אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
ד''ר אהרון בני
נטורופתיה.

רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) תזונה ודיאטה >

חלבה – בחירה נבונה לפינוק ולהנאה


: הדס יריב / 1.1.14
חלבה - חשיבותה הבריאותית, הערכים התזונתיים שבה ויתרונותיה

החלבה היא הגרסה המתוקה של הטחינה, וכמוה היא מכילה ערכים תזונתיים טובים. שמה המלא של החלבה בערבית הוא חַלַאוַה טַחִינִיַּה - حَلاوَة طَحِينِيَّة, כלומר 'ממתק טחון', או 'ממתק טחינה'.

הטחינה - הרכיב העיקרי

הרכיב העיקרי של החלבה הוא טחינה, המורכבת מגרעיני שומשום טריים. לפיכך רבים מהיתרונות התזונתיים של הטחינה מצויים גם בחלבה. החלבה דלה בנתרן ומכילה מינרלים חשובים כגון: סידן, וברזל, רכיבים אלו חיוניים לבריאות השלד ולתפקודי הגוף השונים. החלבה מהווה גם מקור לוויטמין E ולנוגדי חמצון טבעיים, המגִנים על קרומי התאים בגוף מפני תהליכי חמצון מזיקים, ותורמים להאטה של תהליכי הזדקנות המתרחשים בגוף ולמניעת מחלות.

איך מייצרים? עבודת יד!

חלבה מיוצרת זה למעלה מ-1,000 שנים בשיטת ייצור מסורתית הדורשת מיומנות רבה. כדי לייצר חלבה איכותית דרושה מקצועיות לעילא. בתהליך הייצור נשטפים גרעיני השומשום במים, עובריים קלייה ונטחנים; לקבלת הטעם המתוק מוסיפים לגרעינים הטחונים גלוקוזה, סוכר ותמצית שורש ספונריה. החומרים עוברים ערבוב ידני רב-כיווני בטמפרטורה גבוהה. בשלב זה נוצר המרקם המיוחד של "חוטי החלבה". תהליך זה נלמד כמסורת מדור לדור ודורש הקפדה מרובה.

טעמים שונים

לחלבה טעמים שונים ומגוונים. לתערובת הבסיס מוסיפים תוספים שונים דוגמת: פיסטוקים, פולי קקאו, וניל ועוד, להענקת גיוון וטעם ייחודי.

דברים טובים מגיעים במנות קטנות

מרבית השומנים בחלבה נחשבים שומנים טובים, עשירים בחומצות שומן חד ורב בלתי רוויות, החיוניות לתהליכי בנייה והתפתחות המתרחשים בגופנו. צריכה של חומצות שומן בלתי רוויות מסייעת לאיזון רמת הכולסטרול בדם, ותורמת לבריאות הלב.

כמו כל דבר טוב ומתוק, מומלץ לצרוך את החלבה במנות קטנות.

מנות אישיות של חלבה – 20 גרם, מכילות רק כ-99 קלוריות ומאפשרות לנו ליהנות מחטיף טעים ובריא.

אין זמן בבוקר... מתחשק לי מתוק במהלך היום

– כמה פעמים קרה לכם שקמתם מאוחר ולא הספקתם לאכול את ארוחת הבוקר החשובה?

– מתים מרעב במהלך יום העבודה ואין לכם זמן לאכול?

– או סתם בא לכם מתוק ואתם לא רוצים לאכול ממתק?

חטיף חלבה הוא פתרון מצוין לגיוון בכל הרגעים הללו במהלך היום:

  • ארוחת בוקר – ידועה בחשיבותה לאחר צום הלילה הממושך, מעניקה לנו אנרגיה חשובה לתפקוד המוח ולהגברת כושר הריכוז במהלך יום הלימודים והעבודה. לעתים מוותרים על ארוחה זו מפאת חוסר זמן – חטיף חלבה הוא פתרון זמין לארוחת בוקר מהירה.
  • חטיף לבית הספר – "אמא אני רוצה ממתק/ שוקולד עם הכריך" – חשוב מאוד לשלוח את ילדינו עם כריך מזין לבית הספר, אבל גם להם מתחשק לנשנש. תוספת של חטיף חלבה מספקת פתרון לגיוון מתוק ובריא.
  • ארוחת ביניים – מומלץ לשלב ארוחות ביניים בין שלוש הארוחות העיקריות, בשעות הבוקר המאוחרות או בשעות אחר הצהריים. ארוחת הביניים חשובה לשמירה על רמות סוכר קבועות בדם המסיעות לתחושת שובע. חטיף חלבה מספק תמיכה קלורית שמתאימה לארוחות הביניים.
  • נשנוש מתוק – דאגו לספק לעצמכם מנה אחת מתוקה ביום, מספר דקות של פינוק הנאה ורגיעה.
 
מאת: הדס יריב (M.Sc, MBA) טכנולוגית מזון ומוסמכת בתזונה, יועצת לחברת "בארכה"
 
 
 Image courtesy of artur84.http://www.freedigitalphotos.net/
 
חופית שטרן אריאלי

תגיות: חילבה
 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה