איך לטפל בבריחת שתן אצל נשים?

04/10/2023

בריחת שתן (הנקראת גם דליפת שתן) אצל נשים מהווה כמצב שכיח (כמובן, שהעובדה שנשים רבות מתמודדות עם מצב זה אינה מהווה כנחמה). החדשות הטובות הן שישנן אפשרויות טיפול שונות בהתאם לסוג ולחומרה של בריחת השתן.
למרות המבוכה אשר יכולה לאפיין את המצב זה חשוב שכל אישה אשר מתמודדת עמו תדאג להתייעץ  עם רופא מומחה. רופא מקצועי ומוסמך יוכל לסייע לה בקביעת תוכנית הטיפול המתאימה ביותר ובהתמודדות המיטבית עם הבעיה.
מכיוון שידע יכול להוות ככוח להלן כמה גישות נפוצות לטיפול בבריחת שתן אצל נשים:

שינויים בהתנהגות ובאורח חיים
יש לא מעט שינויים שכל אישה יכול להטמיע באורח החיים שלה על מנת להתמודד בצורה טובה ונכונה יותר עם המצב של בריחת השתן.
בין אותם השינויים שכדאי לשקול:

  • אימון שלפוחית ​​השתן - פעולה זו כרוך בהגדלה הדרגתית של הזמן בין מתן שתן אחד לבא, זאת בכדי לאמן את השלפוחית ​​להחזיק יותר שתן. רופא או מטפל ברצפת האגן יכולים לעזור בפיתוח תוכנית אימוני שלפוחית ​​השתן מותאמת אישית.
  • קביעת לוחות זמנים להתרוקנות -  ניתן לנסות לקבוע לוח זמנים קבוע לשירותים, גם אם אין דחף להטיל שתן. פעולה זו יכולה לעזור למנוע דליפות.
  • ניהול צריכת הנוזלים - יש להתאים את צריכת הנוזלים כדי להימנע מצריכה מופרזת של חומרים מגרים בשלפוחית ​​השתן כמו קפאין ואלכוהול – במיוחד בשעות הערב.
  • הטמעת שינויים תזונתיים - מזונות מסוימים, כמו מוצרי מזון חריפים או חומציים, עלולים לגרות את שלפוחית ​​השתן. יש לבצע התאמה של התזונה לפי הצורך.
  • ניהול משקל - שמירה על משקל תקין יכולה להפחית את הלחץ על שלפוחית ​​השתן ולשפר את השליטה בשתן.

תרגילי רצפת האגן
תרגילים ייעודיים לשרירי רצפת האגן,  יכולים לסייע במידה רבה בחיזוק השרירים השולטים בזרימת השתן. רופא או מטפל ברצפת האגן יכולים לספק הדרכה לביצוע תרגילים אלו בצורה נכונה ויעלה.

טיפולי פיזיותרפיה
טיפולי פיזיותרפיה לרצפת האגן כוללת עבודה עם פיזיותרפיסט מומחה שיכול לספק תרגילים וטכניקות לחיזוק ושיפור התיאום של שרירי רצפת האגן.

נטילת תרופות
בהתאם לסוג בריחת השתן – ניתן לבצע אבחון ייעודי אצל רופא מומחה, הרופא יכול לרשום תרופות כגון תרופות אנטיכולינרגיות או אגוניסטים בטא-3 אשר בכוחן להרפות או לחזק את שרירי שלפוחית ​​השתן. תרופות אלו יכולות לסייע בהפחתת התסמינים אך עשויות להיות תופעות לוואי.

שימוש מכשירים רפואיים ייעודיים
במקרים מסוימים, ניתן להשתמש במכשירים רפואיים כמו פסארי נרתיק כדי לתמוך בשלפוחית ​​השתן ולניהול בריחת שתן. כמובן, גם במקרה כזה כדאי להיוועץ עם איש מקצוע מומחה אשר יוכל להמליץ על מכשיר מתאים.

גירוי עצבי
גירוי עצבי מהווה כהליך הכולל גירוי של עצבים ספציפיים לצורך השגת שיפור השליטה בשלפוחית ​​השתן. טיפולים אלה עשויים להיות מומלצים עבור סוגים מסוימים של בריחת שתן וכדאי גם לבחון את האפשרות הזאת.

הזרקת בוטוקס
הזרקת בוטוקס לשריר שלפוחית ​​השתן יכולה לעזור להרפיית פעילות יתר של שלפוחית ​​השתן ולהפחית תסמינים של בריחת שתן דחופה. כמובן, שחשוב לעבור את הטיפול על ידי איש מקצוע בעל הסמכה וניסיון בתחום.

טיפולים כירורגיים
במקרים בהם השיטות הקודמות לא הצליחו להשיג את המטרה ולסייע להתמודד עם בריחת שתן ניתן לשקול התערבויות כירורגיות. אפשרויות כירורגיות לבריחת שתן כוללות פרוצדורות מתלה, השעיית צוואר שלפוחית ​​השתן או מיקום סוגר שתן מלאכותי. כמובן, הכול תלוי באבחון של הרופא ובהמלצה שלו.

לסיכום, בריחת שתן היא מצב לא נעים ואף מביך, אך החדשות הטובות הן שכיום יש לא מעט שיטות טיפול אשר בכוחן להקל ולסייע להתגבר על הבעיה.