מהפך ביום אחד, שיטות לשיקום פה

21/01/2024

טיפולי שיניים עשויים להימשך לאורך חודשים ארוכים ולכלול ביקורים רבים במרפאת השיניים, מה שמרתיע רבים וגורם לעתים להזנחת בריאות הפה והשיניים וליצירת נזקים מצטברים בהיבט הרפואי ובהיבט האסתטי.

טכנולוגיות מתקדמות בתחום רפואת השיניים הולידו פתרונות לצורך בטיפולים נרחבים לשיקום הפה ובצורך במספר פעולות וטיפולים, באמצעות טכניקות טיפול לשיקום הפה ביום אחד. ביצוע מספר טיפולי שיניים ביום אחד ניתן בזכות שילוב בין טכנולוגיות טיפול דיגיטליות ייחודיות, פתרונות הרדמה באמצעות סדציה המאפשרים טיפולים ממושכים ללא כאב ומפחיתים חרדה ושיטות טיפול להשלמת שיניים חסרות, טיפול בשיניים חולות או שבורות שאינן ניתנות לשימור.

הצורך העיקרי בתהליך שיקום הפה ביום אחד מתייחס לטיפולי השתלות שיניים, טיפולים שנועדו להשלים ולחדש שיניים חולות או שיניים פגועות שלא ניתן להציל באמצעות טיפולי שיניים משמרים, או שיניים חסרות, דוגמת שיניים שנשרו בשל בעיות חניכיים, ריקבון או טיפולים רפואיים אגרסיביים שהחלישו את התמיכה הטבעית בשן.

שיקום הפה

השתלות שיניים מסורתיות מתבצעות בתהליך הכולל את עקירת השיניים הקיימות וניקוי חלל החניכיים, החדרת שתל טיטניום זעיר המוברג אל עצם החניכיים כבסיס לשן והמתנה לספיגתו ולקליטתו, חשיפת השתל ויצירת מבנה וכתר מעליו, למראה שיניים טבעיות ובריאות ולתפקוד מיטבי. תהליך זה עשוי להתמשך חודשים ארוכים ואף יותר, ובמקרים בהם עצם החניכיים אינה חזקה ויציבה תידרש גם השתלת עצם שאף מאריכה את ההליך. ביצוע השתלת שיניים ביום אחד נועדה לקצר את התהליך ולהביא לשיקום הפה וביצוע ההשתלה באמצעות טכנולוגיות מתקדמות המאפשרות יישום מהיר ואופטימלי.

בין היתרונות שבאיחוד וביצוע כל טיפולי שיניים ביום אחד:

  1. חיסכון בזמן.
  2. תוצאה מידית ללא צורך בפתרונות ביניים.
  3. מענה אופטימלי למטופלים בעלי סף כאב נמוך וחרדה דנטלית.
  4. מבוסס טכנולוגיה שמאפשרת דיוק והתאמה אישית במגוון סוגי טיפולים, ומביאה תוצאות מעולות ואחוזי הצלחה גבוהים במיוחד.

 

בין סוגי השיטות והטיפולים לשיקום הפה ביום אחד

טיפולי השתלות שיניים ביום אחד נשענים על מספר טכנולוגיות תומכות:

השתלת שיניים בשיטת העמסה מיידית- שיטת העמסה מידית מאפשרת דילוג על שלבים כירורגיים בהליך במטרה להביא לפתרון מהיר, באמצעות טכנולוגיות שונות דוגמת טכנולוגיית הלייזר, המשמשות לחילוץ השן הפגועה באופן שאינו פוגע ברקמות החניכיים הבריאות ומאפשר את החדרת השתל באופן מידי. על השתל יותקנו כתרים זמניים שיספקו מענה אסתטי ואפשרות תפקוד למטופל עד לקליטה מלאה של השתל והתקנת כתרים קבועים. השיטה מיועדת למטופלים בעלי צפיפות עצם טובה וחניכיים בריאות.

השתלות בשיטת אול און 4 / 6- השתלות בשיטת אול און 4 או אול און 6 מאפשרות את ניצול עצמות הלסת החזקות והיציבות להתקנת שתלים משני צדי הלסת, שיהוו בסיס לגשר שקוף עליו יותקנו השיניים החסרות לכל אורכו, בהתאם לצורך. המספרים מייצגים את כמות השתלים- 4 שתלים- 2 בכל צד של הלסת, או 6 שתלים- 3 בכל צד.

השיטה מיועדת למטופלים בעלי עצם חסרה בחניכיים שנחסך מהם הליך השתלת עצם, וחוסכת בהליכים הכירורגיים הממושכים הנדרשים בהשתלת שיניים רגילה.

שיטת השתלה מיידית- השתלה מיידית מתבצעת כאשר קיים צורך בהשתלת עצם בחניכיים, במעמד הטיפול בו מתבצעת העקירה עצמה וללא המתנה. השתלת תחליף העצם מתבצע במקום מה שמונעת ספיגה ואובדן של עצם נוספת, ריפוי מהיר של הרקמות בזכות נפח עצם מלא ואיתן והחדרת שתל מהירה. שיטה זו מתאימה בעיקר להשלמת שן בודדת.

טיפולים המבוססים על שיטת שיניים ביום אחד עשויים לכלול גם שיקום פה וסוגי טיפול שאינם השתלות שיניים, תוך ריכוז מספר סוגי טיפולים נדרשים למעמד טיפולי אחד, ניצול טכנולוגיות לרפואת שיניים דיגיטלית וטיפולי שיניים בהרדמה מלאה או תחת סדציה וטשטוש עמוק, שמאפשרים הליכי טיפול ממושכים יותר.

ומה לגבי הסיכונים?

הסיכוי להתרחשות סיבוכים בהשתלות שיניים הוא נמוך יחסית. ברוב המקרים, ההשתלות מצליחות ומעניקות למטופלים את התפקוד והאסתטיקה שהם כה מעוניינים בהם. עם זאת, חשוב להיות מודעים לאפשרות של סיבוכים, על מנת לטפל בהם בהקדם האפשרי במקרה שהם אכן מתרחשים.