לגזור ולשמור: 8 כללים לנרתיק בריא

כל אישה, באשר היא, צריכה לדאוג לבריאות הנרתיק (וגינה) שלה. אבל מהו בכלל נרתיק בריא? למרות שמצבו של הנרתיק תלוי במידה מסוימת בגיל האישה, יש לו לרוב דרגת חומציות (pH) משלו. הנרתיק, המשומן באופן טבעי, מכיל כמויות גבוהות של חיידקים מועילים שעוזרים להרחיק זיהומים.

בנרתיק בריא, כמות ההפרשות תהיה קטנה באופן יחסי. בעוד שיש נשים שאפילו אינן מודעות לכך, אחרות "יכולות להבחין בעד כפית או כף של הפרשות ביום", מסבירה ד"ר לאה מילהייזר, מנהלת התוכנית לרפואת נשים מינית במרכז הרפואי של אוניברסיטת סטנפורד בפאלו אלטו שבקליפורניה. "הפרשה היא תגובה פיזיולוגית נורמלית: נשירה של תאי צוואר הרחם והנרתיק".

לדברי ד"ר מילהייזר, נשים צריכות להביא בחשבון שינויים בנרתיק, לרבות ריח הנרתיק או צבע ההפרשות (שעשוי להיות מקושר לחוסר נוחות באגן או בפות), גרד או צריבה – ולהעריך כל שינוי. הכללים הבאים יסייעו לכן לשמור על בריאות האיבר האינטימי שלכן:

1. אזנו את רמות ה-pH בנרתיק ללא שטיפה

במצב התקין, רמות ה-pH בנרתיק נעות בין 3.8 ל-4.5. אלא ששטיפה עלולה לשנות את רמות ה-pH, להפחית אותה, להקטין את כמות החיידקים הבריאים ובכך להגדיל את הסיכויים לזיהומים בעלי מקור חיידקי.

אם הנרתיק שלכן מדיף ריח חזק או לא נעים, פנו לרופא המטפל שלך. הימנעו משטיפה מסיבית של האזור, שעלולה לא שטשטש את הריח ולא לרפא את הבעיה שגורמת לו. רצוי לא להשתמש בסבונים או בחומרי ניקוי קשים על הנרתיק או בתוכו, מפני שהם יכולים להשפיע לרעה על איזון דרגת החומציות.

2. שמרו על תזונה בריאה

לא כל הנשים מודעות לכך שמפתח עיקרי לבריאות הנרתיק ולשמירה על פריון גבוה הוא הקפדה על תזונה מאוזנת ומזינה, יחד עם שתייה מרובה של נוזלים. למעשה, יש מאכלים מסוימים שעשויים לסייע בטיפול בבעיות בנרתיק. יוגורט, למשל, יכול למנוע זיהומים פטרייתיים – לרבות סוגים שונים של קנדידה. "יוגורט, ובמיוחד יוגורט יווני רגיל, עשוי בפרוביוטיקה. לכן עבור נשים הנוטות לזיהומי שמרים, נטילה של פרוביוטיקה עשירה בחיידקים או אכילת יוגורט מדי יום עשויה להועיל", מסבירה מילהייזר.

על פי מחקר שפורסם ב-2012 בכתב העת Archive of Internal Medicine, נטילת תוסף חמוציות מדי יום עשויה לסייע לנשים הסובלות מזיהומים חוזרים בדרכי השתן.

3. הקפידו על יחסי מין בטוחים

שימוש בקונדום במהלך קיום יחסי מין מסייע להגן בפני זיהומים המועברים בעת מגע מיני (STIs) – דוגמת נגיף האיידס, הרפס באיברי המין, עגבת, זיבה, יבלות באיברי המין וכלמידיה – אשר לחלקם אין תרופה. נגיפים שונים, דוגמת נגיף הפפילומה האנושי (HPV) הגורם ליבלות באיברי המין, עלולים להביא להתפתחות סרטן.

חשוב להחליף קונדום בעת מעבר ממין אוראלי או אנאלי למין נרתיקי, וזאת על מנת למנוע החדרת חיידקים מזיקים לנרתיק. ד"ר מילהייזר ממליצה להימנע משיתוף צעצועי מין עם בן או בת הזוג, מכיוון שבדרך זו מחלות מין (במיוחד HPV) עלולות להיות מופצות.

4. בקרו אצל הגינקולוג או רופא הנשים לקבלת טיפול מונע

ביצוע בדיקות גינקולוגיות באופן תדיר חיוני לשמירה על בריאות הנרתיק שלכן, מכיוון שגינקולוגים ורופאי נשים רבים הוכשרו לאבחן מחלות והפרעות שעלולות לפגוע בנרתיק בפרט ובפוריות האישה בכלל. הקונגרס האמריקאי של רופאים מיילדים וגינקולוגים (ACOG) ממליץ לנשים לעבור בדיקת סקר גינקולוגית ראשונה בגיל 21. כמו כן מומלץ לנשים לבצע בדיקת פאפ (משטח צוואר הרחם) החל מגיל זה, כדי לבדוק שינויים בתאי הנרתיק שעלולים להצביע על נוכחות סרטן.

5. טפלו בזיהומים כאשר הם מופיעים

קיימים שלושה סוגים נפוצים של זיהומים בנרתיק: זיהום פטרייתי (קנדידיאזיס), וגינוזיס חיידקי וטריכומוניאזיס. אם אתן נוטות לזיהומים פטרייתיים ומזהות את התסמינים להם, הרי שלדברי ד"ר מילהייזר אפשר לטפל בבעיה באופן עצמאי בעזרת תרופה ללא מרשם. כאשר הסימפטומים אינם חולפים, לעומת זאת, יש לגשת לרופא בהקדם האפשרי.

וגינוזיס חיידקי הוא זיהום הנגרם מהפרת האיזון הטבעי של חיידקי פלורה בנרתיק, וברמה המעשית מגידול יתר של חיידקים. טריכומוניאזיס, הסוג השלישי, נגרם על ידי טפיל ומועבר בעת קיום יחסי מין.

טיפול בזיהומים בנרתיק הוא הכרחי על רקע העובדה שהתעלמות מהם עלולה להוביל לסיבוכים בריאותיים לא נעימים, כואבים ולעיתים חמורים. כך לדוגמה מציינת ד"ר מילהייזר שנשים עם זיהום בנרתיק, שנחשפות לאחר מכן לנגיף האיידס, נוטות יותר להידבק בו.

יש להדגיש שנשים עם סוכרת שאינה בשליטה או כאלה שנגועות בנגיף ה-HIV עלולות לחוות לעיתים קרובות יותר זיהומים פטרייתיים חוזרים. ד"ר מילהייזר ממליצה לנשים שחוות כמה זיהומים מהסוג הזה בשנה לגשת להערכה רפואית כדי לוודא שאין בעיה מדאיגה הדורשת טיפול.

6. השתמשו בכמות מספקת של חומר סיכה, אך לא בווזלין

חומרי סיכה משולבים פעמים רבות בקיום יחסי מין. בלעדיהם, עור השפתיים והנרתיק עלולים להיות מגורים ומשופשפים. בעוד ששימון נרתיק מתרחש ברוב המקרים בצורה טבעית במסגרת העוררות המינית הנשית, חלק מהנשים אינן מייצרות מספיק חומר סיכה טבעי. במקרה זה עליהן להשתמש בחומר סיכה מלאכותי כדי להפחית את החיכוך ולהגביר את ההנאה מקיום יחסי מין.

אם אתן מנסות להיכנס להריון, חומרי סיכה מסוימים עלולים להפריע לזרע ולהקשות על הכניסה להריון. ד"ר מילהייזר ממליצה להשתמש במקרים אלו במוצר בעלי רמות חומציות מאוזנת, הנקרא Pre-Seed. עבור נשים שאינן מנסות להיכנס להריון, חומרי סיכה עם בסיס מים, סיליקון או שמן יכולים להספיק – הכול בהתאם לצרכים של האישה. "אם אתן צריכות מעט חומר סיכה, התבססות על חומר מבוסס מים יכולה להיות נהדרת. כאשר אתן חוות יותר יובש, שקלו להשתמש בחומרי סיכה על בסיס סיליקון או שמן".

המלצה נוספת היא לא להשתמש לעולם בחומר סיכה על בסיס שמן כאשר מקיימים במקביל יחסי מין עם קונדום, מכיוון שהשמן עלול להביא לפירוק הלטקס שבקונדום. ד"ר מילהייזר אף מזהירה לא להכניס וזלין או שמן תינוקות לתוך הנרתיק, מכיוון שהם עלולים לגרום לדלקות ולזיהומים.

7. בחרו בקפידה בגדים שישאירו אתכן יבשות

הנרתיק שלכן צריך להישאר נקי ויבש, והלבוש עשוי בהחלט להשפיע על כך. ישנם סוגים מסוימים של בדים ובגדים צמודים שיוצרי תנאי חום ולחות בהם פטריות עלולות לשגשג. לבשו תחת זאת תחתוני כותנה נושמים, והימנעו מחוטיני. אם אתן נוטות לזיהומים פטרייתיים, החליפו את בגדי הים הרטובים ובגדי האימון המיוזעים מהר ככל שתוכלו.

"במצב בו אתן חובות הפרשות ולחות רבה במהלך היום, קחו איתכן שני זוגות תחתונים מדי יום כשאתן הולכות לעבודה או לבית הספר והחליפו תחתונים במהלך היום", מציעה ד"ר מילהייזר. "הדבר יעזור לכן להרגיש בנוח ולמנוע זיהומים".

8. הקפידו על היגיינה

"השכל הישר" עשוי לסייע רבות בהגנה על בריאות הנרתיק. לאחר עשיית צרכים, נגבו את האזור מלפנים ומאחור כדי למנוע זיהום חיידקי של הנרתיק ולהקטין את הסיכון לזיהום בשלפוחית השתן. החליפו תחבושות וטמפונים באופן קבוע במהלך המחזור החודשי. ד"ר מילהייזר מציינת שאפשר ללבוש תחתוניות כדי לספוג הפרשות נרתיקיות רגילות, כל עוד מחליפים אותן לעיתים קרובות, אם כי נשים שלובשות תחתונית כל העת עלולות לחוות גירויים מהנרתיק.