תשובות לשאלות הבוערות ביותר על… צואה

הצבע, המרקם והריח של הפסולת האנושית עשויים לספק לכם תובנות חשובות לגבי הבריאות שלכם. כנסו לכתבה מלאה – מה הקקי שלכם אומר על מצבכם.

הצבע, המרקם והריח של הפסולת האנושית עשויים לספק לכם תובנות חשובות לגבי הבריאות שלכם.

יש ככל הנראה דברים רבים אחרים שנעדיף לחשוב עליהם מאשר על הצואה שלנו. אבל השורה התחתונה היא שבכוחה לספר לנו הרבה מאוד על הבריאות שלנו. אם נבחן את תהליך העיכול, הרי שפעולת המעיים היא התחנה האחרונה בו. מדי יום עוברים בגוף האדם כשני ליטר של פסולת נוזלים ומוצקה. צואה בריאה, לדוגמה, מכילה מעט נוזלים, מזון לא מעוכל (בעיקר בצורת סיבים תזונתיים) ותאים מתים שנשפכו מרירית המעיים. במצב האידיאלי, הצואה תהיה בעלת צורה אליפטית בנויה היטב ובגוון חום, אם כי ייתכנו שינויים מאדם לאדם.

למרות ששינויים בצבע, בעקביות, בתדירות ואפילו בריח הצואה עלולים להצביע על בעיה אפשרית במערכת העיכול, ייתכן מאוד שמדובר באזעקת שווא. "לפעמים השינויים האלו הם פשוט כתוצאה ממשהו שאותם אנשים אכלו", מסביר ד"ר אדוארד לופטוס, פרופסור לגסטרואנטקולוגיה במרפאת Mayo במינסוטה, ארצות הברית. "לכן אתם לא רוצים להגיב יותר מדי לשינוי אחד. אבל אם השינויים האלו נמשכים למעלה משבוע ואין להם הסבר מניח את הדעת, עליכם לספר על כך לרופא שלכם".

אז מהם המאפיינים השונים של הצואה שנחשבים לתקינים, ומתי עליכם לבצע בירור רפואי? במאמר הבא נציג את התשובות לשאלות העיקריות הנוגעות ליציאות הגוף.

באיזו תדירות עלינו לבקר בשירותים

תדירות הצואה מווסתת על ידי כמות הסיבים התזונתיים והנוזלים שאנחנו שותים. גם פעילות ספורטיבית ואורח חיים פעיל עשויים לקחת חלק בכך, באמצעות עידוד יציאות בריאות. המשמעות היא שתדירות היציאות יכולה להשתנות לא מעט, מסיבות מגוונות, ועדיין להיחשב לתקינה: החל משלוש יציאות ביום ועד לשלוש יציאות בסך הכול בשבוע.

מה שחשוב הוא לדעת מה נחשב לנורמלי עבורכם ולשים לב האם ישנם שינויים בולטים. עצירות היא מצב בו יש לכם פחות יציאות מהממוצע. במצב הזה, הצואה לרוב תהיה קשה ויבשה בהשוואה למצב הרגיל. על פי ה-NCI, המכון הלאומי האמריקאי לסרטן – מצבים של עצירות שאינם מטופלים עלולים לגרום לפגיעה בצואה, בעיקר כאשר מתקשים להוציא צואה מכיוון שהיא יבשה וקשה.

כאבי גב ובטן הם סימנים אפשריים נוספים לפגיעה בצואה שלכם. לרוב הדבר מתרחש כאשר אנשים נוטלים תרופות לשיכוך כאבים במרשם רופא או יושבים בצורה פאסיבית במשך שעות ארוכות ביום. מינונים גבוהים מדי של משלשלים עלולים אף הם להזיק לצואה, וטיפול אפשרי לבעיה הוא בעזרת חוקן.

מהעבר השני של המשוואה עשוי להיות מצב של צואה רופפת, מימית ותכופה מהרגיל, עד למצב של שלשולים הנוטים בדרך כלל להיגרם מזיהומים. מצבים אלה עלולים להיות חולפים או מתמשכים ולכלול בצידם תסמינים אחרים, דוגמת כאבי בטן ונפיחות. התסמינים עלולים להצביע על בעיות בריאותיות שונות, ביניהן תסמונת המעי הרגיז (IBS).

באיזה צבע הצואה צריכה להיות

הצבע החום התקין של צואה בריאה נובע מהמרה המשתחררת מהכבד ומשנה את צבעה במעבר דרך המעיים. צואה שאינה חומה עלולה להצביע על בעיה בריאותית מסוימת, אולם להיות תקינה לחלוטין:

  • צואה שחורה – במצב התקין, צבע שחור של צואה עשויה להיגרם מנטילת ויטמין המכיל ברזל או תרופה בתוכה יש התרכובת הכימית ביסמוט סובסליצילאט. אלא שלפי ד"ר לופטוס, צואה שחורה עלולה גם להעיד על בעיה חמורה יותר לרבות דימום בקיבה, כיב פפטי (אולקוס) או גידול.
  • צואה לבנה – יציאות בצבע לבן יכולות להדליק אף הן נורות אזהרה. לפי ד"ר לופטוס הן עלולות להעיד על מחסור בנוזל המרה, חסימה בצינור המרה כתוצאה מבעיה מכבד או אפילו סרטן בדרכי המרה.
  • צואה אדומה – ייתכן שהצואה שלנו תהפוך לפרק זמן מסוים לאדומה עקב מזונות מסוימים שצרכנו, דוגמת סלק. בתרחיש המדאיג יותר מדובר בצבע אדום המבטא דם שמגיע מהאזור התחתון של המעי הגס, מה שעלול להעיד על מחלת מעי דלקתית (IBD). גורמים אפשריים אחרים לצואה אדומה הם טחורים או סרטן המעי הגס.
  • צואה ירוקה – צואה בעלת וגון ירוק עשויה להיגרם עקב אכילת ירקות, דוגמת עלים למיניהם, כמו גם נטילה של תוספי ברזל. לפי האגודה הקנדית לחקר המעיים, בעיה אפשרית שמסבירה את הגוון הירוק היא מעבר מהיר מדי של המרה דרך המעיים, המביא לכך שהיא נשארת ירוקה – וכך גם הצואה.
  • צואה אפורה – צואה בצבע אפור-בהיר עלולה להעיד על בעיה בכבד או בכיס המרה. צבע חיוור או אפור יכול להצביע גם על דלקת כבד נגיפית, דלקת כבד אלכוהולית או אבנים בכיס המרה.

למה לפעמים הצואה צפה

מאמר קשור לבעיה:

7 ארוחות בוקר שמנצחות לחץ
7 ארוחות בוקר שמנצחות לחץ

בדרך כלל, הצואה שלכם תישקע בתחתית האסלה מהסיבה הפשוטה שהתכולה שלה היא לרוב צפופה יותר ממים. עם זאת, יש מקרים בהם הצואה נשארת לצוף ואינה יורדת. כאשר אחוז השומן בצואה גדול הצואה תצוף. הדבר עלול להיגרם בפועל עקב זיהומים במעיים, שינויים בהרגלים התזונתיים הגורמים להגדלת כמות הגזים הנכנסים למערכת העיכול (למשל דיאטה עתירה בסיבים תזונתיים או בשומן) או מצבים במערכת העיכול המשפיעים על ספיגת השומן, כגון צליאק או מחלת קרוהן.
חשוב לדעת אם זה קורה רק מידי פעם לרוב אין מה לחששוש – לכולנו יש ימים לחוצים יותר לפעמים שבהם העיכול לא עובד טוב. אם אם הדבר קורה כדרך קבע בהחלט כדאי לבדוק זאת.

איך צואה בריאה אמורה להריח

אם הצואה שלכם היא בעלת ריח לא נעים, זה עשוי להיות תקין לחלוטין. הריח נובע מהחיידקים הנמצאים במעי הגס ומסייעים בתהליך הפירוק של המזון המעוכל. יש מצבים בהם ריח הצרכים משתנה עקב שינויים תזונתיים, גם אם אלו בריאים במהותם.

הבעיה מתחילה כאשר הצואה היא מסריחה "מאוד", מה שעלול להעיד על מצבים רפואיים חמורים דוגמת:

  • מחלת צליאק
  • מחלת קרוהן
  • דלקת בלבלב
  • מחלת קוליטיס כיבית
  • זיהום
  • בעיות ספיגה

למה כואב לנו כשאנחנו עושים צרכים

בדרך כלל תנועת המעיים עוברת בצורה חלקה, עם מעט מאמץ וללא כאבים. ייתכנו עם זאת מצבים שונים בהם נרגיש חוסר נוחות, או אפילו כאבים משמעותיים, במהלך עשיית הצרכים. הסיבה הנפוצה ביותר היא צריבה שאינה מספקת של סיבים תזונתיים. לפי האקדמיה האמריקאית לתזונה ולדיאטה, כמות הסיבים התזונתיים היומית המומלצת היא 25 גרם לנשים ו-38 גרם לגברים. לאחר גיל 50, עם זאת, צריכת הסיבים הנדרשת יורדת ועומדת על 21 גרם לנשים ו-30 גרם לגברים.

קושי בעשיית צרכים עלול להיות התוצאה של פיסורה אנאלית (סדק בפי הטבעת), קרעים בפי הטבעת או טחורים. כאבים עלולים להיגרם גם עקב מחלת קרוהן, מחלת קוליטיס כיבית ומצבים אחרים המעוררים דלקות לאורך מערכת העיכול. אם הכאבים חמורים במיוחד, ייתכן שמדובר בגידול החוסם את פי הטבעת או החלחולת (רקטום).

כאשר אתם נתקלים בדם בצואה, צואה שחורה, צואה חיוורת, חום, התכווצויות, ריר בצואה, כאבים, צואה צפה או ירידה במשקל – חשוב ליידע את הרופא שלכם.