אצת סופר על: 10 היתרונות הבריאותיים של אצת הפלא ספירולינה

אחת לכמה שנים, אנחנו שומעים על מזון על שהופך ללהיט עצום בכל רחבי העולם. אין צל של ספק שאצת ספירולינה, שיכולה לחיות במים מתוקים ומלוחים כאחד, היא שם לוהט בתחום הזה כבר שנים. האצה הכחולית המיקרוסקופית והחד תאית, בעלת צבע הכחול-ירוק האקזוטי וצורת הסליל המאפיינת אותה, עמוסה ברכיבים תזונתיים בריאים.

אז מה היא יכולה לעשות לגוף שלכם, מהם היתרונות שלו ועל מה חשוב להקפיד באכילת ספירולינה?

ההרכב התזונתי העשיר של ספירולינה

ספירולינה היא מזון על שקשה למצוא מגוונים ממנו מבחינת הרכיבים התזונתיים. באופן די נדיר (בטח ביחס למזונות צמחיים), האצה כוללת יותר מ-50% חלבון מלא. המונח מבטא חלבון שמכיל את כלל חומצות האמינו החיוניות עבור האדם. בנוסף תמצאו בה שורה ארוכה של ויטמינים, ביניהם ויטמיני B1, B2, B3, C ו-E, וכן מינרלים חשובים כמו סידן, מגנזיום, ברזל ואשלגן. לכל אחד מהרכיבים האלה רשימה מרשימה מאוד של יתרונות, והשילוב שלהם עשוי ליצור שלם הגדול מסך החלקים שלו.

חשוב להדגיש שכדי ליהנות מהיתרונות של אצת הספירולינה, עליהם נרחיב בהמשך, חשוב לא רק לצרוך את האצה אלא גם לעשות זאת בכמות מספקת ובאופן שימקסם את הספיגה שלה בגוף. יתרון משמעותי הוא שספירולנה לא מכילה תאית, סיב תזונתי שהעיכול שלו בגוף הוא מורכב, ולכן היא פשוטה מאוד לעיכול ולצריכה.

מצד שני, מאכל של האצה בלבד אינו מספיק ברוב המקרים, ואנחנו נדרשים תחת זאת לפיתוחים (דוגמת אבקות או תוספי תזונה) שמציעים מיצוי מלא של הרכיבים התזונתיים שבצמח.

אילו סגולות בריאותיות יש לספירולינה?

1. תכונות נוגדות חמצון ואנטי דלקתיות

המרכיב העיקרי בספירולינה הוא Phycocyanin, נוגד חמצון שמסביר, קודם כל, את הצבע הכחול המאפיין אותה. מבחינה בריאותית, הוא עשוי להתמודד היטב עם לחצים חמצוניים – מה שמסביר למה הוא בעל השפעות נוגדות חמצון ואנטי דלקתיות שאסור לזלזל בהן.

ככלל, שילוב הרכיבים שספירולינה עשוי לשפר את פעילותה של המערכת החיסונית.

 

2. הגנה מפני נזק חמצוני

מבנים שומניים שונים בגוף עלולים לסבול מנזק חמצוני (או חמצון שומני), גורם סיכון ללא מעט מחלות מורכבות. היתרון של נוגדי החמצון בספירולינה, בהקשר הזה, הוא שהם עשויים להקטין את תהליכי החמצון. מחקר קטן היקף הראה שתוספי ספירולינה תרמו להפחתת רמות חמצון השומנים עקב פעילות גופנית, דלקות ונזקים לשרירים בשחקני רוגבי.

3. הפחתת רמות הכולסטרול

יש כמה סיבות אפשריות לכלול את הספירולינה בתפריט התזונה הבריאה שלכם. אחת החשובות שבהן היא שהאצה עשויה לשפר את רמות הכולסטרול, כלומר, להפחית את כמויות הכולסטרול ה"רע" (LDL) ולהגדיל את רמות הכולסטרול הטוב (HDL). האצה תורמת להקטנת רמות התרכובות האורגניות המזיקות, הנקראות טריגליצרידים, בדם. סקירה רפואית הראתה שספירולינה הצליחה לספר משמעותית את המדדים האלו בקרב אנשים שסבלו מתסמונות מטבוליות ומהפרעות נלוות.

מסקנה עיקרית מכך היא שספירולינה עשויה לתרום לבריאות הלב שלכם. שיפור רמות הכולסטרול עשוי לשמור על העורקים נקיים ולהפחית את הלחץ על הלב, מה שמהווה גורם סיכון מובהק למחלות לב או לקרישי דם הגורמים לשבץ מוחי. הפחתת רמות הטריגליצרידים מקטינה את הסבירות להתקשות עורקים, ובכך למחלות לב, לדלקת לבלב או לסוכרת.

4. תכונות אנטי סרטניות

ברור שנדרש מחקר נוסף רב כדי שניתן יהיה לטעון בפה מלא שספירולינה היא אחד הכלים העיקריים שלנו במאבק נזק הסרטן. בכל זאת, ישנן ראיות שמצביעות על כך ש"אצת הקסם" כוללת תכונות אנטי סרטניות. כך למשל הפיגמנט הצמחי phycocyanin שבאצה עשוי במצבים מסוימים לעצור את צמיחת הגידולים או להרוג תאים סרטניים.

למרות שהמחקר בנושא בבני אדם הוא מצומצם, מחקר שנערך בבעלי חיים הראה שהאצות עשויות להקטין את הסבירות לסרטן ואת גודל הגידולים במספר סוגי סרטן.

5. הפחתת לחץ הדם

לחץ גם גבוה הוא אחד האויבים העיקריים של הבריאות שלנו במאה ה-21, ועלול לגרום לשורה ארוכה של מצבים כרוניים מורכבים. לפי מחקרים שונים, ספירולינה עשויה להקטין את הסבירות ללחץ דם גבוה, בין השאר בזכות הגברת קצב ייצור תחמוצת החנקן בגוף והרגעת כלי הדם.

סקירה של חמישה מחקרים קודמים מצאה שנטילת 8-1 גרם ספירולינה ביום עשויה להקטין משמעותית את לחץ הדם, הן הסיסטולי והן הדיאסטולי, במיוחד בקרב אנשים שלחץ הדם שלהם גבוה. סיבה עיקרית לכך שהאצה תורמת לייצור מוגבר של תחמוצת החנקן, המסייעת בהרגעת ובהתרחבות כלי הדם.

6. שיפור תסמיני אלרגיה

סובלים מנזלת אלרגית ולא יודעים מה לעשות? יכול להיות שספירולינה היא חלק מהפתרון. האצה נחשבת מזה שנים לתחלופה טיפולית רלוונטית לתסמיני נזלת אלרגית, בעיקר בזכות נוגדי החמצון שבה.

תרומה זו שלה מגובה גם ברמה המחקרית. למעשה, מחקר מצא שספירולינה עשויה להיות יעילה יותר מאשר צטיריזין, אנטיהיסטמין נפוץ המשמש לטיפול באלרגיה, לשיפור תסמיני האלרגיה (כמו גודש באף, עיטושים וגרד) ולהפחתת דלקות. האצה עשויה בהמשך לכך לסייע לאנשים הסובלים מסוגים שונים של אלרגיות, בין אם עקב אבק, שיער, בעלי חיים וכדומה.

עם זאת, נדרשים מחקרים נוספים בנושא.

7. מניעת אנמיה

"אנמיה" היא שם כולל לכמה מחלות המאופיינות בתכולת המוגלובין נמוכה בדם, או לחלופין מחסור בתאי דם אדומים שעשויים לשאת אותו. זוהי בעיה שכיחה בקרב מבוגרים (אבל לא רק), שעלולה לגרום לתסמינים דוגמת חולשה ממושכת ועייפות.

מחקר מ-2020 הראה שנטילת ספירולינה עשויה לשפר אנמיה בקרב נשים בהריון במהלך השליש השני של ההריון. שנה לאחר מכן, פורסם מחקר שמצביע על כך שספירולינה עשויה לשפר מצבי חוסר ברזל בילדים. ברור, עם זאת, שיש צורך במחקרים נוספים, עדכניים ומקיפים יותר.

8. חיזוק השרירים ושיפור הסיבולת

נזק חמצוני כתוצאה מפעילות גופנית הוא בעיה נפוצה איתה מתמודדים ספורטאים, בין השאר מכיוון שהוא עלול לגרום לעייפות השרירים. מחקר הראה שספירולינה עשויה לשפר את כוח השרירים ורמות הסיבולת, ובכך להקטין את ממדי הנזק החמצוני והשפעותיו. מחקר אחר הראה שתוסף ספירולינה תרם לשיפור ספיגת החמצן בעת רכיבה על האופניים.

9. שליטה ברמות הסוכר בדם

האם ספירולינה עשויה לסייע לנו באיזון ובהפחתת רמות הסוכר בדם? יש כמה מחקרים בנושא, עם ממצאים מעניינים. לפי מחקר שנערך בבעלי חיים, התשובה לכך חיובית.

מחקרים שנערכו בבני אדם הראו ממצאים לא אחידים. סקירה שבחנה שמונה מחקרים בנושא הראתה שתוסף ספירולינה במינונים שונים עשויה להקטין משמעותית את רמות הסוכר בדם בצום אצל אנשים הסובלים מסוכרת מסוג 2. מצד שני, לא נמצאה השפעה משמעותית לגבי רמות הסוכר בדם לאחר האכילה או רמות המוגבלת A1C, המהווה למעשה מדידה של רמות הסוכר בדם לטווח ארוך. .

10. שיפור בריאות העיניים והפה

בספירולינה תמצאו את הזאקנסטין, פיגמנט צמחי שמוכח כיעיל לבריאות העיניים והפה. הוא עשוי להקטין את הסבירות לקטרקט ולאובדן ראייה הקשור לגיל.

התכונות האנטיבקריאליות של הפיגמנט מסבירות מדוע הוא גם עשוי לעזור לבריאות הפה שלכם, בזכות הפחתת רובד החיידקים והקטנת הסיכון לדלקת חניכיים.

ממה צריך להיזהר בצריכת ספירולינה

עם כל היתרונות הבריאותיים של ספירולינה, צריך לזכור שבדומה לסוגים אחרים של סופר פודס גם כאן יש כמה מגבלות שצריך לשנן. ברמה הכללית מדובר במזון בטוח, גם אם ייתכן שצריכה מוגברת שלו תגרום לתופעות לוואי אפשריות, כמו בעיות שינה או קשיי עיכול.

אנשים הנוטלים תרופות מסוימות – למשל כאלה המיועדות להפחתת כולסטרול או לחץ דם – עלולים לסבול מאינטרקציה של התרופות האלה עם חלק מהכימיקלים בספירולינה, ולכן חשוב להיוועץ ברופא ולעקוב אחר הוראות השימוש באופן מוקפד. כמות מקובלת בחלק גדול מהמקרים היא עד 10 גרם ספירולינה ליום, למשך 6 חודשים. כלומר: תוספים מהסוג הזה אינם מיועדים לצריכה מופרזת וארוכת טווח. ספירולינה בנוסף עמוסה באנרגיה, ולכן תצטרכו לחשוב איך בדיוק לשלב אותה בשגרת החיים. ממש לא בטוח שצריכה של מוצרים על בסיס ספירולינה היא מומלצת, למשל, לפני השינה.

אופן העיבוד של ספירולינה מסביר מהם הרכיבים שתקבלו, וחשוב לא פחות – עד כמה מומלץ לצרוך אותם. ,תהליך ההפקה של האצה חייב להיעשות בצורה מוקפדת, על פי הספר. אם הספירולינה מופקת בצורה שגויה, ייתכן שבתרחישים הקיצוניים היא תכלול רעלים שעלולים בטווח הארוך לפגוע במערכת העיכול או באיברים כמו הכבד, או לכל הפחות לגרום לכך שלא תיהנו מהסגולות הבריאותיות שלה. זו הסיבה שמומלץ לראות בדיוק מי עומד מאחורי המוצר שאתם מעוניינים להכניס לתפריט שלכם, ושהם מחזיקים ברישיונות הנדרשים מהגופים המוסמכים הרלוונטיים: בעיקר משרד הבריאות הישראלי או מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA).