‏יום רביעי ‏27 ‏אוקטובר ‏2021  
  מפת אתר מפת האתר הפוך לדף בית הפוך לדף הבית הוסף למועדפים הוסף למועדפים   
חפש באתר    
בריאות | רפואה
 בריאות ראשי  פורומים  ארכיון מאמרים  כתבות וידאו  הרשמת רופאים ומטפלים  רפואה משלימה
 אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
ד''ר אהרון בני
נטורופתיה.

רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) תזונה ודיאטה >

תזונה המפחיתה תופעות המנופאוזה


7.6.21
מאת מריה סוידאן, דיאטנית קלינית, B.Sc , R.D, בחלי ממן, רשת המתמחה באורח חיים בריא

מנופאוזה היא תהליך ביולוגי טבעי, המוגדרת לפי הוסת האחרונה, לרוב סביב גיל 50. התסמינים מתחילים כאשר יש אי איזון הורמונאלי וכן היפסקות הדרגתית וסופית של המחזור החודשי. בתקופה זו, המכונה "גיל המעבר", מתחיל תהליך הדרגתי של ירידה בייצור הורמוני המין הנשיים, אסטרוגן ופרוגסטרון. שינויים אלו יכולים להתבטא במגוון רחב של תסמינים, כאלו המורגשים וכאלו שלא, אשר מתבטאים בצורה שונה מאשה לאשה ועלולים להטריד ואף להשפיע על חיי היום-יום.

ישנן עדויות לכך שמזונות מסוימים עשויים לעזור להקל על תסמינים הללו-

בריאות העצם- הירידה ברמות האסטרוגן במהלך גיל המעבר יכולה להגדיל את הסיכון לשברים. מזונות עשירים בסידן כגון ירקות ירוקים (ברוקולי, אספרגוס, תרד, קייל, מנגולד ועוד), טחינה שקדים ומוצרי חלב, כגון חלב, יוגורט וגבינה, מכילים סידן, אך גם זרחן, אשלגן, מגנזיום וויטמינים D ו- K - החיוניים לבריאות העצם (1).

*במחקר שנערך על כמעט 750 נשים לאחר גיל המעבר, אלו שאכלו יותר חלבון וחלבון מהחי היו בעלי צפיפות עצם גבוהה משמעותית בהשוואה לאלו שאכלו פחות(2).

חלבון איכותי- כמות החלבון המומלצת (RDA) היא 0.8 גרם לק"ג ממשקל הגוף לכל המבוגרים מעל גיל 18, מה שמייצג את המינימום הדרוש לבריאות.

הירידה באסטרוגן בגיל המעבר קשורה לירידה במסת השריר וצפיפות העצם. מסיבה זו, נשים שעוברות גיל המעבר צריכות לאכול יותר חלבון. ההנחיות לנשים מעל גיל 50 לאכול 1-1.2 גרם לק"ג משקל גוף ביום - או 20-25 גרם חלבון איכותי לארוחה.

מזונות עתירי חלבון כוללים ביצים, בשר, דגים, בשר מהצומח, טופו, קטניות ומוצרי חלב.

תזונה עשירה בדגנים מלאים- הם עשירים בסיבים וויטמינים מקבוצת B, כגון תיאמין, ניאצין, ריבופלבין וחומצה פנטותנית.

תזונה זו קשורה להפחתת הסיכון לחלות במחלות לב, סרטן ותמותה מוקדמת

חוקרים מצאו כי אנשים שאכלו שלוש מנות או יותר של דגנים מלאים ביום היו בסיכון נמוך ב -20-30% לפתח מחלות לב וסוכרת, בהשוואה לאנשים שאכלו בעיקר פחמימות פשוטות ומעובדות(4).

מחקר שנערך בקרב למעלה מ- 11,000 נשים לאחר גיל המעבר ציין כי אכילת 4.7 גרם סיבים מלאים ל -2,000 קלוריות ליום הפחיתה את הסיכון למוות מוקדם ב -17%, בהשוואה לאכילת 1.3 גרם סיבים מלאים לכל 2,000 קלוריות בלבד (3).

דגנים מלאים הינם חיטה מלאה, כוסמין, שעורה, שיפון, שיבולת שועל, אורז מלא ועוד

פירות וירקות- כל סוגי הפירות והירקות הטריים הם עשירים בוויטמינים ומינרלים, סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון.

במחקר התערבות של שנה בקרב מעל 17,000 נשים בגיל המעבר, נשים שהפקידו לשלב יותר ירקות ובין 2-3 פירות ביום חוו ירידה של 19% בגלי החום בהשוואה לקבוצת הביקורת. ההפחתה יוחסה לאורח חיים בריא ולירידה במשקל (5).

(1)- http://www.ismni.org/jmni/pdf/38/02MALTAIS.pdf

(2)- https://academic.oup.com/ajcn/article/105/2/513/4637486

(3)- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10875605/

(4)- https://www.bmj.com/content/353/bmj.i2716.long

 
הצילום של חברת יחסי ציבור

 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה