אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
ד''ר אהרון בני
נטורופתיה.

רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) תזונה ודיאטה > השמנת ילדים ונוער

עשרת הדיברות למניעת השמנת ילדים ונוער


26.06.08
אתגר החופש הגדול – עשרת הדיברות למניעת השמנת ילדים ונוער במהלך חופשת הקיץ הארוכה
 
כיצד תרצו לנצל את חופשת הקיץ? להתבטל ימים שלמים ולבהות שעות מול המסך הקטן והגדול ולנשנש חטיפים,ללגום משקאות ממותקים, או לראות בכך הזדמנות לנצל את הזמן,לאמץ אורח חיים בריא וספורטיבי בלי קלוריות עודפות.

הנה כמה טיפים להיערכות והתמודדות למניעת השמנת ילדים במהלך חופשת הקיץ

החופש הגדול בפתח ואיתו מגיע "כאב הראש" של ההורים, החל ממציאת תעסוקה לילדים, חלוקת נטל בין ההורים, כיצד למצוא קייטנה, היכן החופשות המתאימות והזולות ועוד. מסתבר שאלה אינן הבעיות היחידות. אכילה מוגברת של הילדים בזמן החופש יכולה אף היא להוות בעיה של ממש שיש עימה חשבון נפש מיד בתום החופש.

השמנת יתר המוגדרת כמגפה, שוטפת את העולם המערבי ובכללה גם את ארצנו ואיתה תחלואה הכרוכה להשמנה. על פי דו"ח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה, 19% מהילדים בישראל סובלים מעודף משקל.

הבעיות הקשורות בהשמנת יתר, ידועות: אסטמה, סוכרת, לחץ דם גבוה, לחץ על מפרקים נושאי משקל, תשניק נשימה בשינה, דכאון ועוד. הפתרון, עד כמה שקשה לנו לשמוע אותו לפעמים הוא פשוט וקל: איכלו נכון יותר והתעמלו יותר.

כמבוגרים, אנו בוחרים להתעלם מן ההמלצות ולעיתים לא ליישמן, אך כאשר מדובר בילדינו, עלינו להיות אלו שאוכפים את ההמלצות הללו.

הראשונה שבהן נוגעת לפעילות גופנית של לפחות שעה ביום בגיל הילדות והנעורים.

עונת החופש הגדול מציבה אתגרים רבים לילדים. גם אלו שכן השתתפו בתוכניות חינוך גופני בבתי הספר, מוצאים את עצמם לפתע ללא סדר הכופה זאת עליהם.

מאות אלפי ילדים בארץ יוצאים לחופשה בת כחודשים ומעבירים את זמנם בצפייה בטלוויזיה, ובמשחקי מחשב בעוד הם אוכלים ללא הרף בזמן ביצוע פעילויות אלו חטיפים משמינים, גלידות ועוד מאכלים מפתים.

כהורה, השפעתך על חינוך הילד, ועל איכות חיי היום יום שלו היא קריטית, הנה כמה עצות לגבי מה שאנו כהורים יכולים לעשות:

1. וודאו כי בבית לא נמצאים מאכלים עתירי סוכר. למשל: אל תחזיקו גלידות במקרר באופן קבוע ושוטף "בשביל הילדים", קנו אותם בטיול בחוץ לילדים, רק באופן חד פעמי.

2. החליפו את חטיפי הצ'יפס שהילדים כל כך אוהבים באספקה שוטפת של פירות טריים.

3. כבו את הטלוויזיה בזמן הארוחות.קבעו כללים מראש עם הילדים וערכו תכנית פעולה גם בחופש חשובה התנהלות בתוך מערכת של גבולות. כמחצית מההורים וילדיהם אוכלים מול הטלוויזיה, זה חינוך תזונתי רע. ארוחה משפחתית ליד השולחן, לדוגמה, היא מענה טוב. המסר צריך להיות חד וברור: תפסיקו לאכול מזון מהיר.

4. הימנעו מאחזקת משקאות ממותקים מוגזים - מים או חלב דל שומן עדיפים.

5. קחו את הילדים לטיול ביחד איתכם אחרי ארוחה משותפת. דאגו ל"חילוץ עצמות" שוטף של הילדים.

6. העניקו "פרס" חיובי לילדים על ביצוע של פעילות גופנית הכרוכה בעזרה בבית. עזרה בגינה, בניקיון הבית, הליכה עם הכלב.

7. השתדלו להוות "מודל לחיקוי" של חיים נכונים ובריאים. יש חשיבות ערכית רבה לכך. הילדים יאמצו התנהגות דומה, שכן אתם בעצמכם מהוים המודל לחיקוי, ומאוחר יותר בחייהם יישמו את העקרונות הללו בכל עת בעצמם.

8. קיץ הוא זמן מצוין לכל סוגי הספורט, אמצו לכם תחביב ספורטיבי משפחתי משל עצמכם ושתפו את כל המשפחה בפעילות המשותפת.

9. הגבילו את שעות משחקי המחשב והצפייה בטלוויזיה, על ידי יצירת "כללי בית לחופש הגדול", גם אם הילדים שלכם מביעים מחאה על כך, עודדו אותם לבצע פעילות גופנית שגרתית בכל יום על מנת שיפעילו את עצמם באופן פיזי.

10. כאשר שנת הלימודים תיפתח, גירמו לכך שהילדים שלכם יוכלו לענות על השאלה: מה עשיתם בחופש הגדול? "עשינו הכול על מנת להפוך אותו לחופש בריא וספורטיבי".

זיכרו כי : לילד המגיע לכיתה א' עם עודף משקל סיכוי של יותר מ-50% להיהפך למבוגר שמן.
 
מאת: ד"ר אסנת רזיאל, כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י- המרכז הרפואי לטיפול רב תחומי בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל
 

 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה