שותפים לחיים: כך תספקו תמיכה רגשית לבן או לבת הזוג שלכם

מה הופך מערכת יחסים למוצלחת באמת? כאן, סביר להניח שלכל זוג יש את התשובות שלו, או אם תרצו המתכון שלו לחיים משותפים מאושרים. אין צל של ספק שלאורך זמן, כל אחד מהצדדים צריך להיות שם בשביל האחר – והרי כל אדם זקוק לתמיכה רגשית מפעם לפעם. הבעיה היא שלא תמיד אנחנו יודעים איך לספק את התמיכה הזו, מתי היא נדרשת וכיצד אפשר לחזק באמצעותה את מערכת היחסים, תוך שמירה על הרווחה הנפשית שלכם ושל בן או בת הזוג שלכם.

החדשות הטובות: יש כמה כלים ואסטרטגיות שאם תבצעו אותם נכון, תוכלו לספק לשותפים שלכם לחיים את התמיכה הרגשית, באופן שיהיה בריא לכם ולהם כאחד.

אז איך בדיוק תומכים רגשית בשותפים שלכם?

1. המפתח הוא הקשבה

יש אנשים שנפתחים יותר מאשר אחרים. מנקודת המבט שלכם, המשוואה פשוטה: כאשר בן או בת הזוג שלכם נפתחים אליכם, חובה עליכם להקשיב להם בתשומת לב מלאה. זה אמנם נשמע מובן מאליו, אבל המציאות מראה שרבים מתקשים לעשות זאת במהלך מרוץ החיים, בו אנחנו עסוקים ולחוצים כמעט בכל רגע נתון.

במערכת יחסים בריאה, בן או בת הזוג חייבים לקבל את מירב תשומת הלב. "אסור לבטל או להפריך את מה שבני הזוג אומרים או מרגישים, מכיוון שבסופו של דבר כל אחד חווה רגשות שונים בדרכים שונות", מסבירה שרלוט ג'ונסון, מומחית לסקס ולמערכות יחסים. "אין דרך נכונה או שגויה להתמודד עם כך".

אם אתם לא מקשיבים באופן מלא, אתם עלולים לפספס מידע חשוב – מה שיגרום לשותפים שלכם להרגיש כאילו המחשבות והרגשות שלהם לא מעניינים אתכם, או אפילו לא אכפת לכם מהם. מנגד, הקשבה פעילה הוא פעולה תומכת ואכפתית.

פופולריים:

2. שאלו את השותפים שלכם למה הם זקוקים מכם

אין תחליף לתקשורת בריאה בין בני הזוג. אם בן או בת הזוג שלכם נפתחים אליכם אבל אתם לא בטוחים מה הם צריכים, אתם יכולים פשוט לשאול אותם מה חסר להם בנקודת הזמן הנוכחית והאם תוכלו לסייע לכם. יכול מאוד להיות שהם רק ירצו לפרוק, ולא לקבל עצות. זה בסדר גמור, וגם לא מובן מאליו על רקע מחקרים שמראים שגברים, בעיקר, נוטים לרצות "לתקן" דברים עבור בת הזוג שלהם במקום פשוט להקשיב לה.

3. אל תהססו לחזור על מה שאתם שומעים

הדהוד דברי השותפים שלכם, תוך שימוש בפרפרזות מדי פעם, הם צעדים מרכזיים אחרים לשמירה על הצד הרגשי. בדרך זו אתם מראים שאתם מקשיבים ומבינים מה בן או בת הזוג שלכם אומרים. אל תהססו לסכם את מה ששמעתם כשהם מסיימים לספר לכם משהו, או אפילו לחזור על המשפטים ("אם הבנתי נכון, מה שאתה חושב הוא…").

כדאי לא להסס לבקש הבהרות או הסברים אם יש משהו שאתם לא בטוחים בו או מבינים, כי תקשורת מהסוג הזה מצביעה על עניין ורצון לשותפות מלאה.

4. קחו את הבעיות של בני או בנות הזוג ברצינות

לא משנה מה השותפים שלכם לחיים עוברים, עליכם לקחת את זה במלוא הרצינות ולהגיב בצורה אמפתית, אכפתית ותוך הפגנת חמלה. כן, גם אם באופן אישי אתם לא רואים בנושאים האלה "ביג דיל": כל עוד לשותפים שלכם אכפת, חשוב שאתם תהיו איתם באותה הסירה.

לפעמים, האינסטינקט שלנו הוא להגיד משהו כמו "זה לא סוף העולם" כשאדם שאנחנו אוהבים משתף אותו במאבקים שלו. עם זאת, רצוי מאוד שלא לבטל את הרגשות או לנסות להחליט בשביל הצד השני במשוואה הזוגית מה הערך של הסוגיות האלה. להיפך, הפרטנרים שלכם יעריכו אתכם אם תיקחו את הבעיות שלהם ברצינות ולא תמזערו או תפסלו אותן.

5. אל תוותרו על מחוות פיזיות

האמת היא שלא כל אדם מגיב באותו אופן לחיבה פיזית, מה גם שהתגובה יכולה להיות תלויית סיטואציה. בכל זאת, עבור הרבה מאוד אנשים חיבה פיזית היא רצויה ומנחמת. אפילו פעולה פשוטה כמו החזקת היד של בן או בת הזוג בזמן שהם משתפים אתכם במשהו, או חיבוק חם, יכולים לעשות הרבה מאוד. תקשורת חשובה גם מהבחינה הזו, ככה שאתם בהחלט יכולים להציע את החיבה הפיזית ("האם זה בסדר שאחבק אותך?").

זכרו שאנשים שונים אוהבים דרגות שונות של קרבה פיזית בזמנים שונים. אם אתם לא בטוחים מה הפרטנרים שלכם מחפשים, אתם יכולים לשאול אותם ישירות.

6. עזרו במה שאתם יכולים לעזור

אם בן או בת הזוג שלכם נאבק מול בעיה כלשהי, יכול מאוד להיות שיהיה להם קושי לבצע את האחריות ואת המשימות השוטפות. עם כל הכבוד להקשבה, היא לא יכולה להחליף את הפעולות האלה.

אתם בהחלט יכולים להציע לעשות עבור השותפים שלכם מטלות שדורשות זמן ומאמץ, אבל הם לא מצליחים להגיע אליהן מהסיבות שלהם. פעולות פיזיות יכולות גם לשמח אותם: חשבו לדוגמה על כך שאתם מזמינים אוכל מהמסעדה האהובה עליהם במקום שהם יבשלו, למשל, או אפילו על מתנה קטנה שעושה הבדל גדול.

7. כל מה שהפרטנרים שלכם זקוקים לו הוא אהבה

פשוט מאוד: אם בן או בת הזוג שלכם ייזכרו שאתם אוהבים אותם ונמצאים איתם בכל מצב, סביר מאוד להניח שהם ימצאו רוגע ונחמה. גם אם זה לא יפתור בהכרח את הקושי שלהם באופן מיידי, הידיעה שאתם שם בשבילם ושאכפת להם מהם יכולה רק לסייע. לפעמים, חשוב לנו לדעת שיש מי שנמצא שם בשבילנו.

8. שאלו באופן תדיר מה שלום הפרטנרים שלכם

בין אם השיטות שהבאנו למעלה עוזרות באופן ישיר ובין אם לא, סבלנות היא אחת ממילות המפתח. עיבוד והתגברות על קשיים לוקחים זמן, ובני או בנות הזוג שלכם זקוקים לטיפול ולתמיכה שלכם. סביר מאוד להניח שהם יעריכו אם אתם תבדקו באופן קבוע מה שלומם ותראו שאכפת לכם מהם וממה שהם עוברים, גם אם הם לא אלו שמעלים את הקשיים בזמן הנוכחי.

ממה חשוב להימנע בטיפול הרגשי בשותפים שלנו?

עם כל הדגשים והכלים שהבאנו כאן, צריך לזכור דבר אחד: אתם השותפים לחיים של בן או בת הזוג שלכם, ו(כנראה) לא בעלי הכשרה כפסיכולוגיים. "חשוב שלא תהפכו בסופו של דבר להיות המטפלים של בני הזוג שלכם", מסבירה ד"ר אלנה טורוני, פסיכולוגית יועצת ומייסדת שותפה של The Chelsea Psychology Clinic. "תמיכה רגשית היא חלק הכרחי בכל מערכת יחסים משמעותית, אבל היא צריכה להיות חוויה משותפת. הדינמיקה לעולם לא צריכה להרגיש חד צדדית".

יועצת הבריאות הנפשית קליופי קבראוס (LMHC), מסבירה שפשוט להשוות ולהקטין את הסיטואציה כאשר בני הזוג שלנו נפתח אלינו. "לא רק שצעד כזה נוגד את החשיבות של הקשבה לשותפים שלנו, אלא מבטל לגמרי ומפחית את החוויה של האדם שמבקש תמיכה", היא מסבירה. "פעיילות שכזו עלולה ליצור מרחק רב יותר בין בני הזוג. אם בן או בת הזוג ירגישו שהם מגיעים אליכם לקבלת תמיכה אבל נענים רק בהשוואה ובביטול, זהו מתכון לבעיות תקשורת נוספות".

האתגר העיקרי, לדבריה, הוא להקשיב לבני או לבנות הזוג שלנו ולקחת אותם ברצינות, בלי להסיח את דעתם, לנסות מיד לפתור את הבעיה או להשוות את מה שעובר עליהם לאנשים אחרים, אצלם אולי המצב גרוע יותר. בד בבד, היחסים צריכים להיות דו צדדיים, תוך תמיכה הדדית. אם אתם מרגישים סחיטה או מרמור בעקבות מתן ה"טיפול", חשוב שתעצרו ותדאגו גם לעצמכם. אל תהססו לחפש תמיכה נוספת לשותפים שלכם, בעזרת חברים, בני משפחה, מטפלים וכן הלאה.

איך לספק תמיכה רגשית כשגם אתם לא מרגישים במיטבכם?

עד עכשיו, התייחסנו בעיקר למצבים בהם אתם מזהים קושי של בן או בת הזוג ומנסים לסייע להם ברמה הרגשית. הכול טוב ויפה, אלא שסבירות לא מבוטלת שגם אתם תרגישו "דאון" בשלב מסוים. במקרה הזה, חשוב שתדאגו לעצמכם לא פחות. לדברי קברקס, שיתוף ברגשות שלנו מול אדם אחר שמשתף אותנו הוא בסדר גדול, אלא שחשוב שלא לבצע השוואות.

אם אתם מרגישים שאינכם במיטבכם, אל תהססו להגיד את זה. אפשר לתמוך באחרים גם בלי להזניח לחלוטין אותנו ואת הרגשות שלנו. חשוב מאוד להיות כנים, גם לגבי רמת התמיכה שאתם יכולים לספק ברגע נתון. מדי פעם, רצוי לדעת גם להציב גבולות. אתם בהחלט יכולים לתת לכל אחד לשתף בתורו ברגשות ובקשיים שלו, מה גם שיכול מאוד להיות שתרגישו פחות לבד אם תגלו שבן או בת הזוג שלכם עוברים משהו דומה.

אם אתם לא יודעים מה להגיד אחרי שבני הזוג שלכם נפתחים אליכם – וזה הגיוני מאוד – אל תפחדו להודות בזה. בכל זאת, חשוב שתדגישו שאתם נמצאים שם בשבילם ואוהבים אותם. כל אותן שיטות בלתי מילוליות להבעת תמיכה, כמו חיבוק או נשיקה, יכולות להיכנס לתמונה בשלב הזה ולהביע יותר מאשר מילים. גם פעולות פיזיות, דוגמת אלה שהזכרנו מעלה, עשויות לסייע.

מתי נכון לפנות לעזרה חיצונית?

יש מצבים בהם חשוב שנבין שאנחנו לא יכולים להתמודד עם הקשיים לבד ולשקול עזרה חיצונית: כן, טיפול. לדברי ד"ר טורוני, יש כמה דגשים שיכולים להגדיל את הסיכויים שבן או בת הזוג יסכימו לטיפול, או אפילו להגדיל את אחוזי ההצלחה שלו:

  • בחרו במרחב בו הם ירגישו בנוח, למשל מרחב פרטי
  • אם אתם עברתם טיפול בעצמכם בעבר, שתפו בחוויות שלכם
  • הפגינו חמלה ואכפתיות
  • הציעו את העזרה שלכם במציאת המטפל המתאים

זכרו שתמיכה רגשית לבן או לבת הזוג יכולים לחזק את מערכת היחסים שלכם בטווח הארוך, אבל כמו כל דבר בחיים – יש דרכים נכונות ושגויות לעשות זאת. "מתן תמיכה רגשית לא אומרת שאנחנו לוקחים על עצמנו את הבעיות של בן או בת הזוג, וגם לא שאנחנו מתקנים זאת עבורם", מסבירה קברקס. "זה אומר שאנחנו יושבים עם האהובים שלנו, מזדהים איתם ועוזרים להם להרגיש שהרגשות שלהם תקפים. זהו צעד חשוב בביסוס הביטחון והנוחות בכל מערכת יחסים".

כל מקרה לגופו, ומה שעובד עבור אדם אחד עלול להיות בלתי יעיל עבור חברו. אם אתם תעשו את המיטב כדי להבין מה בני הזוג שלכם צריכים ותספקו להם את התמיכה הרגשית בזמנים קשים, תתקרבו מאוד לפיתרון.