגמת ריטלין, הממריצות את הפעילות המוחית באזורים הקשורים לתפקודים קוגניטיביים המערבים קשב, תכנון, וויסות עצמי, לעיתים קרובות סובלים מתופעות לוואי קשות ומגוונות, כגון תחושת פעימות לב מואצות במנוחה (פלפיטציות), שינויים תכופים במצב הרוח, תחושת קהות רגשית, בחילה, חוסר תיאבון, חרדה ואף עצבנות, עם התפוגגות השפעת התרופה. זו הסיבה שמטופלים רבים הנוטלים תרופות אלו, מתקשים להגיע לידי וויסות תפקודי מיטבי ולא מתמידים בטיפול התרופתי לאורך זמן על רקע תופעות הלוואי.

אחת האלטרנטיבות הזוכה לתשומת לב מחקרית בשנים האחרונות הינה השימוש בפטריות וצמחי מרפא כתמיכה למגוון מצבים קליניים ורפואיים. מחקרים שנערכו אודות יעילותם של פטריות וצמחי מרפא כאמצעי תמיכתי להפחתת סימפטומים של הפרעת קשב הצביעו על מספר סוגים עיקריים של פטריות וצמחי מרפא, המציגים פוטנציאל  טוב לסיוע למתמודדים עם קשיי קשב וריכוז.

רעמת האריה

פטריית היריסיום (Hericium erinaceus), או בשמה העממי רעמת האריה (Lion’s name), היא כאמור, הפטריה הנחקרת ביותר בהקשר. הפטריה נמצאה כבעלת יעילות קלינית גבוהה לשיפור תפקוד זיכרון עבודה, שהינו מנגנון קוגניטיבי המשמש לשימור מידע באופן נגיש וקל לשימוש, למשך פרקי זמן קצרים של שניות עד דקות בודדות (למשל, ניסיון לזכור בעל פה מספר טלפון עד שנגיע לחייגו). כידוע, בעיות זיכרון עבודה הן סימפטום עיקרי בקרב המתמודדים עם הפרעת קשב. במחקר שסקר את אופן השפעתה של פטריית היריסיום על תפקודי זיכרון נמצא כי שני מרכיבים בפטרייה זו, ארינאצינים והרצינונים (hericenones and erinacines), הגבירו תהליכי נוירוגנזה (יצירת תאי עצב חדשים במוח מתוך תאי גזע) באזור ההיפוקמפוס, שהינו בעל תפקיד מרכזי בזיכרון ולמידה, ובאזור המוח הקטן, הקשור בין היתר בתפקודים מוטוריים. לכן, יש לשער כי באמצעות תהליכים אלו הפטרייה תורמת לשיפור תפקודי הזיכרון והתנהלות מוטורית בהפרעת קשב.

ממצא מעניין נוסף מצא בקרב מאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז, רמות נמוכות של חלבון ספציפי בשם   BDNF – המסייע לוויסות תהליכים במח המשפיעים על קשב, מחשבות, רגשות, התנהגות חברתית ושליטה מוטורית. מחקרים מראים כי מרכיבים המופקים מגוף הפרי של פטריית היריסיום הוכחו כמגבירים רמות BDNF במוח,  ולפיכך עשויים לשפר את אותם ההתסמינים הנצפים בהפרעת קשב. מכך עולה כי רכיבי פטריית היריסיום עשויים לתרום לשיפור תפקודים קוגניטיביים, זיכרון ומיקוד, מה שהופך את הפטריה לתוסף תזונה טבעי ומבטיח בעבור אנשים המתמודדים עם הפרעת קשב.

פטריית קורדיספס

פטריה נוספת שנחקרה ונמצאה כבעלת יעילות בסיוע להתמודדות עם תסמיני ADHD היא פטריית קורדיספס (Cordyceps sinensis), או בשמה העממי פטריית הזחל הסינית (Caterpillar mushroom). קורדיספס הינה פטריה אדפטוגנית (כלומר, מסייעת להסתגלות במצבי מתח מתמשכים) והיא בעלת שימוש נרחב ברפואה הסינית המסורתית במשך מאות שנים. לפטריה זו השפעות המפחיתות הפרעות מצב רוח, כגון חרדה, סטרס ודיכאון ובזאת מאפשרת יכולת מיקוד וריכוז על ידי השריית רוגע פנימי. בנוסף, מחקרים העלו כי לפטריית קורדיספס נמצאו סגולות רפואיות נוספות, והיא עשירה בנוגדי חמצון ומקדמת תהליכי אנטי-אייג'ינג, מעודדת את תפוקת החמצן בדם, מסייעת לשינה טובה, מפחיתה דלקתיות, מחזקת את המערכת החיסונית, משפרת את זרימת הדם, מווסתת מצבי רוח ובכך תורמת לשיפור תפקודים קוגניטיביים בתהליכי גוף-נפש.

פטריית ראישי

ואם הזכרנו פעילות אדפטוגנית, פטריית ראישי (Ganoderma lucidum, also known as Reishi), או בשמה העממי בהוקית אדומה, היא פטריית המרפא האדפטוגנית הידועה ביותר בתכונותיה המרגיעות בקרב פטריות המרפא. מחקרים שונים מצאו כי הפטריה מכילה תרכובות בעלות תכונות אנטי דלקתיות, נוגדות חמצון, המשפרות את רציפות ואיכות השינה ומפחיתות מצבי חרדה ודיכאון המופיעים באופן תדיר כתחלואה נלווית להפרעת הקשב. תכונות אלו של הפטריה, התורמות להרגעה ולייצוב מצב הרוח, עשויות לתמוך בהפחתת היפראקטיביות ואימפולסיביות בקרב ילדים עם ADHD ואף להעניק להם איכות שינה טובה יותר, דבר המצביע על הפוטנציאל של פטריה זו כטיפול משלים.

אשווגנדה

שורש ויתניה משכרת (Withania somnifera), או בשמו העממי אשווגנדה (Ashwagandha), הוא אחד הצמחים האדפטוגנים החשובים ביותר ברפואה ההודית המסורתית האיוורוודית ונחשב לג'ינסנג ההודי. לשורש מיוחסות תכונות של חיזוק והזנה במצבי חולשה עם תמיכה והרגעה של מערכת העצבים, פעילות נוגדת סטרס, אנטי אייג'ינג, נוגדת חמצון, נוגדת חרדה, נוגדת דלקת, נוגדת דיכאון, מווסתת המערכת החיסונית ומשפרת את התפקוד הקוגניטיבי. במחקרים קליניים שבוצעו בקרב אנשים עם הפרעות קשב וריכוז, נמצא כי נטילת השורש משפרת תפקודים קוגניטיביים ופסיכומוטוריים. במחקרים אחרים נמצאה לשורש פעילות נוירופרוטקטיבית (פעילות המשפרת את תפקוד מערכת העצבים) ויכולת לגרום להתחדשות של התאים בעקבות פגיעה מוחית.

פשתה שרועה

צמח בקופה (Bacopa moniieri), או בשם העממי פשתה שרועה (Water hyssop), או בשם האיורוודי ברהמי (Brahmi), הוא צמח מוכר ברפואת האיורוודה, ולו נמצאה פעילות אדפטוגנית הן במצבי מתח אקוטי והן במצבי מתח כרוני וכן פעילות מפחיתת חרדה ודיכאון. במחקרים קליניים בקרב מבוגרים נמצאה לצמח פעילות המשפרת את זיכרון העבודה, הקשב, העיבוד הקוגניטיבי כמו גם יכולת שיפור שמירה ואחסון מידע חדש. במחקרים קליניים בקרב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז המלווה בהיפראקטיביות (ADHD), נמצאה לצמח יכולת לשפר תסמיני קשב וריכוז כמו הפחתה באי שקט ואימפולסיביות ושיפור השליטה העצמית.

מלבד טיפולים קונבנציונליים ושימוש בפטריות וצמחי מרפא, טיפולים משלימים נוספים להפרעת קשב וריכוז עשויים לכלול פעילות ספורטיבית, המשפיעה על פעילותם של מוליכים עצביים במוח, כגון דופמין, סרוטונין, נוראפיניפרין וגאבא. המעורבים בוויסות מצב הרוח, רמת האנרגיה והסטרס, לצד שיפור יכולת הלמידה והריכוז. כמו כן, ניתן לשקול טכניקות מסוג ביופידבק ונוירופידבק, מיינדפולנס, מדיטציה או תרגילי נשימה עמוקה, היכולים לסייע לאנשים עם ADHD לשפר את תשומת הלב, רמת הקשב והמודעות העצמית שלהם. בנוסף, ביצוע התאמות תזונתיות, בעיקר בקרב ילדים הסובלים מהפרעות קשב, ומעבר לתזונה טבעית ומאוזנת הכוללת, הפחתת פחמימות, ומזונות מעובדים ועשירה ברכיבים תזונתיים חיוניים, עשויה אף היא לתרום לתפקוד כללי טוב יותר של המוח. ולסיום, הרגלי שינה בריאים והבטחת מנוחה מספקת חשובים ועשויים להשפיע לטובה על העלאת יכולת המיקוד והריכוז לאורך שעות היום.

קשב וריכוז במיקוליביה>>

* יש לציין שמידע זה אינו בא להחליף התייעצות רפואית ו/או טיפול רפואי מכל סוג שהוא. לנוטלי תרופות ו/או סובלים ממחלות כרוניות – מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע מוסמך. בחירת הגישה הטיפולית צריכה להיות מותאמת באופן אישי לסך צרכיו הרפואיים הספציפיים של כל אדם וישנה חשיבות מכרעת להתייעצות עם אנשי המקצוע בתחום הרפואה האינטגרטיבית והנטורופתית לשם ביצוע התאמה אופטימלית של סוגי פטריות וצמחי המרפא וקביעת מינונם המדויק.