פטריית קוֹרְדִיסֶפְּס 10 סיבות לשיפור הבריאות

טרנד פטריות המרפא כובש את העולם בשנים האחרונות. אחת הפטריות המוכרות והידועות ביותר היא פטריית קורדיספס (Cordyceps), פטרייה ייחודית עם היסטוריה עשירה בעולם פטריות המרפא. מיסטיקה והילה אופפת את הפטרייה, מכיוון שהיא פטרייה פרזיטית (טפילית), שבטבע צומחת מתוך סוגים שונים של חרקים (נמלים, זחלים, חיפושיות ועוד). הזן קורדיספס סיננסיס (Cordyceps sinensis) של הפטרייה צומח מתוך זחל, ומכאן כינויה "פטריית הזחל הסינית" (Chinese caterpillar mushroom).

זהו הזן החשוב ביותר, הנחקר ביותר והנמכר ביותר של הפטרייה בעולם.

משמעות השם קורדיספס (Cordyceps) בלטינית: קורדל (cordl) הוא מקל וספס (ceps) הוא ראש. השם הסיני Dong Chong Xia Cao מתאר את השינויים במראה הפטרייה בעונות השנה: זחל בחורף (שהופך ל)עשב בקיץ (winter-worm summer-grass) – בחורף המיצליום גדל בתוך הזחל החם ובקיץ נובט מתוכו גוף הפרי [1]. שם זה מייצג את הסימביוזה (דּוּאָלִיּוּת) בין מיצליום הפטרייה הנכנס אל הזחל ובין גוף הפרי הנובט ממנו.

קורדיספס סיננסיס גדלה בעיקר ברמות הגבוהות של טיבט וההימלאיה (מעל 3,000 מטרים) ובהרים גבוהים אחרים בנפאל ובסין. באופן מסורתי, תושבי הכפרים שוהים באזורי האלפים (הפסגות הגבוהות של ההרים) במשך חודשים רבים על מנת לטפל בחיות המחמד שלהם ובזמן זה הם אוספים את פטריית קורדיספס ביחד עם פטריות מרפא וצמחי מרפא אחרים שגדלים בפסגות ההרים. אנשי רפואה מקומיים, המבקרים גם הם באזורים אלה כדי לאסוף את הפטריות, מייבשים ומאחסנים את הפטריות המיובשות לצריכה עתידית.

בשל החשיבות הרפואית המיוחסת לקורדיספס סיננסיס ברפואה הסינית המסורתית, עם השנים גברה הפופולריות שלה וגרמה לקציר יתר של הפטרייה, מה שגרם למיעוט מיני הבר. בשל נדירותה, תכונותיה הייחודיות והקשיים הכרוכים באיתורה בטבע, פטריית קורדיספס היא הפטרייה היקרה ביותר בעולם והיא הוכרזה כ"פטריית הקיסר". מסיבות אלה, מאז שנות ה-70 של המאה ה-20, מדענים רבים תרו אחר אפשרויות לגדל את הפטרייה בצורה מתורבתת ובעשורים האחרונים פותחו שיטות גידול שונות של הפטרייה בחוות גידול, כך שישמר הרכב וריכוז החומרים הפעילים קרוב ככל שניתן לזה של הפטרייה שגדלה בטבע. למרות שקורדיספס סיננסיס עדין נקטפת באופן מסורתי, הרוב המכריע של הפטרייה בשוק כיום מעובד על מצעים שאינם חרקים, מה שמוביל לבקרת איכות משופרת, ובדיקות מעבדה (HPLC) של שני הגידולים מדגימות פרופילים כימיים זהים של הפטרייה הגדלה בטבע וזו המתורבתת, עם תועלות בריאותיות וקליניות מקבילות.

פופולריים:

להלן עשר דרכים בהן פטריית קורדיספס סיננסיס יכולה לסייע לשיפור הבריאות:

1. העלאת רמת האנרגיה והפחתת עייפות ולחץ נפשי (סטרס)

פטריית קורדיספס סיננסיס נחשבת למָטְעֵן אנרגטי (energy recharger), כלומר, מספקת בּוּסְט (boost) של אנרגיה. ברפואה הסינית המסורתית, הפטרייה ניתנת לקשישים ולאנשים המתאוששים ממחלה ממושכת. זאת משום שהפטרייה מכילה מבנה ייחודי בשם אדנוזין, המשמש את תאי הגוף בתהליכי יצור אנרגיה. כאשר רמת האדוזין בתאים עולה, ניתן לחוש עלייה ברמות האנרגיה והריכוז וירידה ברמות העייפות. במחקר קליני [2], מתן קורדיספס סיננסיס לנבדקים קשישים בריאים הוביל לעלייה משמעותית בכמות החמצן, שיפור היכולת האירובית ועמידות בפני עייפות.

2. שיפור ביצועים ספורטיביים

פטריית קורדיספס עלתה לכותרות בשנת 1993, כאשר עולם הספורט הופתע מתשעה שיאי עולם שנשברו על ידי אצניות סיניות למרחקים ארוכים במהלך האליפות הלאומית הסינית ה-7 לאתלטים בסין: בריצת 10,000 מטרים נשבר שיא של 42 שניות, בריצת 3,000 מטרים נשבר שיא של שתי שניות, וגם בריצת 1,500 מטרים נשבר שיא חדש. בדיקות סמים לא גילו עקבות של חומרים ממריצים בלתי חוקיים, מה שגרם לתעשיית הספורט ברחבי העולם להתחיל לבחון מקרוב מאוד את האופן שבו הספורטאיות הללו אומנו ומה הן צרכו. התגלה שלא נעשה שימוש בשיטות אימון מיוחדות, אולם בתום כל אימון, מאמן הקבוצה, Ma Zunren, ביקש שכל ספורטאית תישתה משקה שהכיל את פטריית קורדיספס סיננסיס.

מחקר קליני [3] שנערך בבוסטון בארה"ב, הראה שמתן 3 גרם ליום אבקת קורדיספס סיננסיס או פלצבו למשך 12 שבועות שיפר את הביצועים הספורטיביים בקרב ספורטאים וספורטאיות בני 40-75 במדדים הבאים: העלאת תפוקת החמצן המקסימלית (VO2 peak), לשיפור יחס חילוף הגזים בנשימה (Respiratory Exchange Ratio), (כלומר, יותר חמצן נכנס בנשימה ויותר פחמן דו חמצני ננשף החוצה בנשיפה בקבוצה שנטלה קורדיספס), להפחתת הזמן שלוקח לספורטאים להשלים הליכה של 1 מייל, להעלאת הביצועים הספורטיביים (Work Output), להעלאת הזמן שלוקח להגיע לסף האנאירובי (Anaerobic Threshold) ולירידה בלחץ הדם הדיאסטולי. במחקר קליני נוסף [4], חולקו המשתתפים לשתי קבוצות שוות, שקיבלו 333 מ"ג 3 פעמים ביום אבקת קורדיספס או פלצבו, למשך 12 שבועות. בתום המחקר, נמדדה עליה ממוצעת של 10.5% במשך הזמן שלקח לנבדקים בקבוצת המחקר להגיע לסף המטבולי, לעומת ירידה של 3.9% בקבוצת הביקורת. גם מדד סף האוורור עלה ב- 8.5% בקרב הנבדקים בקבוצת המחקר, לעומת ירידה של 32.5% בקבוצת הביקורת. מחקר זה מעיד על פעילותה של פטריית קורדיספס בפינוי יעיל יותר של חומצה לקטית ופחמן דו-חמצני, מה שמסייע להגברת משך האימונים ולהתאוששות ממאמץ גופני בקצב מהיר מהרגיל.

3. שיפור התפקוד המיני והליבידו (חשק מיני)

פטריית קורדיספס סיננסיס נתגלתה בדרך מקרה: כשהאביב מגיע והשלגים מתחילים להפשיר בפסגות הגבוהות של טיבט וההימלאיה, הרועים לוקחים את עדרי היאקים, הכבשים והעיזים שלהם במעלה ההרים לאכול עשב טרי. האגדה מספרת, שהרועים הבחינו בעדר שאכל לא רק עשב ירוק, אלא גם עשב חום. מסתבר שהיאקים נוהגים לחפור באדמה ולאכול שורשים של פטריות שחשפו. הם הבחינו שהבהמות מתנהגות באופן מוזר, הבא לידי ביטוי, בין היתר, בפעילות מינית מוגברת אצל הזכרים והנקבות. רועים אמיצים החליטו לנסות להכין חליטה מהפטרייה ולבחון מקרוב את השפעתה עליהם. לתדהמתם הם גילו כי לאחר מספר ימים בלבד בהם שתו מהחליטות, הם חשו עלייה ברמות האנרגיה ובחשק המיני, בהירות מחשבתית, שיפור בסיבולת לב ריאה ואפילו מחלות הריאה מהן סבלו הרועים בשל הגובה הרב בו התיישבו, הפכו לקלות יותר. נפלאות הפטרייה הגיעו לחצר הקיסר הסיני, אשר התפעל בעצמו מהשפעתה על רמות האנרגיה שלו והעצמה בדחף ובתפקוד המיני, ועל כן החליט לחמוד אותה לעצמו ולאסור על העם הפשוט לצרוך ממנה. הוא אף הוציא צו מלכותי שמחייב את כל המוצא את הפטרייה, להביאה לחצרו. מאז ובמשך עשורים רבים הוחבאה הפטרייה מהעולם המערבי.

מחקר קליני [5] הראה שמתן תמצית קורדיספס סיננסיס ל-22 גברים למשך 8 שבועות הובילה לעליה של 33% בספירת הזרע, הפחתה של 29% בעיוותים בזרע ועליה של 79% בשרידות הזרע. מחקר קליני אחר [6] הראה ששימוש בפטריית קורדיספס הוביל לשיפור ברמת הורמוני האדרנל והתימוס, תוך עליה של 300% בספירת הזרע. מחקר קליני נוסף [7] דיווח שמתן קורדיספס סיננסיס ל-189 גברים ונשים שיפר את הליבידו (החשק המיני) ואת התשוקה המינית ב-66% בקרב שני המינים. מחקר נוסף [8] הראה שמתן תמצית קורדיספס סיננסיס העלה את הליבידו והתשוקה המינית ב-86% בקרב נשים.

4. שיפור תפקוד הריאות

ברפואה הסינית המסורתית משתמשים כבר אלפי שנים בפטריית קורדיספס להקלת הנשימה באסטמה, להפחתת שיעול ולהסתגלות טובה יותר לשהייה בגבהים [9]. סקירת מחקרים מדעית  [10] שפורסמה באפריל 2019 סקרה 13 מחקרים קליניים מהשנים האחרונות, בהם השתתפו ביחד 1,092 נבדקים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD). נבדקו שילוב של פטריית קורדיספס סיננסיס ביחד עם נטילת תרופות מרשם קונבנציונליות, או שילוב של פטריית קורדיספס ביחד עם בלון חמצן וללא נטילת תרופות. מתוצאות הסקירה עולה שיפור ממוצע של 6.25% במדד FEV1 (מדד המודד באמצעות ספירומטר את  ספיקת האוויר הננשף במהלך השנייה הראשונה של הנשיפה בעת  הוצאה מהירה של האוויר), שיפור ממוצע של 6.24% ביחס FEV1/FVC (מדד הבודק את היחס של הנפח המרבי הננשף בשנייה הראשונה), העלאת מרחק ההליכה הממוצע במשך 6 דקות ב-44.99 מטר והפחתה בכמות ההתקפים החריפים במהלך שנה.

5. פעילות אנטי דיכאונית ואנטי חרדתית

מחקר מדעי [17] שפורסם ב-31/03/2022 בדק את מנגנוני הפעולה של רכיבים פעילים בפטריית קורדיספס סיננסיס בטיפול בדיכאון. החוקרים גילו ובודדו 7 חומרים פעילים שפועלים כנגד 41 אתרי פעולה של תרופות לדיכאון. בסיכום ציינו החוקרים, שחומרים פעילים בפטרייה הם בעלי אפקט אנטי דיכאוני ויכולים לשמש בפיתוח תרופות עתידיות לטיפול בדיכאון.

6. שיפור תפקוד הכליות

פטריית קורדיספס משמשת ברפואה הסינית המסורתית לטיפול במחלות כליה, כדוגמת דלקת בכליה (chronic nephritis), דלקת באגן הכליה (chronic pyelonephritis), אי ספיקת כליות (chronic renal dysfunction or failure) או תסמונת נפרוטית (nephritic syndrome) [11]. במחקר קליני [12] שנערך בקרב מטופלים עם אי ספיקת כליות כרונית, אשר נטלו תמצית פטריית קורדיספס סיננסיס מסוג JinShuiBao, נמדדו ירידה ברמת השתנן (Urea) והקריאטינין (Creatinine) בדם, ביחד עם עליה ברמת החלבון הכללי והסידן. שתי סקירות מחקריות [13,14] שסקרו ביחד מעל ל-60 מחקרים קליניים בהם השתתפו מעל ל-4,000 משתתפים עם מחלת כליות סוכרתית (Diabetic kidney disease), שנטלו תרופות ממשפחת מעכבי ACE (ACE Inhibitors) או ממשפחת חוסמי הקולטן לאנגיוטנסין II (ARBs – Angiotensin II Receptor Blockers), לבד או בשילוב עם פטריית קורדיספס סיננסיס, הוכיחו שהשילוב של הפטרייה עם התרופות הוביל להפחתה משמעותית יותר במדדי קריאטינין (Creatinine), שתנן (Urea), ריכוז החנקן  (BUN – Blood Urea Nitrogen), טריגליצרידים, כולסטרול כללי ומדד הדלקת CRP (C-reactive protein) בדם, כמו גם הפחתה בלחץ הדם הסיסטולי וברמת החלבון בשתן, בהשוואה לנתונים של הנבדקים שנטלו תרופות בלבד.

7. הגנה על תפקודים מוחיים ושיפור יכולות למידה

חוקרים [15] גילו כי פטריית קורדיספס עשויה להשפיע על רמות הדופמין במוח, מתווך עצבי בעל השפעה חיובית על למידה ומוטיבציה. חוקרים אחרים [16] הראו שפוליפפטידים מפטריית קורדיספס עשויים לשפר את הלמידה והזיכרון במודל חיה, באמצעות הפחתת הנזק של רדיקלים חופשיים ומניעת נזקים חמצוניים הפוגעים בתפקודה התקין של מערכת העצבים, כמו גם באמצעות העלאת פעילותם של מתווכים עצביים התומכים בפעילות עצבית תקינה ובאמצעות ויסות הביטוי של גנים המעורבים בתהליכים עצביים המקושרים לזיכרון וללמידה.

8. פעילות איזון לחץ דם גבוה (היפוטנסיבית)

סקירת מחקרים (מטא אנליזה) [18] שסקרה 26 מחקרים קליניים, בחנה את ההשפעה של שילוב של תוסף פטריית קורדיספס סיננסיס ביחד עם תרופות להפחתת לחץ דם ממשפחת חוסמי הקולטן לאנגיוטנסין, כדוגמת Valsartan, Olmesartan, Candesartan, Telmisartan, Irbesartan, Losartan, על החמרת נפרופתיה סוכרתית. סך הנבדקים בכל המחקרים היה 1,105 נבדקים עם נפרופתיה התחלתית, אשר קיבלו או תרופות ממשפחת ARBs לבד או שילוב של התרופות עם תמצית הפטרייה. מהסקירה עולה שלשימוש בפטריית קורדיספס היתה תרומה להפחתת לחץ הדם הן הסיסטולי והן הדיאסטולי.

9. פעילות מאזנת רמות סוכר גבוהות בדם (היפוגליקמית)

מחקר קליני [19] בדק 108 עם נשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות, אשר חולקו ל-2 קבוצות, אשר קיבלו אסטרוגן (ethinylestradiol) + פרוגסטרון (cyproterone) + תרופת מטפורמין (metformin) עם או ללא אבקת פטריית קורדיספס סיננסיס למשך 3 חודשים. בתום המחקר, בקבוצת הנשים שקיבלו כמוסות אבקת קורדיספס נצפו שיפורים משמעותיים במדדים המטבוליים הבאים לעומת שינויים מינוריים בקבוצת הביקורת: עליה משמעותית ברמת הכולסטרול הטוב, ירידה משמעותי ברמת הכולסטרול הכללי, ירידה במדדי אינסולין בצום וירידה במדדי העמידות לאינסולין, כמו גם ירידה במדדי דלקת.

10. פעילות פעילות מווסתת מערכת החיסון (אימונומודולטורית)

במחקרים שונים במודל חיה [20,21] נמצא שלתרכובות שונות בפטריית קורדיספס סיננסיס היכולת לווסת את פעילות המערכת החיסונית, כלומר, לעורר את מערכת החיסון לפעול במצבים בהם היא פועלת בחסר, כמו במחלות חורף, ולרסן את פעילותה במצבים בהם היא פועלת ביתר, כמו במצבים אלרגיים או אוטואימוניים.

מחקר קליני [22] בדק את ההשפעה האימונולוגית של מתן תמצית מיצליום מפטריית קורדיספס סיננסיס ל-39 מבוגרים בריאים למשך 8 שבועות, לעומת 40 נבדקים שקיבלו פלצבו. תוצאות המחקר הראו עליה משמעותית ברמת תאי הדם הלבנים מסוג Natural Killer cells בקבוצת המחקר לעומת קבוצת הפלצבו, מה שהגביר את הפעילות האנטי דלקתית ואת החסינות התאית בקרב הנבדקים שקיבלו מתמצית הפטרייה.

מחקר קליני [23] הראה שפטריית קורדיספס יכולה להפחית באופן משמעותי את רמות נוגדני בלוטת התריס בדם במחלות אוטואימוניות של בלוטת התריס (מחלת גרייבס והאשימוטו). למחקר גויסו 44 חולים שאובחנו עם מחלת גרייבס ו-56 חולים שאובחנו עם מחלת האשימוטו סמוך לגיוסם למחקר. 26 חולי גרייבס הוכנסו לקבוצת המחקר ו-16 הוקצו לקבוצת הביקורת. 32 חולי האשימוטו הוכנסו לקבוצת המחקר ו-17 הוקצו לקבוצת הביקורת. נבדקים בקבוצת הביקורת קיבלו תרופת מתימזול (methimazole) במקרה של מחלת גרייבס, או תרופת לבותירוקסין (levothyroxine) במקרה של האשימוטו, בעוד שנבדקים בקבוצות המחקר קיבלו את אבקת פטריית קורדיספס סיננסיס שהכילו 2 גרם אבקה מותססת של פטריית קורדיספס, שנלקחה שלוש פעמים ביום. המחקר ארך 24 שבועות.

בקבוצת המחקר של חולי גרייבס נמדדה הפחתה משמעותית של 40.06% בערכי הנוגדנים מסוג TPO (thyroperoxidase) והפחתה משמעותית של  46.94%בערכי הנוגדנים מסוג TRAb (TSH receptor autoantibodies). בקבוצת המחקר של חולי האשימוטו נמדדה הפחתה משמעותית של 51.3% בערכי הנוגדנים מסוג TPO (thyroperoxidase) והפחתה משמעותית של 39.49% בערכי הנוגדנים מסוג TGAb (thyroglobulin autoantibodies). כל אלה מעידים על הפחתה של הפעילות האוטואימונית של תאי מערכת החיסון כנגד הורמוני בלוטת התריס.

