מחלות שיונים מעבירות ולמה חשוב להרחיק אותן

26/12/2023

יונים לא תמיד נתפשות כאיום, אבל בפועל הן עלולות להעביר לבני אדם שורה ארוכה של מחלות. בפרט מפיצה חיידקים ונגיפים הצואה של היונים, ולכן חשוב לנקות אותה בזהירות ותוך שימוש באמצעי מגן מתאימים. פעולה חיונית נוספת למי שרוצה לשמור על בריאות תקינה היא להשתמש בפתרונות שונים להרחקת היונים. כאן בעמוד תמצאו מידע מפורט גם על המחלות הנפוצות שמעבירות היונים וגם על שיטות להרחקת יונים שכדאי לדעת.

דלקת קרום המוח

כל יונה עלולה להיות נשאית של וירוס שגורם לדלקת קרום המוח. היונים נדבקות בווירוס הזה בגלל עקיצות של יתושים, ואין דרך לראות את הסימפטומים על היונה, אבל אתם עלולים לשלם מחיר יקר על חשיפה לאותו וירוס. הסימפטומים העיקריים של הדלקת בקרום המוח הם כאבי ראש חזקים במיוחד, חום (ואפילו גבוה), הקאות, ישנוניות, בלבול ויש גם מקרים שבהם האדם סובל משטפי דם נקודתיים בכל מיני מקומות בגוף. דלקת חמורה מובילה גם לפרכוסים, ועוד חשוב להדגיש שגם אנשים שחוסנו נגד דלקת קרום המוח לא מוגנים בפני וירוס אלים שעלול לחדור את מנגנוני ההגנה.

דררת

עוד מחלה שעוברת מיונים לבני אדם היא דררת. המקור למחלה זו, שהמהות שלה היא דלקת עיניים, הוא חיידק שנקרא כלמידיה פסיטצי. מחקר שנערך בישראל גילה שכמעט מחצית מהיונים נגועות באותו חיידק, ולכן הסיכון לחלות בדררת עקב נוכחות של יונים אצלכם במרפסת או במסתור הכביסה גבוה יחסית. הסימפטומים הבולטים לעין הם הפרשות, גם מהנחיריים וגם מהעיניים. במצבים קשים הדלקת עוברת גם למערכת העיכול, ובכל מקרה נדרש טיפול באנטיביוטיקה.

פאראטיפוס

פאראטיפוס - מחלה שנקראת גם קדם טיפוס הבטן - באה לידי ביטוי בבעיות הקשורות למערכת העיכולץ הגורם לכך הוא ניקוי צואת יונים בלי אמצעי הגנה, או ניקוי לא יסודי מספיק שגורם לכל בני הבית להיות חשופים לחיידק הסלמונלה. בניגוד לווירוסים וחיידקים אחרים שלא תמיד משפיעים על היונה אבל כן עלולים לפגוע בבני אדם, חיידק הסלמונלה גורם ליונים לצלוע ולכן אם ראיתם יונה מדדה חשוב במיוחד להיזהר. ההשפעה של חיידקי סלמונלה, שלעיתים נמצאים גם בעוף או בביצים שאנחנו אוכלים, על הגוף עלולה להיות קשה. בפרט ישנם שלשולים שעלולים להגיע לכדי התייבשות.

היסטופלזמוזיס

היסטופלזמוזיס היא מחלה שגורמת לבעיות נשימה, וזאת עקב הפגיעה בריאות. בחלק מהמקרים בעיות הנשימה הופכות להיות חמורות, כשהמקור שלהן הוא חשיפה להיסטופלסמה קפסולטום - סוג של פטריה מזיקה במיוחד. הפטריה הזו מתפתחת בתוך צואה של יונים, ובמיוחד אם היא נשארת באותו מקום זמן רב יחסית לפני שמנקים אותה.

תגובה אלרגית

צואת יונים מפיצה לא "רק" פטריות, חיידקים ו-וירוסים, אלא גם חלקיקים שמרחפים באוויר ועלולים לחדור לגוף דרך הנשימה. לא מעט אנשים סובלים מתגובות אלרגיות לכך, ויש גם מצבים שבהם התוצאה היא התקף אסתמה או ברונכיטיס. אנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת חשופים במיוחד לנזק, וחובה להגן עליהם - בעזרת מרחיק יונים מקצועי.

כיני יונים

במקומות שהיה בהם קן של יונים, גם אחרי הפינוי עלולה להישאר מזכרת לא נעימה: כינים של יונים. הכינים, שנקראות גם קרציונים, לא בוחלות בדם של בני אדם, והתוצאה תהיה עקיצות מעצבנות ומגרדות. בחלק מהמקרים עלולה להתפתח תגובה אלרגית - עוד סיבה טובה להרחיק יונים מכל בית, משרד, חנות וכו'.

סיבות נוספות לחשיבות הרחקת היונים

הסיכון לחלות במחלות לא נעימות, ואפילו כאלה שיש להן סימפטומים קשים, הוא כמובן סיבה מספיק טובה להרחיק יונים. סיבה נוספת היא הרעש שמייצרות היונים, כולל בשעות בוקר מוקדמות, וגם הלכלוכים שהן משאירות אחריהן מחייבות פעולה מתאימה. בנוסף, מעבר לתחושה הלא נעימה של צואת יונים במרפסת, על אדן החלון או בכל מקום אחר שנמצאים בו בני אדם, החומציות של הלשלשת עלולה לפגוע ברהיטים, במעקות ובעוד פריטים ולגרום להם נזק בלתי הפיך.

איך מרחיקים יונים ביעילות?

דרך אפקטיבית אחת להרחיק יונים לצמיתות היא רשת. רצוי לבחור ברשת ניילון שגם שומרת על אסתטיות וגם מתאפיינת בעמידות גבוהה. במקומות שבהם לא רוצים לחסום את זרימת האוויר או את הנוף הפתרונות האפשריים הם דוקרנים, חוט רטט ופס הלם. כל הפתרונות לא פוגעים ביונים אלא פשוט גורמים להן להתעופף במקומות אחרים.

במידת הצורך מומחה להרחקת יונים יבצע עבורכם גם ניקוי לשלשת יונים כולל חיטוי יסודי שיעלים את כל הסימנים לנוכחות שלהן וכמובן יגן עליכם מפני חיידקים, וירוסים, פטריות ושאר מזיקים.

המאמר בשיתוף חברת סטופ יונים