כל הדרכים להפחתת כתמי פיגמנטציה

22/11/2023

הפחתת כתמי פיגמנטציה, כמו כתמי שמש לדוגמא, כרוכה בצורך לעבור טיפולים שונים וליישם בפועל באמצעי הנחשבים ליעילים במניעה של הופעת הכתמים.

להלן מספר דרכים יעילות אשר יכולות לעזור בכדי להפחית או למנוע כתמי פיגמנטציה:

הגנה על העור מפני השמש
קיימת חשיבות גבוהה להשתמש בקרם הגנה רחב טווח (SPF 30 ומעלה) מדי יום, גם בימים מעוננים. יש לחזור ולמרוח שוב כל שעתיים, במיוחד אם שוחים או מזיעים. בנוסף, יש להקפיד על לבישת ביגוד הנחשב כבעל יכולות להגן מפני נזקי השמש, כובעים ומשקפי שמש כדי להגן על העור מפני השמש.

טיפולים מקומיים
שימוש בקרמים או סרומים ללא מרשם המכילים מרכיבים כמו הידרוקינון, חומצה קוג'ית, סרום ויטמין C, רטינואידים, חומצות אלפא הידרוקסיות (AHA) או ניאצינמיד יכולים לסייע בהעלמת כתמי פיגמנטציה.
מוצרים אשר מכילים תמצית ליקוריץ או ארבוטין עשויים להיות מועילים גם עבור אנשים מסוימים.

טיפולי מרשם
יש להיוועץ עם רופא עור לטיפולים בעלי מרשם כמו רטינואידים חזקים יותר, הידרוקינון או קורטיקוסטרואידים לפיגמנטציה עקשנית או נרחבת יותר.

שימוש בפילינג כימי
פילינג כימי באמצעות חומרים כמו AHA, BHA או חומצה טריכלורואצטית (TCA) יכול לעזור בהפחתת כתמי פיגמנטציה על ידי פילינג לעור, ניתן להסיר את התאים המתים והלא בריאים וכמובן, לעידוד צמיחת תאים חדשים.

טיפול בלייזר
טיפולי לייזר כגון אור פועם אינטנסיבי (IPL) או טיפול בלייזר חלקי יכולים לכוון ולשבור כתמי פיגמנטציה. כמובן, שבכדי ליהנות מכל התועלות של הטיפול המתקדמת, קיימת חשיבות גבוהה לבחור בתבונה את המטפל. לשים דגש על הרמה המקצועית, על סוג המכשיר, על אישורים שונים ועל כל פרמטר אחר אשר יכול להבטיח טיפול בטיחותי ואיכותי.

מיקרו - דרמה
מיקרודרמה היא טכניקת פילינג חדשנית אשר מסייעת להסיר את שכבת העור החיצונית, ומסייעת לכתמי הפיגמנטציה ולדהות ולעיתים להעלימם באופן מוחלו.

תרופות טבעיות
לא מעט אנשים ומחקרים אשר בוצעו בנושא, הגיעו למסקנה שמרכיבים טבעיים כמו אלוורה, תה ירוק, מיץ לימון ושמנים מסוימים (כמו שקדים או שושנים) עוזרים להפחית כתמי פיגמנטציה. עם זאת, היעילות שלהם עשויה להשתנות, וחשוב לבצע בדיקת תיקון לפני השימוש.

טיפולים מקצועיים
הליכים כגון דרמברייסציה המבוצעים על ידי רופאי עור יכולים לעזור לשפר את מרקם העור ולהפחית כתמי פיגמנטציה.

הקפדה על שתיית מים ועל תזונה מאוזנת
הקפדה על תזונה מאוזנת ובריאה כמו גם על שתיית מים במידה מספקת מהוות כפעולות אשר יכולות לתמוך בבריאות העור הכללית.

הימנעות משימוש בחומרים מגרים

 

יש לעשות שימוש באמצעי הגנה על העור מפני כימיקלים קשים, אלרגנים או חומרים מגרים שעלולים לעורר בעיות פיגמנטציה. ביצוע מחקר מקדים, יאפשר לערוך היכרות עם כל אותם החומרים אשר יכולים להיחשב כיעילים ולסייע בהשגת אותה המטרה.

חשוב לזכור שתוצאות הטיפולים עשויות להשתנות, ושיטות מסוימות עשויות לקחת זמן עד להראות שיפורים ניכרים. בנוסף, חיוני לפנות לקבלת ייעוץ מקצועי, במיוחד אם כתמי פיגמנטציה חמורים, מתמשכים, או כאשר עולה הצורך או הרצון לטיפולים חזקים יותר – אשר בכוחם גם להשיג תוצאות יעילות יותר, אך מצד שני, במקרים רבים הם גם טומנים בחובם סיכונים כאלה ואחרים.
כאמור, אחד מהטיפים שחשוב ליישם זה להשתמש תמיד בהגנה מפני השמש כדי למנוע פיגמנטציה נוספת – מכיוון שהשמש מהווה את אחד מהגורמים המזיקים ביותר לעור הפנים ואחד מהגורמים המשמעותיים להופעה של כתמי פיגמנטציה על הפנים ולכן, יש לדאוג ולעשות שימוש בקרם הגנה מפני השמש ואף לבחור אותו בקפידה – ולוודא שמדובר בקרם איכותי המתאים לעור הפנים..