 

לפרטים ולהזמנת תוסף איכותי של פטריית קוֹרְדִיסֶפְּס לחצו כאן

  1. [1] Authentication and quality control of Cordyceps sinensis, a traditional Chinese medicine known as winter-worm summer-grass. (2005, December 30). Oriental Pharmacy and Experimental Medicine. Kyung Hee Oriental Medicine Research Center. https://doi.org/10.3742/opem.2005.5.4.262
  2. [2] Ji D.B, Ye J, Li C.L, Wang Y.H, Zhao J, Cai S.Q. Antiaging effect of Cordyceps sinensis extract. Phytother Res. 2009;23(1):116-22.
  3. [3] Jia-Shi Zhu, M.D., Ph.D. and James M. Rippe, M.D. CordyMax enhances aerobic capability, endurance performance, and exercise metabolism in healthy, mid-age to elderly sedentary humans. Conference: FASEB EB2004. At: Washington DC, USA.
  4. [4] Chen S, Li Z, Krochmal R, Abrazado M, Kim W, Cooper CB. Effect of Cs-4 (Cordyceps sinensis) on exercise performance in healthy older subjects: a double-blind, placebo-controlled trial. J Altern Complement Med. 2010;16(5):585-590. doi:10.1089/acm.2009.0226.
  5. [5] Guo Y. Medicinal chemistry, pharmacology and clinical applications of fermented mycelia of Cordyceps sinensis and JinShuBao capsule. J Mod Diag Ther. 1986;1:60–5.
  6. [6] Huang Y, Lu J, Zhu B, Wen Q, Jia F, Zeng S, et al. Prevention and improvement of adrenal glands and thymus hormones, and infertile sperm count improve by 300% after Cordyceps supplement. Zhong Cheng Yao Yan Jiu. 1987;10:24–5.
  7. [7] Wan F, Guo Y, Deng X. Sex hormone like effects of Jin Shui Bao [Cs-4] capsule: Pharmacological and clinical studies. Chinese Trad Patent Med. 1988;9:29–31.
  8. [8] Dong CH, Yao YJ. In vitro evaluation of antioxidant activities of aqueous extracts from natural and cultured mycelia of Cordyceps sinensis. LWT-Food Sci Technol. 2008;41:669–77.
  9. [9] Wang N, Li J, Huang X, Chen W, Chen Y. Herbal Medicine Cordyceps sinensis Improves Health-Related Quality of Life in Moderate-to-Severe Asthma. Evid Based Complement Alternat Med. 2016;2016:6134593. doi: 10.1155/2016/6134593. Epub 2016 Dec 5. PMID: 28050193; PMCID: PMC5165155.
  10. [10] Xuhua Yu, Yuquan Mao, Johannah Linda Shergis, et al., “Effectiveness and Safety of Oral Cordyceps sinensis on Stable COPD of GOLD Stages 2–3: Systematic Review and Meta-Analysis,” Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, vol. 2019, Article ID 4903671, 12 pages, 2019.
  11. [11] Feng K, Yang Y. Q, Li S. P. Renggongchongcao. In: Li S. P, Wang Y. T, editors. Pharmacological Activity-Based Quality Control of Chinese Herbs. New York: Nova Science Publisher, Inc.; 2008. pp. 155–78.
  12. [12] Feng K, Yang Y. Q, Li S. P. Renggongchongcao. In: Li S. P, Wang Y. T, editors. Pharmacological Activity-Based Quality Control of Chinese Herbs. New York: Nova Science Publisher, Inc.; 2008. pp. 155–78.
  13. [13] Lu Q, Li C, Chen W, Shi Z, Zhan R, He R. Clinical Efficacy of Jinshuibao Capsules Combined with Angiotensin Receptor Blockers in Patients with Early Diabetic Nephropathy: A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Evid Based Complement Alternat Med. 2018;2018:6806943. Published 2018 Apr 24. doi:10.1155/2018/6806943.
  14. [14] Luo Y, Yang SK, Zhou X, Wang M, Tang D, Liu FY, Sun L, Xiao L. Use of Ophiocordyceps sinensis (syn. Cordyceps sinensis) combined with angiotensin-converting enzyme inhibitors (ACEI)/angiotensin receptor blockers (ARB) versus ACEI/ARB alone in the treatment of diabetic kidney disease: a meta-analysis. Ren Fail. 2015 May;37(4):614-34. doi: 10.3109/0886022X.2015.1009820. Epub 2015 Feb 16. PMID: 25682973.
  15. [15] Wang J, Liu Y, Li L, Qi Y, Zhang Y, Li L, Teng L, Wang D. Dopamine and serotonin contribute to Paecilomyces hepiali against chronic unpredictable mild stress induced depressive behavior in Sprague Dawley rats. Mol Med Rep. 2017 Oct;16(4):5675-5682. doi: 10.3892/mmr.2017.7261. Epub 2017 Aug 16. PMID: 28849191.
  16. [16] Yuan G, An L, Sun Y, Xu G, Du P. Improvement of Learning and Memory Induced by Cordyceps Polypeptide Treatment and the Underlying Mechanism. Evid Based Complement Alternat Med. 2018;2018:9419264. Published 2018 Mar 15. doi:10.1155/2018/9419264
  17. [17] Zhang X, Wang M, Qiao Y, Shan Z, Yang M, Li G, Xiao Y, Wei L, Bi H, Gao T. Exploring the mechanisms of action of Cordyceps sinensis for the treatment of depression using network pharmacology and molecular docking. Ann Transl Med. 2022 Mar;10(6):282. doi: 10.21037/atm-22-762. PMID: 35434037; PMCID: PMC9011256.
  18. [18] Lu Q, Li C, Chen W, Shi Z, Zhan R, He R. Clinical Efficacy of Jinshuibao Capsules Combined with Angiotensin Receptor Blockers in Patients with Early Diabetic Nephropathy: A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Evid Based Complement Alternat Med. 2018;2018:6806943. Published 2018 Apr 24. doi:10.1155/2018/6806943.
  19. [19] Liu, N., Pi, D., & Liu, C. (2018). Effect of Bailing capsule combined with ethinylestradiol and cyproterone acetate and metformin on lipid metabolism and insulin resistance in patients with polycystic ovary syndrome.
  20. [20] Das G, Shin HS, Leyva-Gómez G, Prado-Audelo MLD, Cortes H, Singh YD, Panda MK, Mishra AP, Nigam M, Saklani S, Chaturi PK, Martorell M, Cruz-Martins N, Sharma V, Garg N, Sharma R, Patra JK. Cordyceps spp.: A Review on Its Immune-Stimulatory and Other Biological Potentials. Front Pharmacol. 2021 Feb 8;11:602364. doi: 10.3389/fphar.2020.602364. PMID: 33628175; PMCID: PMC7898063.
  21. [21] Lee S. K. W., Kwok Wong C., Kai Kong S., Nam Leung K., Wai Kei Lam C. (2006). Immunomodulatory activities of HERBSnSENSES Cordyceps -- in vitro and in vivo studies. Immunopharmacol. Immunotoxicol. 28, 341–360. 10.1080/08923970600809470
  22. [22] Jung, SJ., Jung, ES., Choi, EK. et al. Immunomodulatory effects of a mycelium extract of Cordyceps (Paecilomyces hepiali; CBG-CS-2): a randomized and double-blind clinical trial. BMC Complement Altern Med 19, 77 (2019). https://doi.org/10.1186/s12906-019-2483-y
  23. [23] He T, Zhao R, Lu Y, et al. Dual-Directional Immunomodulatory Effects of Corbrin Capsule on Autoimmune Thyroid Diseases. Evid Based Complement Alternat Med. 2016;2016:1360386. doi:10.1155/2016/1360386