אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
פרופ' משה שטרנפלד
רפואה סינית מסורתית.

רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) רפואה משלימה > רפואה משלימה נגד פגעי המחשב

הרפואה המשלימה מסייעת בטיפול בפגעי המחשב


אמנון דוייב / 12.6.13
שיטת פלדנקרייז שהומצאה ופותחה בישראל, מלמדת באמצעות שיעורים פשוטים, להקשיב לגוף ולהפעיל אותו נכון כדי להיטיב את היציבה ולמנוע מחלות. דיקור ישלים את התמונה ויאפשר טיפול מרגיע בכאבים

חשים כאבים בעיניים, בראש ובגב לאחר עבודה מאומצת מול המחשב? ומה עם בעיות עיכול, "דורבן" ברגליים, בעיות הורמונאליות ואפילו... התקרחות? ישיבה לא נכונה ואימוץ יתר של הגוף לאורך שעות רבות של עבודה מול מחשב עלולים לגרום לכאבים ותחלואים שאפילו לא חשבתם עליהם שיטת פלדנקרייז שהומצאה ופותחה בישראל, מלמדת באמצעות שיעורים פשוטים, להקשיב לגוף ולהפעיל אותו נכון כדי להיטיב את היציבה ולמנוע מחלות, דיקור סיני – ישלים את התמונה ויאפשר טיפול מרגיע בכאבים
לקדמה הטכנולוגית, מסתבר, יש גם צדדים פחות נעימים. ככל ששעות העבודה והפנאי מול מחשב עולות, עולים גם מקרי הכאבים והמחלות המאפיינים סביבת עבודה זו. חלקם מתבטאים בשרירים תפוסים ואי נוחות ואילו חלקם עלולים לגרום נזקים קשים בטווח הארוך למערכות רבות בגוף, ועל כן מוטב לשים אליהם לב על מנת למנוע בעיות עתידיות.
העבודה מול מחשב דורשת מיקוד שכלי וגופני ומאמץ רב. לאחר שעות עבודה רבות, בעיקר כשהישיבה רבה מדי או אינה נכונה ומתבטאת בגב כפוף, כתפיים מורמות ויד מקובעת על העכבר, גורם מאמץ זה לכאב. בדרך כלל שעות העבודה רבות מדי, הישיבה נמוכה מדי, המקלדת גבוהה מדי, הכסא לא תמיד מותאם לישיבה לאורך שעות ולעיתים גם התאורה בחדר לא מספקת וגורמת לעיניים להתאמץ יתר על המידה. מי שיושבים מול מחשב שאינו נמצא מולם אלא בצד השולחן, נוטים לכוון אליו את הראש ימינה או שמאלה וגורמים למאמץ חד-צדדי. גם היד המתפעלת את העכבר, עלולה לגרום למתח בשרירי היד, הצוואר, הראש והשכמות, לגרור חוסר איזון בצד אחד של הגוף – ומכאן, הדרך לכאבי גב וגוף, קצרה.

מה קורה לגוף בעת עבודה מול מחשב?

העיניים משמשות כמקור האיזון בגוף - כשהגוף מתאמץ יתר על המידה בעבודה ארוכה, העיניים מתאמצות להתמקד, מתעייפות, והדבר מתבטא בכאבי עיניים, ביובש ועקצוצים, בכאבי ראש וסחרחורות. בהמשך, הגוף מגייס לצורך המיקוד את הצוואר, את הכתפיים והשכמות, את חוליות עמוד השדרה העליונות, את הראש שצריך להמשיך ולהחזיק את עצמו ישר ואת הזרועות עליהן מופעל מתח רב.

אחת החוליות הניזוקות ביותר מעבודה לא נכונה מול מחשב היא "אטלס", החוליה העליונה בעמוד השדרה המצויה מתחת לראש אשר אמורה להיות במצב נורמאלי כשהיא אופקית לקרקע, כדי לאזן את הגוף. כשהישיבה לא נכונה או הראש מוסט למטה, למעלה או לאחד הצדדים, אפילו סטייה קלה של החוליה שתתבטא בחצי מ"מ, תשבש את האיזון ואת היציבה, תגרום לעוקם ולכאבים בגב, באגן, ברגליים, בברכייםהכאבים עלולים לגרום דלקות ואם לא יטופלו, הם עלולים "להישאר שם" כמפגעים כרוניים.

ומה לגבי איברים פנימיים? המתח על השרירים ועל השלד יוצר לחץ גם על כלי הדם. שימוש לא נכון בעכבר, מפעיל לחץ על הזרוע ועל כלי דם העולים מכף היד אל הראש ומתפצלים ללב. זרימת הדם מואטת, ועלולה לגרום תחושת נימול בידיים ובצוואר, טשטוש וכאבי ראש.. הנשימה אף היא מואטת, גורמת עייפות וחוסר אנרגיה. הלחץ המאט את זרימת הדם, פוגע בתפקוד מערכת העיכול ועלול לפגוע בפעילות ההורמונאלית, ובתפקוד המוח. חוקרים סבורים כיום כי אפילו ההתקרחות המואצת הניכרת בקרב גברים רבים כיום, היא תולדה של חוסר איזון: – כשאגן לא נמצא בזווית הנכונה מתחת לחוליית האטלס, נוצר לחץ על בלוטת יותרת המוח – ה"היפופיזה" אשר יוצר חוסר איזון הורמונאלי.

תכירו: שיטת פלדנקרייז

שיטת פלדנקרייז אשר פותחה בארץ בשנות ה-50' של המאה הקודמת על ידי הפיזיקאי והג'ודוקא ד"ר משה פלדנקרייז, גורסת כי ניתן לעזור לגוף לרפא את עצמו ולשכלל את תפקודו באמצעות מודעות פשוטה לתנועה. השיטה אינה מתבטאת בטיפול כי אם בשיעורים פרטיים או בקבוצה, במהלכם לומד המטופל להפעיל את גופו נכון. השיטה מתאימה מגיל ינקות ועד גיל שיבה – לתינוקות שאינם ישנים, לילדים עם בעיות של חוסר שקט, למבוגרים שמבקשים למצוא הקלה לכאבים וכדומה.
על פי השיטה תרגול בשכלול התנועה בא להזכיר לגוף את היכולת שלו לפזר מתחים מעבודה מקובעת וממושכת.
הלימוד בשיטה נעשה בשכיבה על מזרן, בעמידה או בישיבה, בלבוש מלא. לענייננו כדאי ללמוד לערוך הפרדה בין העיניים ליתר חלקי הגוף. ראשית מלמד המטפל לערוך הפרדה מחשבתית בין העיניים ליתר חלקי הגוף. אדם שאינו מיומן מפעיל בעת עבודה מול מחשב את כל הגוף, מאמץ אותו ללא כל צורך ומביא ללחץ ולכאבים מיותרים. כך גם בעת העבודה עם העכבר. כשכל המחשבה מתנקזת אל האצבע, נוצר סביב פרק כף היד מתח רב, שעובר מהיד אל הכתף, אל הגב וכך הלאה.
אם הישיבה גורמת כאבי עיניים, כאבי אגן או רגליים, ילמד המטופל לשבת נכון, לארגן אחרת את סביבת העבודה להיטיב עם הגב, להרגיש את חוליות הגב והצוואר, להוריד את הלחץ מהעיניים וכדומה. המטופל ילמד לנשום נכון ולהתייחס לתנועות ולפעולות שהוא עושה בעת השימוש בגוף, לא כאל אוסף של תנועות שאין מאחוריהן מחשבה, אלא כאל תנועות מודעות ונינוחות, שיביאו לו הקלה הן בעבודה מול מחשב והן ביתר תחומי החיים.

דיקור, הדרך הנוחה להשלמת התמונה

הרפואה המשלימה מאפשרת מספר דרכי טיפול בבעיות שונות. דיקור, אחת מדרכי הטיפול המשלים העתיקות בעולם מהווה תשובה משלימה טובה לפלדנקרייז. הדיקור מטפל ראשית בבעיה גופנית ברמה האנרגטית, אחרי כן באיבר מסוים חלש או פגוע, ולבסוף – בשלד,. כיוון שרוב בני האדם סובלים מסטיות במבנה השלד בעקבות יציבה לא נכונה, מפגעים או מחלות, הדיקור גם הוא משפר את מצב האיברים דרך הזרימה האנרגטית בגוף, ותורם לתחושה טובה ולריפוי טוב יותר.

