טיפול במחלות חניכיים - כל מה שחשוב לדעת

02/06/2024

טיפול במחלות חניכיים

מחלת חניכיים, היא מצב בריאותי נפוץ המשפיע על המבנים התומכים של השיניים. זוהי מחלה דלקתית שנעה בין דלקת חניכיים קלה ועד דלקת חניכיים חמורה, העלולה להוביל לאובדן שיניים אם אינה מטופלת בזמן. במאמר זה, נחקור את הסוגים השונים של מחלות חניכיים ואת הטיפולים העיקריים הזמינים כדי להילחם בבעיה זו בבריאות הפה.סוגי מחלות חניכיים

1.דלקת חניכיים:
דלקת חניכיים היא הצורה הקלה ביותר של מחלת חניכיים ומאופיינת באדמומיות, נפיחות ודימום של החניכיים במהלך צחצוח או שימוש בחוט דנטלי. דלקת חניכיים הינה הפיכה  אם שומרים על היגיינת פה וניקוי שיניים מקצועי.

2. דלקת חניכיים כרונית:
דלקת חניכיים כרונית היא הצורה הנפוצה ביותר של מחלת חניכיים. מצב המערב דלקת של הרקמות התומכות סביב השיניים, מה שמוביל לאובדן מתקדם של החיבור בין החניכיים והשיניים. ככל שהמחלה מתקדמת, נוצרים כיסים בין החניכיים והשיניים, הגורמים לאובדן עצם ובסופו של דבר להתרופפות האחיזה ולתזוזת שיניים.

3. פריודונטיטיס אגרסיבית:
דלקת חניכיים אגרסיבית היא צורה פחות שכיחה אך חמורה יותר של מחלת חניכיים. היא נוטה להתקדם במהירות ומאופיינת בהרס של העצם והרקמות הרכות התומכות בשיניים. דלקת חניכיים אגרסיבית פוגעת לעתים קרובות באנשים צעירים ודורשת טיפול מהיר ואגרסיבי כדי למנוע אובדן שיניים.

4. מחלת חניכיים נמקית:
מחלת חניכיים נמקית היא צורה חמורה של דלקת חניכיים המאופיינת בנמק של רקמת חניכיים, רצועות חניכיים ועצם המכתשית. מצב זה קשור לעתים קרובות לגורמים מערכתיים כגון דיכוי חיסוני ותת תזונה. טיפול מהיר חיוני למניעת הרס רקמות נוסף.

הטיפול הכי טוב הוא מניעה

מניעה היא המפתח בכל הנוגע לשמירה על בריאות חניכיים ומניעת מחלות חניכיים. אימוץ הרגלי היגיינת פה טובים הוא הבסיס למניעת מחלות חניכיים. צחצוח שיניים קבוע ונכון לפחות פעמיים ביום, שימוש בחוט דנטלי מדי יום ושימוש בשטיפות פה אנטי-מיקרוביאליות יכולים לסייע בהסרת הפלאק, והחיידקים שעלולים להוביל לדלקת חניכיים.

גם בדיקות שגרתיות אצל רופא השיניים וניקוי שיננית מקצועי חיוניים באיתור סימנים מוקדמים של מחלת חניכיים ומניעת התקדמותה. בנוסף, הימנעות משימוש בטבק, שמירה על תזונה מאוזנת דלה במזונות מתוקים וניהול מצבים כמו סוכרת העלולים להגביר את הסיכון למחלות חניכיים הם גורמים חשובים במניעת מחלות חניכיים. על ידי שמירה על היגיינת הפה ובחירה באורח חיים בריא, אנשים יכולים להפחית באופן משמעותי את הסיכון לפתח מחלת חניכיים ולשמור על בריאות פה מיטבית.

טיפולי חניכיים תקופתיים:

הקצעת שורשים וניקוי אבנית, הידועים גם כניקוי עמוק, הם טיפולי חניכיים חיוניים המבוצעים על ידי שיננית או פריודונט מומחה לטיפול במחלות חניכיים ולשמירה על בריאות הפה.

ניקוי אבנית – ניקוי אבנית הוא תהליך של הסרת רובד הפלאק והצטברות אבנית ממשטחי השן, הן מעל ומתחת לקו החניכיים. תהליך זה נעשה בדרך כלל על ידי שיננית מקצועית באמצעות מכשירים דנטליים מיוחדים כדי להבטיח הסרה יסודית של חומרים מזיקים אלה. הסרת האבנית מסייעת במניעת התקדמות מחלת חניכיים על ידי הפחתת החיידקים העלולים לגרום לדלקת וזיהום בחניכיים.

הקצעת שורשים - הקצעת שורשים היא הליך הכולל החלקת משטחי השורש של השיניים הנועד להסיר רעלנים חיידקיים, רובד הפלאק ואבנית. תהליך זה מסייע בסילוק חיידקים ורקמות חולות ממשטח השורש, מקדם את ריפוי החניכיים ואת תהליך ההיצמדות מחדש של החניכיים לשיניים. הקצעת שורשים מונעת הדבקה מחדש של חיידקים ומאפשרת לחניכיים להחלים בצורה יעילה יותר על ידי הפיכת משטחי השורשים לחלקים.יתרונות:

  1. טיפול במחלות חניכיים: הקצעת שורשים והסרת אבנית הם טיפולים יעילים למחלות חניכיים, המסייעים להפחתת דלקות, חיסול חיידקים ומניעת התקדמות נוספת של מחלות חניכיים.

    2. מניעת אובדן שיניים: טיפול במחלות חניכיים ושמירה על בריאות החניכיים, יכולים לסייע במניעת אובדן שיניים שעלול להתרחש עקב מחלת חניכיים חמורה.

    3. בריאות פה משופרת: טיפולי חניכיים כגון אלה יכולים לשמר את בריאות הפה ולהביא לרקמת חניכיים בריאה.

פגישות מעקב עם רופא השיניים לניקוי ותחזוקה של החניכיים חיוניות כדי לעקוב אחר בריאות החניכיים וכדי למנוע הישנות של מחלת חניכיים.