הנחיות וקריטריונים לבדיקת אורטרוסקופיה ושיטות הרירס סקירה מקיפה של בדיקת אורטרוסקופיה: (ניתוח תוך-כליתי רטרוגרדי (RIRS -

02/06/2024

אורטרוסקופיה - ניתוח תוך-כליתי רטרוגרדי (RIRS) היא הליך אנדוסקופי זעיר פולשני המשמש לאבחון וטיפול במצבים שונים בדרכי השתן, במיוחד אלה המערבים את הכליות והשופכנים. טכניקה זו כוללת שימוש באורטרוסקופ גמיש כדי להמחיש ולגשת לאגן הכליה והגבעולים, המאפשרת התערבויות מדויקות כגון ריסוק אבנים בכליות, ביופסיה וטיפול בפתולוגיות אורולוגיות אחרות. מאמר זה מספק סקירה מקיפה של בדיקת האורטרוסקופיה, תוך התמקדות בעקרונות, האינדיקציות, השלבים הפרוצדורליים, הציוד והסיבוכים הפוטנציאליים הקשורים אורטרוסקופיה.

אורטרוסקופיה ,(Ureteroscopy) חוללה מהפכה בתחום האורולוגיה בכך שהציעה אלטרנטיבה פחות פולשנית להליכים כירורגיים מסורתיים בגישה פתוחה, לניהול הפרעות בדרכי השתן. על ידי שימוש באורטרוסקופ גמיש, המצויד ביכולות הדמיה מתקדמות ובמכשירים כירורגיים מיניאטוריים, אורולוגים יכולים לבצע הליכים מורכבים בתוך מערכת השתן בדיוק גבוה ואי נוחות מינימלית למטופל. מאמר זה נועד להבהיר את המורכבויות של ,בדיקת האורטרוסקופיה ולהדגיש את התועלת שלה באבחון וטיפול בספקטרום של מצבים אורולוגיים.
על הבדיקה

אורטרוסקופיה (RIRS) כוללת החדרת אורטרוסקופ  (ureteroscope)גמיש דרך השופכה ושלפוחית ​​השתן לתוך השופכן, אשר בסופו מגיע לאגן הכליה והגבעולים. יכולת התמרון של האורטרוסקופ מאפשרת בדיקה יסודית של המבנים הפנימיים של הכליה, ומקל על זיהוי חריגות כגון אבנים בכליות, גידולים, היצרות ופתולוגיות אחרות. בנוסף, האורטרוסקופ מאפשר ביצוע של התערבויות ממוקדות באמצעות שימוש בליטוטריפסיה בלייזר (ריסוק אבנים על ידי שימוש בלייזר), תפסים וכלים מיוחדים אחרים, מה שמבטיח תוצאות אופטימליות תוך מזעור טראומה לרקמות.
מתי מבצעים בדיקת אורטרוסקופיה?

אורטרוסקופיה מיועדת לטפל במצבים שונים, אך לא מוגבלת רק למצבים הבאים:

1. אבנים בכליות: יעיל מאוד בטיפול באבנים בכליה, במיוחד אלו הממוקמים באגן הכליה או בגביעים.
2. היצרות השופכה: ניתן להשתמש בהליך לאבחון ולטפל בהיצרות השופכה, תוך קידום זרימת שתן משופרת.
3. גידולים: בדיקת שאורטרוסקופיה מאפשר דגימת ביופסיה וטיפול ממוקד בגידולי כליות ובנגעים חשודים.
4. אנומליות מולדות: אורולוגים משתמשים בRIRS -  כדי לאתר אנומליות מולדות.

הסיכונים הכרוכים בבדיקת אורטרוסקופיה

בעוד שאורטרוסקופיה (RIRS) נחשבת להליך בטוח ויעיל, כמו כל התערבות רפואית, היא טומנת בחובה סיכונים מסוימים וסיבוכים אפשריים. חלק מהסיכונים הכרוכים באורטרוסקופיה כוללים:

1. דלקות בדרכי השתן : (UTIs) דלקת בדרכי השתן היא סיבוך שכיח בעקבות בדיקת אורטרוסקופיה, החשש הוא מהחדרת חיידקים לדרכי השתן במהלך ההליך, מה שעלול להוביל לזיהום. מטופלים עשויים לחוות תסמינים כמו חום, תחושת צריבה במהלך מתן שתן או תדירות גבוהה של מתן שתן.

2. פגיעה בשופכה: קיים סיכון קטן לפגיעה בשופכן במהלך החדרת האורטרוסקופ אשר יכול לגרום לדימום, לנקב או להיווצרות היצרות. במקרים נדירים, פציעה חמורה עלולה לחייב התערבות כירורגית נוספת.

3. כאב לאחר ניתוח: חלק מהמטופלים עלולים לחוות אי נוחות או כאבים בבטן, בצד או בדרכי השתן לאחר ההליך. כאב זה מטופל בדרך כלל באמצעות תרופות ואמור לחלוף תוך מספר ימים.

4. המטוריה: המטוריה, או דם בשתן, היא תופעת לוואי שכיחה של בדיקת אורטרוסקופיה. הדימום עלול להתרחש עקב פציעה בדרכי השתן במהלך ההליך. ברוב המקרים ההמטוריה חולפת באופן ספונטני.

5. היצרות השופכה: במקרים מסוימים, עלולה להיווצר היצרות של השופכה בעקבות הבדיקה, במיוחד אם הייתה טראומה לשופכן במהלך הבדיקה, דבר אשר יכול להוביל לחסימת זרימת השתן ובעקבותיו יידרש טיפול נוסף.

6. הסרת אבנים חלקית: לעיתים קורה שלא ניתן להסיר לחלוטין את כל האבנים בכליות במהלך ההליך הראשוני של בדיקת האורטרוסקופיה. במקרים כאלה, ייתכן שיהיה צורך בהתערבויות נוספות כדי לטפל באבנים שנותרו.

7. תגובות אלרגיות: חלק מהמטופלים עלולים לחוות תגובות אלרגיות להרדמה, לצבע הניגוד או לתרופות בהן עושים שימוש במהלך ההליך. חשוב ליידע את הצוות הרפואי על כל אלרגיה ידועה לפני ההליך.

8.: Pneumothorax במקרים נדירים, החדרת האורטרוסקופ דרך דרכי השתן עלולה להוביל להתפתחות של pneumothorax (אוויר בחלל החזה) עקב פגיעה בשוגג במבנים מסביב.

לפני בדיקת אורטרוסקופיה חיוני שמטופלים ידונו בסיכונים אלה ובסיבוכים פוטנציאליים עם הרופא שלהם, לצד ביצוע הנחיות טיפול לאחר הניתוח ופגישות מעקב.