הכול נמצא בראש: מה ההבדל בין תפיסת הגוף החיובי לבין הגוף הנייטרלי?

"הגוף החיובי" (Body Positivity) הוא מונח שנזרק לאוויר העולם פעמים רבות, בין השאר בקרב משפיעני רשת. אלא שהשורשים של התנועה החברתית הזו עמוקים עוד יותר, והייעוד שלהם שונה ממה שרבים חושבים כיום. הרעיון העיקרי העומד מאחוריה הוא שחשוב לקדם דימוי גוף חיובי אצל כלל האנשים. במילים אחרות: לקדם תפיסות המקבלות את מבנה הגוף בלי קשר לצורה, למראה או למשקל שלו, תוך התנגדות למצב בו שופטים אדם על פי ממדי גופו.

כיום, אפשר לראות שלל פוסטים ברשתות החברתיות העוסקים בנושא, חלקם עם ההאשטג המתבקש של "הגוף החיובי". בחלק מהם רואים נשים מצודדות ורזות, באופן יחסי, שמדברות על כך שהן לומדות לאהוב את ה"פגמים" שלהן. בתנאים האלו, יכול מאוד להיות שהמונח שכדאי יותר לדבר עליו כיום הוא דווקא "הגוף הנייטרלי" (Body Neutrality), שעשוי להיות רלוונטי הרבה יותר.

מהי המשמעות של דימוי הגוף? ולמה חשוב שהוא יהיה חיובי?

 לפי האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה (APA), דימוי גוף הוא "התמונה הנפשית שאדם יוצר כלפי הגוף שלו בכללותו, לרבות המאפיינים הפיזיים שלו והיחס של האדם לגביהם". חשוב לציין שבנקודת ההתחלה, שתי הגישות בהן נעסוק במאמר הזה – הן הגוף החיובי והן הגוף הנייטרלי – עוסקות במטרה החיונית של טיפוח דימוי גוף בריא.

לא קשה להבין מדוע יש חשיבות לדימוי גוף "בריא", על רקע שורה ארוכה של מחקרים שמראים כיצד הוא עשוי להשפיע על הבריאות הפיזית והנפשית שלנו כאחד. כך למשל מחקר שפורסם ב-2016 ב-PLoS One מצא שדימוי גוף משופר קשור לאיכות חיים גבוהה יותר עבור מבוגרים ובני נוער. במחקר שפורסם במרץ 2015 בכתב העת Body Image נמצא שמבוגרים בעלי דימוי גוף חיובי היו לרוב בעלי הערכה עצמית משופרת ונטו פחות לדיכאונות מאשר אלו שדימוי הגוף שלהם היה שלילי. בעלי דימוי הגוף החיובי אף היו בסיכון מופחת לאמץ הרגלי תזונה שאינם בריאים.

פופולריים:

ההבדל בין חיוביות הגוף לנייטרליות הגוף

אפשר לשים לב לכמה הבדלים מהותיים בין שתי הגישות האלה, והבנה של ההבדלים תאפשר לכם לדעת מה עשוי להתאים לכם יותר. ברמה הכללית, נייטרליות הגוף שמה לה למטרה לחיות את חיינו בלי שיהיו לנו רגשות עזים – לטוב או לרע – כלפי המראה שלנו. זאת כמובן להבדיל מגישת הגוף החיובי, ששואפת לאהבה כללית של הגוף בכל מצב.

כדי להבין למה יש מצבים בהם כדאי להעדיף את הגישה הנייטרלית, חשוב לראות מהם השינויים שחלו בגישת הגוף החיובי במהלך השנים."הגוף החיובי היא תנועה המאמינה שלכל האנשים מגיע לקבל דימוי גוף חיובי ומעודדת אותנו לאהוב את הגוף שלנו בדיוק כמו שהוא", מסבירה יועצת בריאות הנפש בריט גרין, העומדת בראש מרכז בריאות בצפון קליפורניה.

למרות שהגישה הזו הפכה לאישית (כלומר, אנשים שמרגישים טוב יותר עם הגוף שלהם), השורשים שלה נחשבים לפוליטיים. רבים סבורים ששורשי הגישה היא באגודה הלאומית לקידום הקבלה של ההשמנה (NAAFA), או בשמה הקודם "האגודה הלאומית לסיוע לאמריקאים שמנים". ארגון זה הוקם ב-1969 בתגובה לאפליה איתה רבים הסבלו ממשקל עודף התמודדו, וכמובן עדיין מתמודדים, במטרה להפוך את העולם לנגיש יותר עבורם ולפעול לקבלה שלהם בחברה. השימוש במונח התגבר בשנות ה-90, בעיקר על ידי אנשים שהפכו למודרים בעקבות הגוף שלהם: למשל נשים שחורות, אנשים בעלי מוגבלויות פיזיות או אלו המשתייכים לקהילת הלהט"ב.

השינוי החל עם עליית המדיה החברתית בסוף שנות ה-2000, שהביא לכך שהתנועה עשתה את דרכה למיינסטרים – מה שגם הביא לשינוי מסוים במסרים שעלו ממנה. לפי טיגרס אוסבורן, היו"ר הנוכחית של NAFFA, כיום המונח "הגוף החיובי" מקושר פעמים רבות לאישה השוקלת קצת יותר ממה שהחברה חושבת שהיא אמורה לשקול ומדברת על קבלה עצמית, ולא על מקרים קיצוניים בהם אדם מקבוצת שוליים ובמשקל חריג במיוחד מציג את הגוף שלו ואומר שהוא יחיה את החיים הטובים ביותר שהוא יכול.

השורשים של הגוף הנייטרלי - והמשמעות שלו היום

למרות שקשה להעריך מתי בדיוק המונח "הגוף הנייטרלי" הומצא, יש תמימות דעים על כך שהוא החל להופיע באינטרנט במהלך שנות העשרה. גישת הגוף הנייטרלי מעודדת אותנו לחיות את חיינו בלי שיהיו לנו רגשים עזים מדי לגבי הגוף והמראה שלנו. במקום לנסות להילחם נגד סטנדרטים לא מציאותיים של יופי, הגישה אומרת לנו ש"למראה שלך אין שום קשר לערך שלך כאדם" ו"את.ה יותר מגוף", מסבירה גרין. הדבר יכול לעזור לנו להתמקד במה שעשוי לבנות את ההערכה העצמית שלו, כמו לספק תמיכה לקרובים, למצוא את המטרה בחיים, לפתח מיומנויות חדשות וכן הלאה.

בגישת הגוף הנייטרלי, הדגש על המראה החיצוני מינימלי בהשוואה לתפיסת הגוף החיובי. היא לא אומרת שהאדם יפה בלי קשר למראה שלו, אלא שבנקודת ההתחלה – ממש לא משנה מה הוא חושב לגבי הגוף שלו, כי המראה לא רלוונטי לערך העצמי, לאושר ולסיפוק בחיים.

אז מהי הגישה הנכונה יותר?

בסופו של דבר, כל אדם יכול לנסות להחליט מהי הגישה הבריאה והמתאימה ביותר עבורו. חיוביות הגוף היא דרך בריאה ללמוד לאהוב את הגוף שלנו, מה שיכול להתאים לאדם הסובל ממשקל עודף, מנכות וכן הלאה, וגם להיות הצהרה פוליטית.

הנקודה היא שחיובית הגוף עלולה להרגיש לא מציאותית עבור כולם, מכיוון שהיא עדיין שמה דגש על חשיבות המראה. לכן, לדברי המומחים, המונח עלול להיות בלתי מושג עבור חלק מהאנשים. בכוחו השלילי ליצור את "תסמונת המתחזה", לגרום לאדם להרגשה שאינה נכונה או אפילו ליצור תחושה של הנאה, כשהוא מקבל מחמאות לגבי המראה שלו אך אינו מרגיש כך. ברור שגם אם האדם משפר את דימוי הגוף שלו, יהיה לו קשה פעמים רבות להתרחק מהסטיגמה או מההפליה שאנשים סובלים מהם עקב משקלם.

גישת הגוף הנייטרלי, לעומת זאת, יכולה להיות בריאה עבור אנשים שלא חושבים או בטוחים האם הם יכולים ללמוד לאהוב את הגוף או להתמקד במראה שלהם: למשל עקב משקעי עבר, מסרים מהחברה לגבי הגוף שלו או גורם אחר. חשוב לציין שגם במקרה של הגוף הנייטרלי, קשה מאוד להתעלם מרעשי הרקע.

יכול מאוד להיות שחלק גדול מהפתרון נמצא בחברה שאנחנו חיים בתוכה. ברמת המאקרו, חשוב לדחוף לשינוי ולהילחם נגד הפליות מהן סובלים אנשים במשקל עודף. אסור לשכוח שסטיגמה נגד בעלי משקל עודף עדיין קיימת. מחקר מ-2016 מצא שאנשים בעלי ממדי גוף גדולים היו בעלי סבירות נמוכה יותר להתקבל לעבודה בהשוואה לעמיתיהם הרזים יותר, גם כאשר לא היו הבדלים ביכולת או בכישורים ביניהם. במחקר אחר נמצא שנותני שירות בתחום הבריאות היו בעלי גישה שלילית כלפי מטופלים במשקל גוף גבוה, התייחסו אליהם בפחות כבוד וסיפקו טיפול רפואי באיכות נמוכה בהשוואה למה שזה שניתן לאנשים רזים יותר.

כך תאמצו את הגישה הנכונה עבורכם

בלי קשר לגישה שאתם מעוניינים לאמץ, המפתח הוא לנסות ולא להתמקד באופן בו הגוף שלנו נראה, ולשים תחת זאת את הדגש על הדרכים בהן הוא משרת אותנו:

  1. התמקדו במה שהגוף שלכם יכול לעשות עבורכם. אתם יכולים לכתוב שלושה דברים שהגוף עושה עבורנו (למשל, משחק עם ילדים), מה שעשוי לסייע לפתח כלפיו הכרת תודה אמיתית
  2. התחברו מחדש עם החושים שלכם – זהו דרכים בהן כל אחד מחמשת החושים יכול לסייע לכם ליצור אינטרקציה נעימה עם העולם. הדבר עשוי לקשר אותנו אל הגוף שלנו ולמקד את תשומת הלב למה שהוא עושה עבורנו
  3. אל תהססו לבקש עזרה – לא חייבים להתמודד עם דימוי גוף שלילי לבד. אם אתם חווים פגיעה או דימוי גוף נמוך, שקלו לפנות לקבלת טיפול על ידי איש מקצוע או מומחה לדימוי הגוף
  4. סבלנות, סבלנות ועוד פעם סבלנות – שינויים במערכת היחסים עם הגוף לוקחים זמן, ולכן סבלנות היא מילת המפתח