מה קודם למה – דיקור או פלדנקרייז?

הכל תלוי במטופל עצמו. לעיתים, כאבי הגוף נובעים מחולשה אנרגטית – הכבד מוחלש וגורר כאבי עיניים ובעיות בראייה, הטחול לא מתפקד כהלכה וגורם חולשה כללית ועייפות, וכדומה (כל זה מנקודת מבט סינית אנרגטית ). כיוון שמערכות הגוף – השרירים, השלד, הדם והאיברים קשורים ומושפעים זה מזה. יש לבחון מה מצבו של האדם המטופל: אם הוא חלש גופנית, מומלץ להתחיל בטיפול בדיקור, לשחרר את השרירים כדי לשחרר גם את זרימת האנרגיה והדם, לחזק אותו, לשחרר בעיות נוירולוגיות ורק אחרי כן ללמד אותו שיטות ליציבה נכונה. אם הוא לא מאורגן תנועתית אבל בריא, אפשר להתחיל בלימוד יציבה וישיבה נכונה מול המחשב.

טיפים על פי שיטת פלדנקרייז לארגון סביבת עבודה נכונה ושמירה על הבריאות:

  • הקפידו שהמקלדת תהיה בגובה נכון (נמוך מבית החזה) כדי להקטין מאמץ על הידיים. אין גובה קבוע – הכל תלוי בגובהו של האדם כשהתנאי היחיד הוא שהכתפיים לא יורמו לכיוון האוזניים ושהידיים יישארו משוחררות ורפויות.
  • העיניים צריכות להישיר מבט אל המסך בגובה נכון (לא גבוה מדי ולא נמוך מדי) באופן שבו הראש והצוואר לא ירכנו קדימה, ולא תהיה תחושה של התאמצות. מדי פעם הסיטו את המבט לכיוונים אחרים כדי "לשחרר" את העיניים ממיקוד יתר. עשו עם העיניים תנועות עיגול – למעלה, הצידה, למטה ולמרכז. ודאו שאין כאבים ושהתנועה חלקה ולא "נתקעת".
  • הרגליים: צריכות להיות מונחות על הרצפה, בנוחות. הברכיים – בקו ישר עם האגן.
  • הגוף צריך להרגיש נוח, למניעת לחץ ולנשימה טובה. נשמו נשימה עמוקה, ובדקו האם אתם חשים בנוח.
  • קומו מדי פעם מהכסא, והתהלכו בחדר או בחצר.
  • למניעת מתח ודלקות במפרק כף היד - שחררו את פרק היד, בעיקר את היד העובדת עם העכבר. מתחו את האצבעות, עשו תנועות ארוכות.
  • בעמידה בפיסוק ברוחב הכתפיים הביטו על יד ימין, עשו סיבוב גדול עם היד כשהיא צמודה לגוף, ולוו אותה במבטכם מעל הראש, אל התקרה, לאחור וחזרה למקומה. כעת עשו את הסיבוב לצד השני – כשאתם מסתכלים כל הזמן על היד. חיזרו על הפעולה עם היד השנייה.
  • הקפידו על פעילות גופנית מתונה: שחייה, הליכה.
  • איך תדעו אם אתם סובלים מחוסר איזון? הובילו את האצבעות מהחלק העליון של האוזן בקו ישר לכיוון הקודקוד. כעת, לחצו במרכז הראש. אם אתם סובלים מכאב חד, כנראה שאתם סובלים מבעיה של חוסר איזון שמקורה ביציבה לא נכונה – וכדאי לטפל בה.
מאת:  אמנון דוייב, מורה לשיטת פלדנקרייז ודיקור סיני ויפני, רשת מרפאות "כללית רפואה משלימה"
 
ימימה שטרן

תגיות: שיטת פלדנקרייז, דיקור סיני, רפואה משלימה
 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה