שלא תהיה לכם בטן מלאה: הכירו את הטיפולים הביתיים לגזים ונפיחות בטנית

נפיחות בבטן היא מנת חלקם של הרבה מאוד אנשים, כאשר לפי ההערכות כ-30-10% מהאוכלוסייה סובלים ממנה. בתרחיש המקובל, בטן נפוחה מהווה סימן מרכזי מאוד למשקל עודף, כאשר הבטן היא אחד האיברים הראשונים שמקבלים נפח. אלא שיש לא מעט אנשים אשר סובלים מהבעיה למרות שמשקל הגוף שלהם תקין באופן יחסי או למרות שהם לא בהכרח אכלו ארוחה מלאה. אצל חלקם הבעיה מלווה בגזים, שמקשים עליהם עוד יותר.

בנקודת ההתחלה, נפיחות בבטן וגזים עלולה להצביע על כמה וכמה תרחישים שחשוב להכיר ולזהות בהקדם האפשרי: החל מהמזון שאנחנו צורכים והרגלי התזונה שלנו, דרך מחלות ובעיות שונות (כמו חוסר איזון הורמונלי) ועד לאורח החיים. אלא שאתם ממש לא חייבים להישאר עם בטן מלאה, תרתי משמע, כאשר יש כמה פתרונות פשוטים, נגישים ויעילים שעשויים לשפר את המצב שלכם.

ההשלכות של בטן נפוחה

לא קשה להבין למה כדאי לנו לשאוף לבדוק מדוע הבטן שלנו נפוחה ולעשות משהו בנדון. קודם כל, בטן נפוחה מהווה פגם אסתטי לפי אמות המידה הנוכחיות. אסור לשכוח שפעמים רבות הבטן נפוחה גם אצל אנשים אשר המשקל שלהם תקין ומבנה הגוף שלהם רזה באופן יחסי. היא נחשבת מורכבת יחסית להורדה, גם כאשר מצליחים להפחית את הנפח של אזורים אחרים בגוף.

נפיחות בבטן וגזים גורמים לאי נוחות. לעיתים היא מביאה לצורך בשינויים התנהגותיים, למשל בחירה בבגדים רחבים יותר ממה שצריכים או החלפה של בגדים בשעות בהן הבטן נוטה להיות נפוחה. במקרים מסוימים ייגרמו לכאבים, המקשים עוד יותר על ההתנהלות של האדם הסובל מהבעיה. לכך ניתן להוסיף את תחושות המבוכה והירידה בביטחון העצמי, שהופכים את התמונה למורכבת יותר.

הכול מתחיל בתזונה

בין אם אתם סובלים מבטן נפוחה או מגזים, ועל אחת כמה וכמה כאשר שתי הבעיות מופיעות אצלכם, חשוב שתזכרו שהרגלי התזונה והחיים שלכם יכולים לעשות את ההבדל: כלומר, להקל על הגזים, לשפר את פעילות מערכת העיכול וכמובן שגם את מראה הבטן. השאיפה הראשונה צריכה להיות הימנעות ממאכלים הגורמים לגזים ולנפיחות, ובמקביל הגדלת הצריכה של מאכלים אחרים – חלקם זמינים בכל מטבח – המקלים על המצב.

צמחי מרפא להקלה על גזים

כיום, אפשר למצוא כמה עשבי תיבול בעלי "תכונות קרמינטיביות" (או מפיחות). עשבים אלו עשויים להקל על בעיית הגזים ולמנוע נפיחות, מהסיבה הפשוטה שקרמינטיב הוא חומר המסייע בהוצאת גז מהגוף.

אחת הדוגמאות העיקריות, בהקשר הזה, היא ג'ינג'ר אשר השפעותיו על מערכת העיכול ידועות וגם נחקרו לא מעט. כך למשל סקירה רחבה שפורסמה בתחילת 2020 בכתב העת Nutrients מצאה שבכ-85% מהמחקרים שניתחו את השפעת הג'ינג'ר על תפקודי הקיבה, דווח על הג'ינג'ר כמשפר עיכול. בהקשר הנוכחי, עיכול מהיר יותר מאפשר לגזים לנוע במהירות אל מחוץ למעי הדק, מה שמקל על הנפיחות ואי הנוחות כאחד. בסקירה נוספת, שפורסמה שנה קודם לכן, נמצא שג'ינג'ר הוא גורם תזונתי חשוב במניעת דיספפסיה (כאבים בבטן העליונה), גזים ונפיחות.

עשבי תיבול ותבלינים אחרים שעשויים לספק הקלה על גזים כוללים:

  • תכשירים המבוססים על שמני קימל ונענע, שיכולים לעזור גם לסובלים מדיספפסיה
  • קמומיל
  • שמיר
  • שומר
  • בזיליקום (ריחן)
  • כמון
  • פטרוזיליה
  • מנטה
  • נענע

אנג'לה לימונד (RDN), דיאטנית ותזונאית מטקסט המשמשת דוברת האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטה, מציינת שלא תמיד ניתן לקבל בקלות אישור מהרופא לפני נטילת תוסף צמחי מרפא. ההמלצה שלה היא לנסות להפיק תועלת של קרמינטיביות מהמזון שאוכלים, במקום תוספי תזונה. הסיבות הן שגם לתוספים צמחיים עשויות להיות השפעות תרופתיות, וייתכן שחלקם יקיימו אינטרקציה מזיקה עם תרופות אחרות.

גזים, מתח ומה שביניהם

גזים עלולים להחמיר על ידי מתח. "ישנם עצבים במעלה ובמורכז מערכת העיכול", מסבירה לימונד, "כך שאנשים בעלי נטייה לעצבנות עלולים לפתח גזים, שלשולים או עצירות". סקירה שפורסמה ב-Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine הראתה שבכוחו השלילי של לחץ לגרום לעוויתות במעי הגס ולאי נוחות בבטן. החוקרים ציינו כי פעולות דוגמת הרפיית שרירים, מדיטציה, יוגה, טיפול אישי ושינויים בשגרת החיים עשויים לסייע בהפחתת המתח, ובכך לשפר את בריאות מערכת העיכול.

מחקרים אחרים בוחנים את תפקידי המתח וגורמים פסיכולוגיים נוספים, כמו גם ההשפעה שלהם על תסמונת המעי הרגיז (IBS). בין השאר, מחקר שפורסם ביולי 2020 הראה שאנשים הנוטים להיות במתח הם בעלי סבירות גבוהה יותר לסבול ממעי רגיז בהשוואה לקבוצת הביקורת.

פרוביוטיקה: עדיין לא מוכחת מחקרית

בשנים עברו, תפיסה מקובלת הייתה שפרוביוטיקה עשויה לסייע למערכת העיכול להפחית גזים. אלא שבמחקרים בהם בחנו את הקשרים הישירים בין המעיים, המוח והפרוביוטיקה, לא הגיעו לתשובה חד משמעית התומכת בפרוביוטיקה בהקשר הזה. ב-2020, האגודה האמריקאית לגסטואנטרולוגיה אפילו פרסמו הנחיות שמסבירות שלרוב מצבי העיכול אין מספיק ראיות לתמוך בשימוש בפרוביוטיקה.

טיפולים ללא מרשם שעשויים לסייע

שינויים פשוטים בשגרת היום-יום וההרגלים עשויים, כאמור, להקל על גזים ונפיחות. בבית החולים בריגהאם אנד וימנ'ס (Brigham and Women's Hospital) בבוסטון, ארצות הברית, מספקים כמה המלצות בסיסיות, ביניהן:

  • אכלו ולעסו את האוכל היטב
  • אכלו ארוחות קטנות יותר, בתדירות גבוהה יותר
  • שבו זקופים לאחר הארוחה
  • צאו להליכה אחרי ההליכה
  • שתו משקאות בטמפרטורת החדר

אפשר למצוא בבתי המרקחת וברשתות הפארם מוצרים להפחתת גזים ונפיחות. אלו מכילים בדרך כלל סימטיקון (מוכר יותר בשמות מסחריים כמו "סימיקול" או "גזים X"), פחם פעיל או אנזים מזון בשם אלפא-גלקטוזידאג, המסייעים בפירוק מזונות מורכבים לעיכול. תרופות מהסוג הזה עשויות להיות יעילות עבור חלק מהאנשים, אבל אצל רבים אחרים הן לא צפויות לשפר את המצב.

אלפא-גלקטוזידאז מכיל את האנזים הדרוש לגוף כדי לעכל פחמימות מסוימות הנמצאות בשעועית ובירקות מסוימים, אך לאנזים אין השפעה על גזים הנגרמים מסיבים או מלקטוז. טבליות או טיפות לקטאז עשויות להקל על גזים עבור אלו עם אי סבילות ללקטוז, וזה פתרון אפשרי נוסף.

"גזים המופיעים מדי פעם הם דבר נורמלי", מסכמת לימונד. עם זאת, כאשר הגז ממשיך להוות מטקד למרות התאמות תזונתיות, טיפולים ביתיים או תכשירים ללא מרשם, מומלץ מאוד לפנות לרופא.