בלי צואה ביציאה: מתקשים לעשות צרכים במהלך טיולים? אלה עלולות להיות הסיבות לכך

יש אנשים שכל יציאה שלהם מהבית עלולה להיות מלווה בקושי שהם היו שמחים לא לדבר עליו: הימנעות מעשיית צרכים. זה יכול להיות במהלך טיול, ביקור אצל המשפחה או "סתם" כמה שעות של סידורים בחוץ. חלק מהם פשוט נמנעים כלל מהפעולה ההכרחית, אחרים חווים תוך כדי תסמינים (למשל בחילה) או פשוט מרגישים שמשהו לא בסדר.

האמת היא שהבעיה הזו נפוצה יותר ממה שאתם חושבים, מסביר ד"ר וויל בולסייביץ' – רופא מעיים (גסטרואנטרולוג) מדרום קרוליינה, ארצות הברית, שחיבר את רב המכר Fiber Fueled. "זה רק אני, או שהמעיים שלכם מבולגנים מדי ואתם לא יכולים להוציא מהגוף שלכם את ה"פסולת" האנושית במהלך חופשה?", הוא כתב בחשבון האינסטגרם הפופולארי שלו, המונה כמעט חצי מיליון עוקבים. "אל תפחדו. רופא הקקי השכונתי הידידותי שלכם נמצא כאן כדי לפרק את זה לגורמים".

אז למה מערכת העיכול שלנו מרגישה "כבויה" כשאנחנו מחוץ לבית? האם הדבר עלול להעיד על בעיות הדורשות טיפול? ואיך תוכלו, בכל זאת, לרוקן את הגוף שלכם מכל מה שלא אמור להיות בתוכו?

חמש סיבות עיקריות לקושי בצואה במהלך טיולים:

פופולריים:

1. אתם יוצאים מהשגרה

מחקר שבחן את השפעת השעון המולקולרי שלנו על פעילות מערכת העיכול הראה שרוב בני האדם עושים צרכים בשעות קבועות באופן יחסי בבוקר, ולעיתים רחוקות גם בשעות הלילה. המחקר, שנעשה בעכברים, הגיע לתובנות שיכולות להיות רלוונטיות מאוד לעובדים במשמרות וכמובן שגם לאנשים המטיילים באזורי זמן אחרים, תרחישים המשנים את המקצב הביולוגי שלנו.

השורה התחתונה היא שנסיעה לאזור זמן אחר, עם או בלי תופעת הג'ט לג הידועה לשמצה, עשויה לשנות את לוח הזמנים הרגיל שלכם כמה שעות, אחורה או קדימה. הדבר עלול לפגוע, בין השאר, בשגרה הסטנדרטית של הביקורים בשירותים. החדשות המעודדות הן שאחרי שכבר מצליחים לחזור לפוקוס באזור הזמן החדש, קל יחסית לחזור גם לשגרת עשיית הצרכים.

2. התזונה שלכם משתנה

יש אנשים שמקפידים מאוד על התזונה שלהם ביום-יום, אבל רואים ביציאה מהבית (במיוחד לטיול) הזדמנות לפרוק עול, לפרוץ גבולות וכן הלאה. מעבר לקביעה הידועה שלכל טיול יש את היום לאחריו, בו אתם יכולים לגלות שעליתם במשקל כמה קילוגרמים מיותרים, ייתכן מאוד שעשיית הצרכים שלכם במהלך החופשה תשתבש בעקבות השינויים התזונתיים.

חשוב לציין שגם אנשים שלא בהכרח "מגזימים" בכמויות המזון שהם צורכים, צפויים לשנות את התזונה שהם רגילים אליה למשך כמה ימים לפחות: חשבו למשל על מאכל מסורתי בחג, אוכל המוגש במטוס או מאכלים מקומיים במדינת היעד, מהם סביר מאוד להניח שתרצו לטעום במהלך טיול. השינויים האלו יביאו לכך שמערכת העיכול לא תקבל את הארוחות שהיא רגילה אליהן, מה שעשוי להשפיע על פעילותה.

אז מה עושים? ובכן, לפי ד"ר בולסייביץ' הפתרון יכול להיות פשוט יותר ממה שאתם חושבים. אתם לא צריכים לוותר על היציאות מהבית, כמובן, וגם לא לארוז את כל המקרר והמזווה שלכם בתוך המזוודה. מה שכן רצוי לדבריו לעשות הוא לקחת איתנו כמה מאכלים הנחשבים לידידותיים עבור המעיים שלנו ולהקפיד על תזונה שכוללת כמה שיותר סיבים תזונתיים, מגוון צמחים ו-2-1 מנות של מזון פרוביוטי ביום, אם אפשרי.

3. אתם שותים יותר מדי אלכוהול, ופחות מדי מים

באופן לא מפתיע, ד"ר בולסייבי'ץ מציין שמים נמצאים בראש סדר העדיפויות שלו, בין השאר בזכות התרומה שלהם לפעילות מערכת העיכול ומניעת עצירויות. הבעיה היא שכאשר אנחנו נמצאים מחוץ לבית, לא תמיד אנחנו דואגים לשתות מספיק. חשבו למשל על טיול בו אנחנו קונים בקבוק רק אחת לכמה ימים, "שוכחים" לשתות פי יש אטרקציה נוספת להספיק או מסתפקים בשתייה רק בזמן הארוחות. כשנמצאים מחוץ לבית, לכן, חשוב להצטייד בבקבוק רב פעמי שתוכלו למלא פעם אחר פעם כדי לעמוד ביעדים הדרושים של שתיית מים עבורכם.

ומה לגבי אלכוהול? גם כאן, רבים מאיתנו נוטים להגזים במקרים מסוימים: חשבו על ארוחת שישי או חג עם המשפחה (מישהו אמר "עדלאידע" או כוסות היין של פסח?), או על קוקטייל טרופי מפנק ביעד הנופש שלכם. אלכוהול עלול להשפיע לרעה על פעילות המעיים ומערכת העיכול. אתם לא חייבים לוותר לחלוטין על התענוג, מה גם שלאלכוהול יש לא מעט מעלות בריאותיות, אלא פשוט להקפיד לשתות בצורה מתונה.

4. אתם לא זזים מספיק

יש טיולים בהם אנחנו הולכים הרבה, החל משיטוט בן כמה שעות בעיר אירופית שוקקת ועד לטרקים הנמשכים ימים שלמים. הבעיה מתחילה במקרים בהם היציאה מהבית גורמת לכך שאנחנו לא מספיק זזים. נסיעות הרי כרוכות בדרך כלל בזמן רב בו אנחנו יושבים ללא תנועה, במטוס, ברכבת או במכונית. יש אנשים שמקפידים לנוח במהלך הנופש, לדוגמה לרבוץ מסביב לבריכה או על החוף.

למרות שחשוב מאוד להוריד קצב, לנוח מפעם לפעם ולתת לגוף (ולנפש) מנוחה, חוסר פעילות גופנית הוכח באופן מדעי כמגביר את הסבירות לעצירות. אל תהססו לבצע פעילות גופנית בבית ומחוצה לו: עלייה וירידה במדרגות, הליכה ברגל ולא רק ברכב וכן הלאה. מומלץ להקפיד על לפחות חצי שעה ביום של פעילות גופנית, גם כשאתם מחוץ לבית או בנופש, אם כי כל פעילות גופנית עדיפה בהשוואה לאורח חיים פאסיבי.

5. אתם לחוצים יותר

על הנייר, בטיולים או ביציאות מחוץ לבית אנחנו אמורים לשבור שגרה, להירגע ולמלא מצברים. בפועל, זה לא כזה פשוט. רבים מאיתנו חווים מתח דווקא בנסיבות שאמורות להיות מהנות או רגועות, בין השאר עקב בעיות בדינמיקה המשפחתית (ריבים, כידוע, נפוצים מאוד במהלך טיולים), עיכובים או שיבושים במהלך הטיול (כמו טיסה שמתעכבת), הקושי בהיכרות עם יעד חדש שאנחנו לא מכירים וכן הלאה.

מתח, בהקשר הנוכחי, עלול להשפיע לרעה על פעילות מערכת העיכול בלא מעט אופנים. לכן מומלץ להכיר דרכים יעילות, פשוטות וזולות להוריד את מפלס הלחץ שלנו, חלקן ניתנות ליישום פשוט בכל מקום בו אתם נמצאים.