מילים עלולות להזיק: מהי אלימות מילולית, אילו סוגים קיימים ואיך ניתן למנוע?

המונח "אלימות" מעלה, באופן טבעי, קונוטציות שליליות מאוד. הבעיה היא שיש סוגי אלימות שעלולים להיות חמורים מאוד, אבל בפועל רבים אינם מודעים להם או לא מייחסים להם את החשיבות הראויה. התעללות מילולית נכנסת לתמונה בנקודה הזו בדיוק. היא עלולה להותיר צלקות בנפש שילווה את האדם שנים ארוכות, או אפילו למשך כל חייו, ולכן חשוב שנזהה מקרים של אלימות כאלה ונדע מה לעשות כאשר אנחנו נתקלים בהם.

התעללות מילולית נפוצה יותר ממה שאתם חושבים

העובדות הדי ברורות, והמאוד מדאיגות, הן שאנשים רבים חווים התעללות מילולית במהלך חייהם. כך למשל מחקר הראה שלמעלה מ-12% מהנשים ו-17% מהגברים חווים התעללות מילולית במערכות יחסים רומנטיות. חשוב לציין שהתעללות מילולית נגד ילדים אינה מדווחת או נחקרת מספיק, כך שקשה להעריך באופן מלא את ממדיה. על פי הערכות ארגון הבריאות העולמי (WHO), למעלה ממיליארד ילדים בטווח הגילים 17-2 חוו התעללות מסוג מסוים, כולל התעללות מילולית.

מקום נוסף בו ניתן למצוא התעללות מילולית הוא, כאמור, במקום העבודה. דו"ח של ארגון המחקר האמריקאי RAND Corporation, המבוסס על סקר במקומות עבודה ברחבי ארצות הברית שנערך ב-2015, הצביע על כך שעד כ-13.1% מהגברים וכ-12.4% מהנשים חווים התעללות מילולית באופן קבוע במקום העבודה.

פופולריים:

התעללות מילולית, התעללות רגשית ומה שביניהם

התעללות" (בלועזית: Abuse) היא מונח המתאר מעשים או התנהגויות המזיקות מיסודן, כאשר ניתן למצוא צורות שונות של התעללות: פיזית, מינית, רגשית וכמובן שגם מילולית. התעללות נעשית בדרך כלל באופן מכוון על מנת לגרום נזק פיזי או רגשי לאדם. לכל צורת התעללות יש מאפיינים משלה. השורה התחתונה היא שבניגוד לתפיסה המקובלת שיש התעללויות מזיקות יותר או פחות מאחרות, חשוב לזכור שכל התעללות היא שגויה ועלולה לגרום לנזק משמעותי לאדם שעובר אותה.

פעמים רבות, חל בלבול בין המונחים "התעללות מילולית" ו"התעללות רגשית". למרות שיש דמיון בין השניים, ולמרות שהם עשויים לתאר בערך אותה סוג של התעללות, קיימים כמה הבדלים שחשוב להכיר:

התעללות מילולית התעללות רגשית
שימוש בשפה על מנת לפגוע באנשים שימוש בטקטיקות פוגעניות כדי להקטין אדם מבחינה רגשית
דיבור אגרסיבי או אלים מתיחת ביקורת או מניפולציה כלפי האדם, כך שהוא עלול לחשוב שההתעללות שהוא חווה "מגיעה לו"
התעלמות מאדם כדי להביע בוז או כעס כלפיו (ידוע בתור "The Silent Treatment") השפלה פומבית של אדם, כדי לגרום לו לתחושות בושה או מבוכה
ביטול רגשותיו או מחשבותיו של אדם, או אפילו הזכות שלו להרגיש אותם שליטה בהתנהגויות, במחשבות או ברגשות הקורבן באמצעות "משחקי מחשבה"
נטייה לווכחנות מול אותו אדם בידוד האדם, על מנת שירגיש לבדו
ערעור האדם והרגשות שלו כלפי עצמו, בין השאר במטרה לקבל עליו שליטה או כוח הכחשה, הצדקה או מתן תירוצים להתנהגויות שאינן מקובלות

התעללות מילולית במערכות יחסים

התעללות מילולית במשפחה, כלפי בן או בת הזוג, שכיחה בכל קנה מידה ונחשבת לצורת ההתעללות הנפוצה ביותר במערכות יחסים רומנטית. המטרה שלה לרוב היא להשיג שליטה על הצד השני או במערכת היחסים.

במערכות יחסים של מבוגרים צעירים, התעללות מילולית נפוצה במיוחד כאשר למעלה מ-50% מהנשאלים במחקר דיווחו שחוו סוג כזה של התעללות. ואגב, בניגוד למה שרבים חושבים ולחלק מסוגי ההתעללות האחרים – מחקר הראה שבמקרה של התעללות מילולית, רוב הקורבנות הם גברים ולא נשים (מידע נוסף תמצאו כאן).

