‏יום ראשון ‏25 ‏אוקטובר ‏2020  
  מפת אתר מפת האתר הפוך לדף בית הפוך לדף הבית הוסף למועדפים הוסף למועדפים   
חפש באתר    
בריאות | רפואה
 בריאות ראשי  פורומים  ארכיון מאמרים  כתבות וידאו  הרשמת רופאים ומטפלים  רפואה משלימה
 אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
פרופ' משה שטרנפלד
רפואה סינית מסורתית.

רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) רפואה משלימה >

על נפילות, אוסטאופורוזיס וצ'י קונג


28.7.20
על נפילות, אוסטאופורוזיס וצ'י קונג

כילדים אנחנו נופלים, קמים, בוכים, מקבלים נשיקה מאמא ובאבא וחוזרים לרוץ. כמתבגרים הנפילות יכולות לגרום לשבר המתאחה במהירות, אבל כמבוגרים, בעיקר בגיל השלישי, הנפילות הופכות להיות סכנה ממשית המובילה לשברים חמורים ולתקופות החלמה (ולעיתים אף שיקום) ארוכה. אחת הסיבות העיקריות להיווצרות אותם שברים, שיכולים לקרות אפילו מנפילה הכי קטנה, היא פגיעה בחוזק של העצמות, מה שכולנו מכירים בשם אוסטאופורוזיס. לפי העמותה הבין לאומית לאוסטאופורוזיס, החל מגיל חמישים, אישה אחת מתוך שלוש וגבר אחד מתוך חמישה יחוו שבר בגופם ולאחר מכן תתפתח אצלם המחלה. יותר ויותר אנשים מאובחנים במחלה רק לאחר שנפלו או סבלו משבר, לרוב שבר בפרק כף היד או במפרק הירך.

אוסטאופורוזיס, בואו נבין במה מדובר.

החוזק של העצמות נקבע בעודנו ברחם בהתאם לצריכת הסידן וויטמין D של האם במהלך ההריון ובמהלך ההנקה. לאחר הלידה החוזק נקבע בהתאם לתזונה . הגוף שלנו אמנם מייצר סידן ללא הפסקה, אך כשהתזונה שלנו משלימה את מאגרי הסידן החסרים בגוף ויש צורך לצרוך מאכלים המכילים סידן וגם מאכלים המסייעים לסידן להיספג בגוף.. אם לאורך זמן נוצרים חוסרים והגוף לא ממלא את החוסרים שנוצרו, או שהספיגה אינה טובה מספיק כתוצאה ממחלות ותרופות שונות, מתחיל תהליך של דילול העצם הגורם להיחלשות העצמות.

קיימים ארבעה גורמים עיקריים המשפיעים על התדלדלות העצמות והתפתחות המחלה:

· חוסר בפעילות גופנית

· ירידה באסטרוגן (לנשים) וירידה בטסטוסטרון (לגברים) ובהורמונים נוספים, ובתפקוד בלוטת התריס

· מחסור בסידן עקב תזונה לא מתאימה

· תופעת לוואי של נטילת תרופות לאורך זמן

מה אפשר לעשות כדי למנוע את המחלה?

המטרה העיקרית היא לשמור על מסת העצם, והדרך? – פעילות גופנית. מחקרים מראים כי נשים וגברים שעסקו בפעילות ספורטיבית לאורך השנים סבלו פחות משברים ובבדיקת העצמות שלהם נמצא דילול עצם מועט, לעומת כאלה שלא עסקו בספורט. הפעילות הספורטיבית חיזקה את העצמות, הגדילה את יכולת הספיגה ועיכבה משמעותית את התפתחות המחלה.

במקביל לנטילה של תוספי סידן, ממליצים הרופאים על פעילות גופנית המבוססת על כוח כגון חדר כושר, משחקי כדור, פילאטיס וגם אימון צ'י קונג.

הצי' קונג הוא תורת לחימה סינית עתיקה שלימים הפכה לאימון ספורטיבי אהוד על אנשים רבים ברחבי העולם. הצ'י קונג מתאים לכל מי שרוצה להניע את הגוף ללא מאמץ ולכן הוא מתאים בעיקר לבני הגיל השלישי היות וניתן לתרגל אותו בעמידה, בישיבה או בשכיבה. התרגול מתבסס על סדרת תרגילים החוזרים על עצמם, וגורמים לאנרגיה הפנימית בגוף לנוע אל האזורים הכואבים ולשפר את תפקוד המפרקים והשרירים או מערכת העיכול..

תרגול צ'י קונג באופן קבוע, לפחות פעם בשבוע, לאורך זמן, מונע נפילות ומחזק את העצמות. התרגול יוצר דחיסה מתונה של העצמות ומעודד את זרימת הדם והמינרלים בגוף, מחייה את הגוף ומעודד אותו לפעילות בונה ומחזקת. הריכוז והנשימות הנדרשות בעת ביצוע התרגול מפנות את תשומת הלב של המתרגל גם לחלוקת משקל נכונה בעת עמידה ותנועה ובעצם כך הוא משפר את היכולת שלו להתמצא במרחב ולהימנע מנפילות. מלבד התמצאות טובה יותר במרחב, מתרגלי צ'י קונג גם העידו על שיפור בקלות ובביטחון בעת ההליכה, וכן בשיפור ביכולת הנגינה, שיפור ביכולת הריקוד ואף שיפור באיכות הנהיגה שלהם כך שמלבד חיזוק העצם מבפנים, גם הביטחון העצמי מתחזק ויש שיפור במצב הרוח...

אם אתם מתקרבים לגיל 50, או ממעטים בפעילות גופנית ויש לכם רקע משפחתי של נפילות או דילול עצם, חשוב שתתחילו להתעמל ולהניע את הגוף, אבל לא לפני שתתייעצו עם רופא. כל פעילות תועיל לגוף בטווח הקצר וכמובן תועיל גם בטווח הארוך. אף פעם לא מאוחר להתחיל לתרגל, לחזק את הגוף ואת הנפש.

זיוית קרגמן - מדריכת צ׳י קונג


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה