איך עוזרים לילד לשמוע טוב? – באדיבות מומחי Med-El

קצר בזמן? הנה סיכום מקוצר:

ברגע שילדך יקבל את השמיעה שלו ויוכל לשמוע לראשונה, הוא ייכנס לעולם נפלא מלא בצלילים שונים. התפקיד שלכם יהיה לעזור לילד להבין מה ההקשר או המשמעות של הצלילים השונים

ברגע שילד מקבל לראשונה את מכשיר השמיעה שלו הוא יתחיל להיות מודע לקולות ולאחר מכן, יתחיל להבין את ההבדלים בין הצלילים השונים. למשל" כשאמא אומרת "אאוה" כשחשה בכאב מסוים ואומרת "וואו" כאשר מופתעת ממשהו. כך, יתחיל הילד להבין כיצד למשהו שנשמע שונה יש גם משמעות שונה.

תחילה, הילד עשוי להתחיל לזהות או לחקות צלילים שונים וכך, להתחיל להבין מילים או ביטויים שונים באורך, גובה הצליל או הקצב. לדוגמא: הילד עשוי להבחין בקול הכועס של אמא לעומת הקול המאושר שלה או בקול של אבא אומר להתראות לעומת הקול של אמא. אספנו עבורכם חמישה טיפים שיעזרו לילדכם לקשר את המשמעות לקולות שהם שומעים וגם שתי פעילויות שיעזרו לילד להבין את המילים והצלילים טוב יותר.

1. נצלו כל הזדמנות- חשוב לנצל כל הזדמנות לדבר עם הילד במהלך שגרת היום- יום. זה נותן לילד חשיפה חוזרת למילים ומשפטים משמעותיים באותן פעילויות בכל יום.

2. דברו בצורה מעניינת- פנו לילד שלכם בטון דיבור מעניין, נסו לשיר לו מכיוון שברגע הזה הטון שלכם משתנה והוא מבין רובד נוסף. כמו כן, השתמשו בהבעות פנים וצעצועים על מנת להבטיח את זה שתשומת הלב מופנית אליכם.

3. אינטראקציה- עודדו את הילד לקחת חלק באינטראקציות חברתיות בתורו. הכוונה לכך שתצפו בילד בזמן אינטראקציה ותיתן לו לדבר בתורו. זאת ועוד, חשוב לעודד את הילד לחקות צלילים ומילים מחבריו.

4. הדגשות- יש להדגיש מילים או צלילים חשובים בזמן שאתם מדברים כך, הילד יבין טוב יותר את המילה ואת הצליל שלה.

5. תספק אפשרויות- במהלך הפעילויות השונות עודדו את הילד להשתמש בצלילים ובמילים בשביל להביע את מה שרוצה. למשל, כשאתם שואלים על ארוחת הבוקר, תשאלו האם אתה רוצה מיץ תפוזים או חלב? כך, הילד יצטרך לבחור אופציה אחת ולענות עליה.

פופולריים:

הנה שתי דוגמאות לפעילויות שאפשר לעשות עם הילד בשביל לעזור לו להבין משמעויות של צלילים שונים:

1. הכנת לימונדה:

כשאתם מכינים לימונדה, השתמשו במילים פשוטות- חזרו עליהם והדגישו אותם. בנוסף, השתמשו במגוון של מילות תיאור למשל: למחוץ, לדחוף, לחתוך בשביל לבנות את אוצר המילים של הילד. לדוגמא:

* בואו נחתוך את הלימונים. לחתוך, לחתוך ולחתוך.

* בואו נמחץ את הלימונים. למחוץץץץץ חזק!

2. תשירו בחרוזים לילד:

הציגו חרוזים ושירים עם מקצבים וצעצועים שונים. למשל, השיר "לדוד משה הייתה חווה" מכיל חרוזים וצלילים רבים כך אפשר לשיר את הצלילים וגם לשחק בצעצועים בזמן השיר בשביל להדגיש את החיות. בנוסף, עודדו את הילד לשיר אתכם או אפילו שישיר לבד קטע.

חשוב לזכור- ההזדמנות לילד שלך לקשר בין צלילים שהם שומעים לאובייקטים או לפעולות הוא קצר יחסית. ילדים צריכים הרבה חזרות בשביל ללמוד. לכן, דברו עם הילד שלכם כמה שניתן עם מילות מפתח.