התעללות מילולית במערכת יחסים רומנטית, הכוללת בין השאר קריאה בשמות והטחת עלבונות, עלולה להשפיע קשות על בריאותו הנפשית של האדם הסובל ממנה. הוא עלול לחוות:

  • דיכאונות
  • חרדות
  • שינויים במצב הרוח
  • לחץ כרוני
  • פגיעה בהערכה העצמית
  • רגשות אשמה או בושה
  • הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD)
  • בידוד ונסיגה מחברים ומבני משפחה
  • נטייה להשתמש בסמים

המשמעות היא שרבדים שונים בחווי, כולל במשפחה, במערכת היחסים, בעבודה, בלימודים וכן הלאה, עלולים להיפגע. לכן אם אתם חווים התעללות או מכירים מישהו שחווה אותה מצד בן או בת הזוג שלו, אל תהססו ליצור קשר עם מוקד הרווחה והסיוע של משרד הרווחה בנושא (118) או, במצבי חירום בהם יש סכנה מיידית, גם משטרת ישראל.

התעללות מילולית על ידי הורה

התעללות מילולית מצד הורה, כלפי ילדו או ילדתו, היא שכיחה ומשתייכת לקבוצת ההתעללות הרגשית. ילד שחווה התעללות מהסוג הזה עלול לסבול מפגיעה בהתפתחות המוח ומנזקים נוספים, בהיקף דומה לזה של נזק פסיכולוגי הנגרם במקרים של התעללות מינית או עדות לאלימות במשפחה. זאת ועוד, גם הפגנת חיבה מילולית כלפי הילד עלולה שלא לפתור את הנזקים האלו.

לא תמיד קל לאבחן התעללות מילולית בילד, כאשר סימני האזהרה כוללים הרס עצמי, התנהגויות אנטי חברתיות או דימוי עצמי שלילי. ההשלכות ארוכות הטווח של התעללות מילולית בילדים כוללות:

  • פגיעה בכישורים החברתיים
  • התפתחות קוגניטיבית לקויה
  • ליקוי בהתפתחות הרגשית
  • תחושות חוסר אונים, תוקפנות ונוירוטיות
  • פגיעה בביצועים בבית הספר
  • העלאת הסיכון לפעילות בלתי חוקית במשך החיים
  • הערכה עצמית נמוכה
  • הפרעות פסיכיאטריות, דוגמת חרדות, דיכאונות ו-PTSD
  • הפרעות אכילה
  • סיכון מוגבר למחלות לב
  • שימוש בסמים בשלב מסוים בחיים
  • התנהגות אובדנית או נטייה לפגיעה עצמית בבגרות
  • סיכויים לחוות התעללות גם בבגרות (למעלה מ-50% מהילדים)

התעללות מילולית בעבודה

למרות שהתעללות מילולית בעבודה אינה שכיחה כמו התעללות בילדים או ביחסים זוגיים, היא בהחלט מתרחשת: בארצות הברית, אחד מכל חמישה אמריקאים בערך עבר התעללות כזו במקום העבודה שלו בשלב מסוים.

התעללות מילולית בעבודה עלולה לכלול הצקות, חבלה בעבודתו של הקורבן, לעג כלפי הביצועים המקצועיים שלו ("אתה טיפש", "אתה לא מסוגל לעשות שום דבר כמו שצריך"…) ועוד. אותו אדם עלול לחוות לחץ קיצוני (גם מכיוון שהוא אינו יכול להגן על עצמו בקלות במסגרת העבודה), לחץ דם גבוה, תחושות דיכאון, תחושות אשמה, בושה או השפלה, חרדות ביחס לעבודה, אובססיה לביצוע העבודה גם בימים החופשיים ועוד.

איך תזהו התעללות מילולית?

זיהוי אלימות מילולית אינו בהכרח דבר פשוט, בין השאר מכיוון שיש אנשים שמגלים "סבלנות" לסוג כזה של התעללות. ייתכן מצב בו האדם המתעלל עשה מניפולציות שונות שמקשות על הזיהוי, למשל יצירת תחושה של הקורבן על כך שהאשמה היא בו.

בתנאים האלו, חשוב להכיר היטב את הנורות האדומות למקרים של התעללות מילולית:

  1. קריאה בשמות / קללות
  2. "גזלייטינג" (Gaslighting) – מצב בו גורמים לקורבן להטיל ספק בכושר השיפוט שלו. בכוחה השלילי לגרום לכך שהקורבן לא יסמוך על המחשבות או השיפוטיות שלו
  3. צעקות / צרחות
  4. מתן ביקורת, בין אם באופן תקיף ובין אם בצורה מבודחת
  5. יצירת תחושת בושה או השפלה, באופן פרטי או פומבי
  6. איומים מכל סוג, שמיועדים ליצור שליטה או לעורר פחד

כך תנהגו נכון במקרים של התעללות מילולית

בין אם אתם עוברים התעללות או מבינים שאתם עלולים להיות מואשמים בכך, חשוב לפעול בהקדם לשינוי המצב. חובה לפנות לקבלת עזרה ולעשות את הצעדים הדרושים בניסיון לצאת מהמצב. אם אתם סובלים מהתעללות מצד ההורים, למשל, אתם יכולים לבקש עזרה מבן משפחה או מחבר. במקרה של התעללות בעבודה, מחלקת משאבי האנוש בחברה (אם יש כזו) יכולה להיות הכתובת.

מהצד השני של המשוואה, למרות שלא פשוט להתמודד עם ההבנה שאנחנו מפגינים התעללות מילולית – חשוב לפנות למטפל מיומן. הוא יוכל לזהות מה גורם להתנהגות הזו וכיצד אפשר לשנות את הדפוסים המזיקים (יכול להיות שהנטיות האלה קשורות לטראומות או למשקעי עבר).