הורים לילדי ADHD – יחסים עם הרופא? זה הכל ענין של אמון – ד"ר חגית טולדנו-אלחדיף.

הצלחתו של הליך טיפולי בילד עם הפרעת קשב וריכוז תלויה במספר גורמים, בהם מחויבות ההורים והילד לתהליך, וכן שיתוף פעולה מוצלח בין הגורמים הרלוונטיים, ובראש ובראשונה: בין ההורים לרופא המטפל. טיפול בילד עם הפרעת קשב וריכוז אינו מסתכם בתרופות בלבד; על מנת שהרופא יכיר את הלקויות הספציפיות של הילד, וידע להציע טיפול מתאים להוריו ולבצע את המעקב הראוי, על שני הגורמים – הרופא וההורים – לנהל מערכת יחסים המושתתת על תקשורת ואמון. "שיתוף הפעולה בין הורים לילדים עם הפרעת קשב לבין הרופא המטפל, יקבע האם הטיפול בילד יצליח או לא", אומרת ד"ר חגית טולדנו אלחדיף, נוירולוגית ילדים, מומחית להתפתחות הילד בבית החולים "דנה-דואק" לילדים. בחשיבות הקשר הזה תעסוק ד"ר טולדנו בהרצאתה, במסגרת כנס מקצועי בשם "היבטים רגשיים ביחסי הורים וילדי ADHD", שיתקיים ב-13 בינואר 2015, במשכן למוזיקה ואמנויות ברעננה. הכנס, מטעם "הורות בקשב- מרכז להדרכת הורים לילדים עם הפרעת קשב", מיועד למטפלים ולהורים לילדים הסובלים מההפרעה, במטרה לספק להם כלים, תמיכה וידע בתחום.

"כשההורים מצוידים בידע ובהבנה של סוגי הטיפול, קל להם יותר להיות שותפים לתהליך"

על מנת ליצור שיתוף פעולה פורה ומוצלח בין ההורים לרופא המטפל, לטובת הילד הסובל מהפרעת קשב, ממליצה ד"ר טולדנו להורים להכיר את הליקויים של הילד לעומקם. "אני תמיד משתפת את ההורה באבחנה, בדרך לאבחנה ובתכנון הטיפול", היא אומרת. "ככל שההורה יודע יותר ומעורב יותר בתהליך, יהיו לו הכלים המתאימים להיות שותף בדרכי הטיפול".

ד"ר טולדנו מדגישה, כי שיתוף הרופאים את ההורים בידע הקיים תורם להבנת המשפחה כולה את התהליך, ומסייע להפחתת חששות. "לא מיד ולא תמיד אני מדברת על טיפול תרופתי- זה תמיד תלוי אם קיימת בכלל פגיעה בתפקוד של הילד", מציינת ד"ר טולדנו. "מעבר לכך, כיום ידוע שהטיפול המיטיב ביותר לילדי ADHD הוא טיפול משולב, תרופתי ורגשי. הילד צריך ללמוד להסתדר ולתפקד לא רק במסגרת הלימודית, אלא גם בחיים המשפחתיים והחברתיים, וכשהוא בוגר עליו לדעת להסתדר גם במקומות למידה, עבודה, וכאזרח במדינה- על כל הכללים והחוקים הנובעים מכך. לכן הקניית כלים חשובים מסייעת לילד להתמודד עם העולם שבחוץ, ומכינה אותו כראוי- בין אם בכלים להתארגנות בכוחות עצמו, ובין אם באמצעות הוראה מתקנת או פרטנית, המקנה לילד אסטרטגיות לעצמאות וליעילות בלמידה. אלה הדברים שנשארים אצל הילד לכל החיים והופכים לטבע שני שלו, לעומת הטיפול התרופתי שהוא זמני. בטיפול המשלים הילד נדרש להיות אקטיבי, ולקחת אחריות על החלק הזה בתהליך. כשההורים מצוידים בידע המתאים ומבינים את כל סוגי הטיפול, קל להם יותר להיות שותפים בהחלטה על דרכי הטיפול".

פופולריים:

"לא צריך להאמין רק לרופאים, אפשר ורצוי לכוון את ההורים למקורות מידע מהימנים"

ידע, כאמור, הוא כוח, ובמקרה של טיפול בהפרעת קשב וריכוז הוא חשוב פי כמה: האינטרנט הוא מקום פרוץ למדי, וההורה המבולבל עלול למצוא את עצמו טובע בשטף המידע הקיים. "פעמים רבות הורים מגיעים עם מיתוסים על הטיפול התרופתי ועם מידע לא בהכרח מהימן, ואחד התפקידים שלנו כרופאים הוא לעשות להם סדר, מה נכון ומה לא", אומרת ד"ר טולדנו. "ההורים לא צריכים להאמין רק לרופאים- אפשר ורצוי לכוון אותם למקורות מהימנים ולא חסרים כאלה, בין אם באתרים מקצועיים באינטרנט, ובין אם בספרים ובמאמרי מומחים. חשוב שההורים יגיעו לטיפול עם כמה שיותר ידע והבנה בתחום".

אחד החששות הגדולים של הורים רבים הוא מפני תופעות הלוואי של הטיפול. ד"ר טולדנו מציינת, שעל ההורים לקחת בחשבון כי טיפול תרופתי עלול לגרום לתופעות לוואי, ככל תרופה אחרת, ובמקרה זה לשקול את התועלת שתצמח מהטיפול, אל מול הנזק מהיעדר הטיפול. "למי שהטיפול התרופתי מתאים- הוא רק מסייע, ותופעות הלוואי הן עניין חולף, שעל ההורים ועל הרופאים לדעת להתמודד איתו, כדי להבין כיצד להימנע ממנו", היא אומרת. כך למשל, אחת מתופעות הלוואי הבולטות בטיפול התרופתי בהפרעת קשב היא חוסר תיאבון. גם כאן, מסבירה ד"ר טולדנו כי שיתוף פעולה בין ההורה לרופא, יניב דרכים לשיפור התזונה של הילד ויסייע לפתור את התופעה.

כדי לזכות באמון המשפחה, חשוב שהרופא יהיה זמין לפניות ולמענה

"כשאני מסבירה להורים ומיידעת אותם לגבי ההפרעה של ילדם וממה היא נגרמת, קל להם הרבה יותר לקבל את העובדה שיש אבחנה ויש שם להפרעה, ובהמשך- יהיה להם קל יותר להבין את הטיפול", מחדדת ד"ר טולדנו. "רופא זוכה באמון המשפחה בעיקר לאחר שנראית הצלחה של הילד לאור הטיפול". בנוסף, לדבריה, כדי לזכות באמון המשפחה חשוב שהרופא יהיה זמין לפניות ולמענה. "ברגע שהילד לא מצליח בבית הספר או בחיים החברתיים שלו, מבחינת ההורים מדובר במצב חירום לכל דבר, וכך גם אני מתייחסת לזה, ומשתדלת לתת מענה תמידי בזמן אמת", היא אומרת.

לפנות זמן פיזי ורגשי למפגשים הטיפוליים

טיפ חשוב נוסף שחולקת ד"ר טולדנו בנושא הוא סבלנות. "תהליך טיפולי בילד עם הפרעת קשב וריכוז הוא תהליך שלוקח זמן. לכן חשוב שהרופא מצדו יעניק את הזמן הראוי לשיחה עם ההורים, בנפרד מהשיחה עם הילד, וכן יאסוף את כל האינפורמציה הדרושה ללמידת הליקויים של הילד מכל הגורמים האפשריים, לרבות מדריכים בחוגים של הילד", היא אומרת. "גם ההורים מצדם צריכים לפנות זמן למפגשים עם הרופא המטפל, ולהגיע אליהם פנויים הן פיזית והן רגשית, ולא כבדרך אגב".

"אפליקציית iCON מאפשרת תקשורת שוטפת ובונה אמון בין ההורים לרופא"

אפליקציית iCON , נותני החסות בכנס "היבטים רגשיים ביחסי הורים וילדי ADHD" , היא אפליקציית מרשם שנועדה להשלים את הטיפול התרופתי לילדים עם הפרעת קשב, ומאפשרת להורים ולרופאים לבצע מעקב יומי אחר תגובת הילד לטיפול, ובכך לנהל אותו בצורה מיטבית.

ד"ר טולדנו סבורה, כי האפליקציה תורמת לשיתוף הפעולה החשוב בין ההורים לרופא המטפל ומייעלת אותו, בעיקר בכל הקשור למעקב אחר הילד.

"מדובר באמצעי תקשורת, שמאפשר מצד אחד להורה, להעניק מידע שוטף לרופא לגבי תגובת הילד לטיפול התרופתי, ומצד שני- מסייע לרופא להתאים לילד את הטיפול הנכון ביותר עבורו, לפי הסימפטומים הספציפיים של ההפרעה שלו ותגובתו לתרופה". כך מוסיפה אסנת דרי, מנחת הכנס, המשמשת כמדריכת הורים פרטנית וקבוצתית להורים לילדים ומתבגרים עם הפרעות קשב, ב"מרכז הורות בקשב". לדבריה, האפליקציה מאפשרת תקשורת שוטפת ובונה אמון בין ההורה לרופא המטפל. "ככל שיש תקשורת טובה יותר בין ההורה לרופא, שבה להורה יש אמצעים להעביר כמה שיותר מידע לרופא, וגם לקבל ממנו כמה שיותר מידע- הוא מסוגל להתמודד טוב יותר עם ההליך הטיפולי", אומרת דרי. "האוזן הקשבת של הרופא, החשובה כל כך להורים, באה לידי ביטוי גם דרך ה– iCON העובדה שאפשר להציג לרופא את המידע הנחוץ באפליקציה, מסייעת לבסס אמון בטיפול, שתורם להצלחתו".