עייפה כל הזמן? אלו הסיבות שבגינן את חשה עייפות

11/02/2024

החיים היומיומיים שלך עמוסים מאוד. ישנן מטלות רבות אשר מתווספות על ימי העבודה, הטיפול בילדים, אחזקת הבית השוטפת ועוד. כל אלו וסיבות נוספות מייצרים לא פעם עייפות בלתי נשלטת שפוגעת בריכוז, בתפקוד, ביכולות הקוגניטיביות והמוטוריות שלך, במצב הרוח ואף במצב המנטלי שלך. כדי לזהות ממה נגרמת העייפות הזו, אספנו כמה סיבות שיכולות לגרום לעייפות קיצונית במיוחד.

עייפות בהיריון

כאשר אישה נכנסת להיריון היא עשויה לחוש עייפות קיצונית באופן בלתי מוסבר. זהו אחד מתוך שלל סימנים להריון המאפיינים את הטרימסטר הראשון וגם את הטרימסטר השלישי. בשליש הראשון העייפות נובעת מהתגייסותו של הגוף לטובת התפתחותו התקינה של העובר וההכנה הנדרשת לשם כך מגופה של האישה. בשליש האחרון הדבר נובע מהעומס הפיזי, המשקל, נפח הדם הכפול, החום וגודלו של התינוק לעייפות קיצונית ולצורך של האישה לנוח.

אנמיה

אנמיה היא בעצם שם הכולל מספר מחלות בעלות בסיס משותף שהוא כמות המוגלובין נמוכה בדם או מחסור של תאי דם אדומים שאינם מסוגלים לשאת את ההמוגלובין לרקמות ומכיוון שכך יורדת אספקת החמצן בגוף. אנמיה יכולה להופיע בכל הגילים והיא מאופיינת בעייפות, כאבי ראש, סחרחורות, בחילה, חולשה, קושי בריכוז, נשית שיער, עצבנות, חיוורון וחוסר תיאבון. אם את מרגיש כי יש לך חלק מהתופעות הללו, מומלץ שתיגשי לרופא המשפחה ובקשי ממנו בדיקת דם שבאמצעותה ניתן לאתר האם את סובלת מאנמיה.

מחסור בוויטמין 12B

לוויטמינים השונים שאנו צורכים יש חשיבות רבה בכל הקשור לתפקוד המערכות השונות בגופינו. ויטמין B12 הוא זה שאחראי על ייצור החלבונים והחומר הגנטי והוא נספג בגופינו באמצעות דגים, בשר ומוצרי חלב שונים. אם את מנהל אורח חיים טבעוני או צמחוני או שאת כבר בגיל השלישי, את נמצאת בסיכון גבוה יותר ללקות בחוסר בוויטמין זה.

אם את חשה תחושות חריגות הנובעות ממחסור בוויטמין B12 דוגמת תפקודי לב או שרירים שאינם תקינים, חוש הטעם שלך נחלש, או שיש לך כמות תאי דם אדומים נמוכה, פני לייעוץ אצל רופא לקבלת פתרון. יש לשים לב היטב שאם ישנם תסמינים של פיגור התפתחותי וקשיים בתנועה המופיעים אצל ילדים, הסימפטומים הללו עלולים להפוך לקבועים אם לא מטופלים בהקדם.

נציין כי אם את סובלת ממחסור קל בוויטמין B12 את לא תרגישי בתסמינים הללו, אך מחסור משמעותי עלול לגרום לאנמיה ובנוסף להפרעות נוירולוגיות כאשר החמרתם של תופעות אלו תגרור תסמינים כגון: חולשה, עייפות, נשימה מהירה, דופק מהיר,  צבע עור חיוור וסחרחורות כמו גם שטפי דם קלים, דימום ודימום מהחניכיים.

כמו כן, מחסור חמור בוויטמין B12 עלול לגרום למי שסובל ממנו לנזק חמור ובלתי הפיך, בפרט למוח ולמערכת עצבים. ולכן יש לשים לב לתסמינים הבאים: עייפות וחולשה כללית, עוררות יתר, חוסר רצון לאכול, אדישות, עצלות, לשון אדמומית, חניכיים מדממות, ירידה במשקל, נטייה לדמם ולהיפצע בקלות.

אם אתם חשים תחושות של דיכאון, נימול בכפות הידיים והרגליים, הליכה לא סדירה או פגיעה בזיכרון ייתכן כי את סובלת ממחסור אקוטי בוויטמין B12 ושנוצר נזק במערכת העצבים בגופך.

עייפות נפשית

כאשר את חווה עומסים בלתי רגילים, מתונה ללחצים רבים מגורמים חיצוניים, מרגישה מצוקה, דיכאון, עצב וצער, ייתכן כי תרגישי גם עייפות מוגברת ואת הרצון העז לשכב לנוח. כל אדם עובר בחייו תקופות קשות יותר ופחות אשר לפיהן הוא חש את יכולתו להתמודד עם המצב. לא פעם שינה משמשת כ"מקום מפלט", "בריחה" לזמן קצר מהמצב הנתון הקיים.