כל מה שרצית לדעת על בדיקת ביוץ

11/02/2024

נשים רבות יודעות שכדי להרות יש חלון ההזדמנויות קצר שבו ההפריה יכולה להיקלט בימי הביוץ, ומכאן נובעת החשיבות בידיעה מתי הוא מתרחש. כיום ישנה בדיקה פשוטה אשר בודקת מהם הימים הללו. הבדיקה פשוטה ורמת דיוקה גבוהה למדי. יחד עם זאת עם זאת, קורה לעיתים שישנן נשים אשר  מתבלבלות ואינן מבינות תמיד מהי תוצאת הבדיקה ומהו האופן הנכון להשתמש בה.

איך פועלת בדיקת ביוץ?

מטרתה של בדיקת ביוץ היא לאפשר לך לדעת את היום המדויק שבו את מבייצת כדי שלא תפספסי  את הזמן שבו את פורייה ויכולה להרות.

הבדיקה עצמה מבוססת על דגימת שתן. הדגימה מזהה למעשה הורמון מסוים הנקרא LH, שכאשר הוא מופרש בגוף הוא גורם לעלייה של הורמון הפרוגסטרון תוך 24 שעות. ההורמון הזה תפקידו לעורר את הבשלתה של הביצית המצויה בזקיק.

כדי לבצע את הבדיקה עליך לבצע בדיקת שתן שבה תטבלי את המקלון כ-15 שניות, ולאחר מכן תצטרכי להמתין כעשר דקות לתוצאה.

אם יוצא בבדיקה פס צבע אחד בלבד שמופיע בחלון הבקרה, אזי שלא התקיים ביוץ. אם יוצא פס אחד באזור של הבדיקה, היא כנראה תקולה. אם יוצאים שני פסים בחלון הבקרה, אזי שהביוץ מתקיים כבר ביום זה או ממש בימים הקרובים. באופן כללי חלון הפוריות יכול להימשך על פני שלושה עד שישה ימים. אם את מבררת מהו חלון ההזדמנויות כדי להרות, מומלץ לקיים יחסים אינטימיים לאורך חלון ההזדמנויות הזה.

כמה אמינה בדיקת הביוץ?

בדיקת ביוץ נחשבת למדויקת מאוד למרות שהיא בדיקה ביתית, ואף מגיעה לרמת דיוק של 99%, כאשר היא מבוצעת באופן נכון. יחד עם זאת ישנם מקרים שבהם יוצאת תשובה חיובית שגויה, זה עשוי לקרות אם את כבר בהיריון, אם ביצעת את הבדיקה ממש לאחר שהפסקת ליטול גלולות, במקרה שאת מבצעת במקביל טיפולי פוריות שבהן את מזריקה הורמונים ואם יצא לך לבצע את הבדיקה בחודש הראשון לאחר הפלה.

האם ניתן להעריך את מועד הביוץ אם סופרים ימים מהמחזור החודשי?

התשובה היא כן. אם את בין הנשים שיש להן וסת חודשית סדירה, הביוץ שלך יתקיים כ- 14 ימים לפני  הווסת הבאה. יש לחשב את אורכה של הווסת שלך, כדי לחשב באופן מדויק את מועד הביוץ.

הפרשות וגינליות מסייעות באיתור מועד הביוץ

דרך נוספת וטבעית לחלוטין שבה את יכולה לנסות ולאתר מתי יתקיים הביוץ היא על ידי בדיקת  ההפרשות הווגינליות שלך. כדי לעשות זאת עליך לדגום את ההפרשות הווגינליות בסביבת המועד של הביוץ כך שתוכלי להבחין באופן ברור בשינוי שחל בהן. ההפרשות הופכות לשקופות, ומרקמן גמיש וסמיך מאוד שמזכיר מאוד מרקם של ג'לי. מטרתה של הפרשה הייחודית הזו היא להגן על תאי הזרע ולהפוך את תנועתם לקלה יותר כאשר היא ייחודית לתקופת הביוץ שלך בלבד!

בדיקות ביוץ המתבצעות תחת מעקב רפואי

אם בחרת לעבור טיפולי פוריות, איתור הביוץ שלך יתבצע תחת מעקב רפואי ובאמצעים מדויקים, כמו אולטרה-סאונד, שעוקב אחר התפתחות הזקיק בשחלה, עד שהוא נעלם לאחר חריגת הביצית.

דרך נוספת שבה ניתן לאתר את מועד הביוץ היא על ידי בדיקות דם הורמונליות, שמאתרות את העלייה של הפרוגסטרון, שגם מתרחש לאחר חריגת הביצית.

נציין כי אם את בוחרת במעקב רפואי לשם איתור מועד הביוץ עליך להתכונן לביקורים תכופים אצל רופא הנשים שלך. במרפאה יתבצעו בדיקות אולטרה-סאונד ובדיקות דם, ויחד עם זאת ייתכן כי תפספסי את הביוץ, כיוון שהשיטות הללו מזהות את הביוץ לאחר שהתרחש כבר. לכן, אם את יכולה, עדיף להשקיע תחילה בדרכים הטבעיות לאיתור מועד הביוץ.