כך תזהו דיכאון בגיל מבוגר – ותעזרו לאדם הסובל ממנו

דיכאון בקרב מבוגרים הוא בעיה נפוצה, כאשר על פי ההערכות כ-15-10% מהאנשים בגילאי 60 ומעלה סובלים מדיכאון ברמה כזו או אחרת. זאת ועוד, מחקר מ-2022 הראה ששיעורי הדיכאון בקרב קשישים עלו בצורה משמעותית בעקבות מגיפת הקורונה, בין השאר עקב הבידוד החברתי הכרוך בה.

עם זאת עליכם לזכור הוא שירידה ממושכת במצב הרוח, עד לרמה של דיכאון בגיל מבוגר, היא לא חלק "טבעי" מתהליך ההזדקנות. זהו מצב רפואי-נפשי אמיתי שאפשר לטפל בו ביעילות, אם רק מודעים לכך ומשקיעים את המאמצים הדרושים.

קושי מרכזי: אבחון הבעיה

חלק גדול מהקושי הוא שאצל רבים, קשה מאוד לזהות את הבעיה ולכן גם לטפל בה. העובדות מראות שהנושא של דיכאון בגיל מבוגר לא מקבל את תשומת הלב הראויה לו, למרות השכיחות הדי גבוהה של הבעיה וההשלכות המזיקות שלה על חיי המבוגר.

הידע לגבי דרכי ההתמודדות עם הבעיה מוגבל, וישנן סיבות שעלולות לגרום לכך שהדיכאון יסתתר מעיני האדם המבוגר ובני משפחתו, לדוגמה:

  • תחושה שהרגשות השליליים הם "נורמליים" או מוצדקים
  • בידוד חברתי של המבוגרים, שעלול כשלעצמו לגרום לדיכאון
  • חוסר הידע לגבי התסמינים הגופניים, שעלולים להצביע על דיכאון או מצבים אחרים
  • חוסר מוכנות של הקשיש לדבר על הרגשות שלו
  • מבוכה המונעת בקשה לקבלת עזרה

פופולריים:

הגורמים העיקריים לדיכאון בגיל מבוגר

למרבה הצער, לא קשה להצביע על סיבות אפשריות להתפתחות דיכאון בגיל מבוגר. פעמים רבות הדבר נובע מסיבות גנטיות, כלומר, היסטוריה משפחתית של דיכאון. חוסר פעילות גופנית, קשיי שינה ומצבים רפואיים שעלולים להתפתח (גם) בגיל מבוגר, כמו שבץ מוחי או סרטן, הם גורמי סיכון אחרים.

אובדן עלול לגרום להתפתחות דיכאון בגיל מבוגר או להחמרה של מצב קיים. "אובדן עלול לעורר תגובות הסתגלות שמחמירות לכדי אפיזודות משמעותיות של דיכאון", מסביר ד"ר דיוויד מריל, פסיכיאטר למבוגרים ולגריאטריה המנהל מרכז לבריאות המוח בקליפורניה. לדבריו, סוגי האובדן המשפיעים בעיקר על מבוגרים הם אובדן של אדם קרוב (בן או בת זוג, ילד בוגר וכדומה), עבודה, בריאות או יכולות פיזיות, לדוגמה ריצה או משחק ספורט.

איך נראה דיכאון בקרב מבוגרים?

חלק מרכזי מהקושי הוא שדיכאון עלול להיראות מעט שונה אצל אדם מבוגר בהשוואה לצעירים יותר. ד"ר דון קאר, העוסקת בתחומים של סוציולוגיה, הזדקנות ומדיניות ציבורית באוניברסיטת פלורידה, מציינת שהסיבה היא שהפעילות היום-יומית של המבוגרים שונה. בהיעדר לוח זמנים עקבי, קל לקחת את השינויים שהאדם עובר כשגרתיים, מבלי שהסביבה הקרובה תשים לב. לדבריה, המבוגר עלול להרגיש שאין לו משמעות ומטרה בשלב זה של חייו, ובכך לשקוע בבידוד חברתי המהווה טריגר מובהק ונחשב לאחד מסימני הדיכאון המובהקים.

לדיכאון יש גם תסמינים פיזיים, מסבירה ד"ר שילה בבנדיר – יועצת מקצועית מורשית ומנהלת ייעוץ לגיל מבוגר באוניברסיטת פיניקס, אריזונה. "התיאבון פוחת, האדם המבוגר עשוי לרצות לישון יותר, ואין לו מוטיבציה, כך שהוא עלול להיות עם פחות מרץ", היא מסבירה.

לצד התסמינים הנחשבים לקלאסיים של דיכאון, כמו היעדר תחושה, מחשבות שליליות על מוות או התאבדות או קשיי שינה, דיכאון בגיל מבוגר עלול לכלול שינויים באישיות, בעיות זיכרון, כאבים או רצון להישאר בבית ולהימנע מאינטרקציות חברתיות או מהתנסויות חדשות. מחקר מ-2017 הצביע גם על קשר בין דיכאון לבין אגרנות כפייתית בקרב מבוגרים.

כך תוכלו לעזור לאדם מבוגר הסובל מדיכאון

אם שמתם לב לתסמינים של דיכאון אצל מבוגר הקרוב לכם, או אתם חושדים שיש לו סימפטומים כאלה, המפתח העיקרי הוא תקשורת. לפי קאר, חשוב הוא לפתח מערכת יחסים בה אתם יכולים לשוחח עם אותו אדם ו"לנרמל" את תסמיני הדיכאון שלו. יש כאן כמובן אתגרים, כמו החשש של רבים באוכלוסייה שאם הם יודו שיש להם בעיה נפשית, הם ייתפסו כסובלים מ"פגם" באופי. במידת האפשר, נסו לשנות את הלך הרוח והסטיגמות האלה.

כשמנהלים שיחה עם האדם הקרוב לנו, חשוב שלא להיות ישירים בנקודת ההתחלה. אל תשאלו שאלות כמו "האם אתה מרגיש דיכאון?", אלא התמקדו יותר באינטרקציות החברתיות של האדם ובתסמינים שעשויים להופיע אצלו (לדוגמה: "האם אתם נהנים לבלות עם אחרים?", "אתם מתנהגים מעט שונה. על מה אתם חושבים?" וכדומה). בדרך זו אתם עשויים להקטין את ההתנגדות של הצד השני לעצם הבעיה, וכמובן שגם לטיפול בה.

אם יקירכם מודה שהוא מרגיש דיכאון, עודדו אותו לשוחח עם הרופא או פסיכולוג. כמובן שבעת אבחון של דיכאון, יש מספיק אפשרויות טיפול מקצועי, בכל גיל, לרבות שילוב בין פסיכותרפיה לתרופות נוגדות דיכאון, שנחשב ליעיל במיוחד עבור מבוגרים. כמובן שחשוב שהאדם המבוגר יידע את הרופא שלו על כל תרופה שהוא נוטל, מסיבות שונות, כדי למנוע אינטרקציות מזיקות בין תרופות.

האם אפשר למנוע דיכאון בגיל מבוגר?

כמו שציינו קודם לכם, דיכאון בגיל מבוגר הוא ממש לא גזירת גורל. לפי המכון הלאומי האמריקאי להזדקנות, אפשר להפחית את הסיכויים לדיכאון בכמה אופנים, כאשר כלל האצבע הוא שקל יותר לטפל בבעיה לפני שהיא מחמירה.

בין הדרכים בהם תוכלו להקטין את הסבירות לדיכאון, שלכם או של אדם קרוב:

  • פעילות פיזית ושמירה על תזונה בריאה, שילוב שעשוי להפחית את הסיכון למחלות אחרות שעלולות לגרום לדיכאון, לנכויות ולצרות אחרות
  • שינה מספקת – הקפדה על לפחות 9-7 שעות שינה מדי לילה
  • הימנעות מבידוד חברתי, תוך שמירה על קשרים עם בני משפחה וחברים
  • לקיחת חלק בפעילויות משמחות ופיתוח תחביבים
  • תקשורת עם המשפחה או גורם מקצועי בכל פעם שמפתחים תסמינים שניתן לייחס לדיכאון