ניתוחי עיניים: התפתחויות, טכנולוגיות ושיטות מודרניות

02/06/2024

מבוא

תחום ניתוחי העיניים עבר מהפכות טכנולוגיות רבות בעשורים האחרונים, המאפשרות למטופלים ליהנות מתוצאות מדויקות יותר, סיכון מופחת וזמן התאוששות קצר יותר. במאמר זה נסקור את הסוגים העיקריים של ניתוחי עיניים, הטכנולוגיות המתקדמות והשיטות המודרניות בהם נעשה שימוש כיום.

ניתוחי קטרקט

קטרקט הוא עכירות של העדשה הטבעית של העין, הנפוצה בעיקר בקרב אוכלוסייה מבוגרת. ניתוחי קטרקט הם מהניתוחים השכיחים ביותר בעולם והם מציעים פתרון יעיל לבעיה זו.

שיטות ניתוח קטרקט

- פאקו-אמולסיפיקציה (Phacoemulsification) - ניתוח קטרקט באולטרסאונד: שיטה זו משתמשת בגלי אולטרסאונד לפירוק העדשה העכורה לחלקיקים קטנים ושאיבתם מהעין. לאחר מכן, מושתלת עדשה תוך-עינית (IOL) במקום העדשה הטבעית.

- לייזר פמטוסקונד (Femtosecond Laser) – ניתוח קטרקט בלייזר: טכנולוגיה זו משתמשת בלייזר לפיצול העדשה ולביצוע החתכים בעין בצורה מדויקת יותר. השימוש בלייזר מפחית את הסיכון לסיבוכים ומשפר את התוצאות הכירורגיות.

ניתוחי רפרקציה – לתיקון הראיה

ניתוחי רפרקציה מיועדים לתיקון ליקויי ראייה כמו קוצר ראייה, רוחק ראייה ואסטיגמטיזם, ומאפשרים למטופלים להפחית את התלות במשקפיים או בעדשות מגע.

שיטות ניתוח רפרקציה

- לייזר אינטרסטיציאלי בעין (LASIK): שיטה זו משתמשת בלייזר אקסימר לעיצוב מחדש של קרנית העין, וכך לתקן ליקויי ראייה. הלייזר מדויק ביותר וההליך קצר ונטול כאב.

- PRK (Photorefractive Keratectomy): בשיטה זו מוסרת שכבת התאים העליונה של הקרנית לפני שימוש בלייזר לעיצוב מחדש של הקרנית. שיטה זו מתאימה לאנשים עם קרניות דקות יותר או עם בעיות עיניים מסוימות.

- SMILE (Small Incision Lenticule Extraction): טכנולוגיה חדישה המשתמשת בלייזר פמטוסקונד ליצירת עדשה דקה בתוך הקרנית ולהסרתה דרך חתך קטן. שיטה זו משמרת יותר את יציבות הקרנית ומאפשרת זמן התאוששות מהיר יותר.

ניתוחי גלאוקומה

גלאוקומה היא מחלת עיניים המאופיינת בלחץ תוך-עיני מוגבר הגורם לנזק לעצב הראייה. ניתוחי גלאוקומה נועדו להפחית את הלחץ בעין ולמנוע נזק נוסף.

שיטות ניתוח גלאוקומה

- טרבקולקטומיה (Trabeculectomy): ניתוח זה יוצר מעבר חדש לניקוז הנוזל התוך-עיני, מה שמפחית את הלחץ בעין.

- שתלי גלאוקומה: שתלים כמו השתל של Baerveldt והשתל של Ahmed מסייעים בניקוז הנוזל התוך-עיני ומפחיתים את הלחץ.

- ניתוחים זעיר פולשניים (MIGS - Minimally Invasive Glaucoma Surgery): טכניקות חדשות כמו שימוש בסטנטים זעירים או מכשירי לייזר שמפחיתים את הלחץ בעין עם פחות סיבוכים וזמן התאוששות מהיר יותר.

ניתוחי רשתית

ניתוחי רשתית מטפלים במגוון מצבים כמו קרע ברשתית, הפרדות רשתית ומחלות ניווניות כמו ניוון מקולרי תלוי גיל (AMD).

שיטות ניתוח רשתית

- ויטרקטומיה (Vitrectomy): הליך זה כולל הסרת הזגוגית (הג'ל בעין) וטיפול במצבים כמו קרע ברשתית או הפרדות רשתית. לאחר הסרת הזגוגית, נעשה שימוש בלייזר או בשתלים להבטחת הצמדת הרשתית מחדש.

- הזרקות תוך-עיניות: הזרקות של תרופות אנטי-VEGF לטיפול בניוון מקולרי תלוי גיל או במחלות כלי דם ברשתית. הזרקות אלו מפחיתות את התקדמות המחלה ומשפרות את הראייה.

סיכום

תחום ניתוחי העיניים ממשיך להתפתח בקצב מהיר, הודות להתקדמות טכנולוגיות ושיטות כירורגיות חדשות. פרופ' דוד ורסנו – רופא עיניים מומחה ומנתח קטרקט אומר שהמנתחים כיום יכולים להציע למטופלים פתרונות מותאמים אישית, המבטיחים תוצאות טובות יותר, סיכון מופחת וזמן התאוששות קצר יותר.