האם אתם ישנים יותר מדי? כך תוכלו לדעת (ולהבין למה זה עלול להיות מסוכן)

שינה מציעה שורה ארוכה של יתרונות בריאותיים, אבל שינה מופרזת מקושרת עם סיכונים שונים ועלולה לגרום לסיבוכים.

אין ספק ששינה היא הכרחית עבור כל אדם. על פי מכון הלב, הדם והריאה האמריקאי השינה חיונית לבריאות הנפשית והפיזית שלנו, לאיכות החיים ולבטיחות הכללית. שינה מספקת לא רק משאירה אותנו רעננים ומוכנים לקראת כל יום, אלא גם משפרת את תהליכי הלמידה, מסייעת ללב ולכלי הדם "למלא מצברים", תורמת לאיזון הורמוני הרעב ומסייעת לפעילותה של מערכת החיסונית.

עבור רוב האוכלוסייה, 9-7 שעות שינה בכל לילה מספיקות. עם זאת הגיל, רמת הפעילות והבריאות הכללית עשויים להגדיר את מספר השעות הנדרשות בפועל, לכאן או לכאן, על פי המלצות הקרן הלאומית האמריקאית לשינה.

בהתחשב בכל היתרונות הבריאותיים של השינה ברור מדוע חוסר שינה הוא בעיה לא פשוטה, אבל מנגד שינה מרובה עלולה להיות סיבה לדאגה גם כן. לפי קרן השינה האמריקאית, "שינת יתר" היא כזו העולה על תשע שעות בפרק זמן של 24 שעות.

לכל אדם יש את הימים בהם הוא ישן יותר: למשל, כאשר מתאוששים משבוע לחוץ בעבודה, מנסים לחזור לשגרה אחרי סוף שבוע עמוס או נלחמים בהצטננות.  לפי ד"ר סופיה חאן, מומחית להפרעות שינה ועוזרת פרופסור במחלקה לרפואת משפחה וקהילה ובמחלקה לנוירולוגיה במרכז הרפואי UT Southwestern בדאלאס, ארצות הברית, מדובר במצב תקין. "אם אתם מתעוררים מאוחר רק כדי להשלים פערים בשעות השינה, מדובר ב"שינת התאוששות", היא אומרת. "אבל כשאתם עושים זאת באופן שגרתי וישנים יותר משמונה או מתשע שעות מדי יום, זו תהיה "שינת יתר"".

לפי ד"ר חאן, "שינת יתר היא יותר סימפטום מאשר אבחנה. שינה עודפת מעידה בדרך כלל על בעיה אחרת שמתרחשת מתחת לפני השטח, כמו הפרעת שינה או מצב רפואי אחר.

מה גורם ליתר שינה?

"הגורמים השכיחים שאנחנו מתבוננים בהם כאשר אדם מסוים אומר שהוא ישן למעלה מתשע שעות בלילה הם האם מדובר בהשפעה תרופתית או בהפרעה רפואית, פסיכיאטרית או נוירולוגית", מסביר ד"ר יוליסס מגלאנג, מנהל התוכנית להפרעות שינה במרכז הרפואי וקסנר של אוניברסיטת המדינה של אוהיו. "אם אלה לא הסיבות, ייתכן שמדובר בהפרעת שינה".

לפי קרן השינה האמריקאית ופרסומי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס במרילנד שבארצות הברית, שינת יתר קשורה ברוב המקרים למצבים הבריאותיים הבאים:

  • השמנת יתר
  • מחלות לב וכלי דם
  • סוכרת
  • תסמונת הרגליים חסרות המנוחה
  • חריקת שיניים או הידוק שלהן
  • כאב כרוני
  • הפרעת שינה – דוגמת דום נשימה בשינה, נדודי שינה (אינסומניה) או נרדמות (נרקולפסיה)
  • היפותירואידיזם – תת פעילות של בלוטת התריס
  • דיכאון או חרדה

ד"ר חאן מציינת ששינת יתר יכולה להיות קשורה גם להיפרסומניה (יתר שינה, או ישנוניות מוגזמת במהלך היום), תסמונת פאזת השינה הדחוייה, חוסר איזון הורמונלי, מחלת פרקינסון או דמנציה.

 

פופולריים:

סימנים לכך שאתם ישנים יותר מדי

עד כמה שינת יתר נפוצה? על פי מחקר שפורסם ב-Annals of Neurology ב-2013, 8.4% מתוך כמעט 20,000 משתתפים דיווחו על יותר מתשע שעות שינה ביממה. אנשים עם הפרעות מצב רוח היו בסבירות גבוהה פי 12-3 לשינת יתר ובסבירות גבוהה פי 4-2 לדווח על איכות חיים ירודה בהשוואה לאלו שישנים פחות.

למרות ששינה קבועה של יותר מתשע שעות בלילה היא נורת אזהרה, היא לא היחידה שצריכה להיזהר ממנה. יש מקרים בהם שינה שכזו אינה בהכרח מהווה סיבה לדאגה, מפני שחלק מהאנשים זקוקים באופן טבעי ליותר שעות שינה מאחרים. "כ-2% מהאוכלוסייה הם "אנשים הישנים שעות ארוכות" (Long Sleepers), שדורשים בין 10 ל-12 שעות שינה בלילה על בסיס קבוע", אומרת ד"ר שאנון מקאו, מנהלת מחלקות רפואת הריאות ורפואת השינה בבית החולים Kaiser Permanete בהונולולו, בירת הוואי. לדבריה, עבור אנשים אלו שינת יתר היא נורמלית. "הניסיון לכפות לוח זמנים טיפוסי של 9-7 שעות שינה עלול להזיק ולגרום ל"חוב" לשינה".

התחושה האישית שלכם עשויה להגדיר לאיזו קבוצה אתם משתייכים. אם אתם ישנים למעלה מתשע שעות בלילה באופן קבוע ומתעוררים בתחושת רעננות ונינוחות, סביר להניח שאתם אנשים הישנים שעות ארוכות. אם אתם לא חשים רעננים אחרי שאתם מתעוררים משינת לילה ארוכה, עלולה להיות בעיה. ד"ר חאן מסבירה ששינת יתר מלווה בדרך כלל בתסמינים המצביעים על עייפות במהלך היום, דוגמת עצבנות, כאבי ראש, ירידה ברמות האנרגיה ושינויים במצב הרוח.

מדוע זה מסוכן לישון יותר מדי?

"למרות ששינה עקבית של פחות מכמות השינה המומלצת מקושרת עם תוצאות בריאותיות שליליות שונות, שינה של למעלה מתשע שעות בלילה באופן קבוע עלולה גם כן להזיק", אומרת ד"ר מקאו. לדבריה, שינת יתר עלולה להוביל ל:

  • עייפות מוגברת ואנרגיה נמוכה
  • ירידה בתפקוד של המערכת החיסונית
  • שינויים בתגובות הלחץ (סטרס)
  • סיכון מוגבר למחלות כרוניות, דוגמת מחלות לב, סוכרת והשמנת יתר. מחקר שפורסם בשלהי 2018 ב-European Heart Journal, לדוגמה, מצא ששינה של יותר מ-8-6 שעות ביום – כולל תנומות – מקושרת עם סיכון גבוה יותר למוות עקב מחלות לב. זאת על פי נתוני סקר של למעלה מ-116,632 אנשים בוגרים מ-21 מדינות
  • סיכון מוגבר למוות

 

מה עושים אם חושדים שישנים יותר מדי?

רשת המרכזים הרפואיים ובתי החולים קליבלנד קליניק מציעה לנסות להחזיר את השינה שלכם למסלול הנכון באופן עצמאי בעזרת:

  • הימנעות מהפעלת השעון המעורר ("נודניק") בטלפון
  • התעוררות באותה שעה מדי יום, כולל בסופי השבוע
  • התעוררות עם אור יום טבעי והימנעות ממנו בסמוך לשעת השינה

אם גם לאחר השינויים האלו אתם מוצאים את עצמכם ישנים יותר מדי, קבעו תור עם הרופא האישי שלכם. ד"ר מגלאנג מסביר שרופאים בדרך כלל מבצעים אלימינציה כדי לשלול גורמים שונים ולהגיע לבעיה היסודית. הרופא ככל הנראה יתחיל בביצוע בדיקה גופנית, יסקור את התרופות שהאדם נוטל ועשויות להשפיע על השינה ויחליט האם יש צורך בבדיקות נוספות, לרבות בדיקות דם.

בנוסף, תתבצע בחינה של הרגלי השינה שלכם. ההמלצה של ד"ר חאן היא לנהל יומן שינה לפחות שבועיים לפני מועד התור, בו תציינו כמה אתם ישנים ומהי איכות השינה. הרופא עשוי להפנות אתכם למרפאת שינה או להמליץ לכם לעבור בדיקה מקיפה, בין השאר כדי לשלול הפרעות שינה.