אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
ד''ר אהרון בני
נטורופתיה.

רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) תזונה ודיאטה > ירקות, עלים ועשבי תיבול ירוקים

ירקות, עלים ועשבי תיבול ירוקים


9.5.11
הירקות והעלים הירוקים נמצאים במקום הראשון בסולם הבריאות.
 
הירקות והעלים עשירים בסידן ושעור הספיגה עומד על כ- 60 אחוזים לעומת כ- 30 אחוזי ספיגה מחלב ומוצריו. מגנזיום, ברזל, אשלגן, אבץ, זרחן, וגם ויטמינים A, C, E, K. כמו כן הם מקור מצוין של: סיבים תזונתיים, חומצה פולית, כלורופיל המטהר את הדם ומומלץ לכלול אותם בתפריט היומי. אין בהם כלל שומן וכולסטרול, וכמות הקלוריות שבהם - 10-15 קק"ל ל-100.
הצבע הירוק מתקשר לצמיחה חדשה ואנרגיה תוססת. אצל הסינים, מייצג הצבע הירוק את אלמנט העץ, ואחראי על הכבד, כיס המרה והעיניים.
הטבע הירוק מסמל התחלה חדשה, צמח שנובט הוא תמיד ירוק. אם יצא לכם לעשות פיקניק בטבע כשסביבכם עצים ירוקים, דשא ופריחה, לבטח נאכלה הארוחה בנינוחות וברוגע.
הירקוהירוקים מחזירים את גופינו לאיזון, מחזקים את מערכות הדם ומערכת הנשימה שלנו, עוזרים להילחם במחלות, מטהרים את הדם, מונעים סרטן, מגבירים את זרימת הדם, מחזקים את המערכת החיסונית, נותנים אור ואנרגיה, מאזנים את צמיחת המעיים, משפרים את תפקוד הכבד, כיס המרה והכליות, וכן מפחיתים ליחה וגודש בגוף.
הירקות והעלים הירוקים נמצאים במקום הראשון בסולם הבריאות הם עשירים בסידן ושעור הספיגה עומד על כ- 60 אחוזים לעומת כ- 30 אחוזי ספיגה מחלב ומוצריו. מגנזיום, ברזל, אשלגן, אבץ, זרחן, וגם ויטמינים A, C, E, K. כמו כן הם מקור מצוין של: סיבים תזונתיים, חומצה פולית, כלורופיל המטהר את הדם ומומלץ לכלול אותם בתפריט היומי. אין בהם כלל שומן וכולסטרול, וכמות הקלוריות שבהם - 10-15 קק"ל ל-100.
ירקות ירוקים טבעיים:
פלפל ירוק, מלפפון, שעועית, לוביה, אפונה, אספרגוס, בצל ירוק, קישוא, ברוקולי, קולרבי, במיה, זיתים, אבוקדו, ברוקולי, אפונה, פול, ארטישוק.
ירקות ירוקים  עליים:
תרד, מנגולד (סלק), גרגיר נחלים, סלרי, כרוב, כרוב ניצנים, רוקט, ארוגולה, עולש, חסה עגולה, מסולסלת או ערבית, בייבי גרין, עלי ברוקולי, עלי חרדל, כובע הנזיר (אפשר לאכול את העלים והפרחים) שמשמש גם כצמח נוי ירק), נבטי ברוקולי, נבטי חרדל, נבטי מאש, כרישה, בצל ירוק ועשבי תיבול.
העלים הירוקים בעלי חשיבות גבוהה יותר מהירקות הירוקים מכיוון שהצמח מפיק כמות גבוהה יותר של חמצן בעלים  ולכן הם עשירים יותר בנוגדי חמצון מחלקים אחרים בצמח. כדי לקבל הגנה מקסימאלית חשוב לגוון ולהשתמש בעלים ובעשבי תיבול שונים, מאחר ולכל צמח שילוב ייחודי של רכיבים בעלי השפעה מיטיבה על מערכות שונות של הביולוגיה האנושית. ככל שמשתמשים בצמחים מסוגים שונים כך נחשפים להגנה רחבה יותר מפני הזדקנות, מחלות ועוד. מלבד היותם עשירים בנוגדי חמצון, עשירים העלים הירוקים ועשבי התבלין גם בחומרים אנטיבקטריאליים, אנטיפיטריתיים, אנטי-דלקתיים וחומרים המגבירים את פעילות מערכת החיסון.
צבעם הירוק של הירקות הירוקים נובע מנוכחות של כלורופיל, פיגמנט ירוק הנחוץ לתהליך הפוטוסינתזה (התהליך שבאמצעותו מפיקים הצמחים אנרגיה וחמצן).  הכלורופיל דומה במבנה שלו ובתכונותיו להמוגלובין, הצבע האדום בדם וזה שמוליך את החמצן לתאים. ההבדל היחיד ביניהם הוא שבמרכז המולקולה של ההמוגלובין נמצא אטום ברזל ובמרכז המולקולה של כלורופיל נמצא אטום מגנזיום. מזונות המכילים כלורופיל עוזרים לפעילות תקינה של מערכות שונות בגוף האדם ומניעת מחלות.
השפעות מטיבות: מזין את הגוף,  הכלורופיל מסייע בהובלת החמצן בדם ועוזר בהגברת האנרגיה בגוף. יותר מרץ, יותר חיוניות. הוא מצוין למצבי אנמיה (חסר דם), מעלה את רמת ההמוגלובין בדם.
מטהר את הגוף: הכלורופיל משפר את העיכול ע"י חיזוק פעילות מערכת המעיים, הוא יכול להוריד בצורה טבעית את חומציות מערכת העיכול ולעזור בריפוי כיבים פפטיים.הוא מונע עצירות ומסייע לניקוי וטיהור הכבד והדם מחומרים רעילים וידוע גם כבולם יצירת אבנים בכליה.
מונע מחלות: לכלורופיל יכולת אנטי-אוקסידנטית (נוגדת חמצון גבוהה). הוא מנטרל רדיקלים חופשיים רבים, גם אלה המגיעים מהמזון וגם מקרינת השמש. מחקרים הראו את יכולתו להיצמד לחומרים מסרטנים ולמנוע את הפגיעה ב-DNA, בכך הוא מסייע במניעת סרטן.
מפיג ריח: הכלורופיל מסייע בנטרול ריחות גוף ופה ועל כן מומלץ מאד למעשנים. אחד החומרים המזיקים שהסיגריות מכילות הוא בנזופירן, חומר החשוד כמסרטן. הכלורופיל נקשר לבנזופירן ומסלק אותו מהגוף.
נוגד זיהום: ניתן להשתמש בכלורופיל גם לריפוי דלקת חניכיים (מריחת כלורופיל על אזור הדלקת ושטיפה עם משקה כלורופיל כמי פה). הוא מסייע גם בריפוי כיבים במערכת העיכול.כמו כן, מכילים הירקות הירוקים לוטאין פיגמנט נוגד חמצון ממשפחת הקרוטנואידים, ככל שהירק ירוק יותר, כך הוא מכיל כמות גבוהה יותר. הלוטאין איננו מיוצר בגוף האדם ומגיע אליו רק דרך האוכל ומהווה את אחד מנוגדי החמצון העיקריים בעין. בעל תפקיד חשוב בהגנה על העין מפני קרינה, ובשמירה על בריאותה. בנוסף תורם הלוטאין להגנה מפני מחלות לב וכלי דם ומחלות סרטן. 
מחקרים שונים בירקות ועלים  ירוקים מצאו:
• צריכת ירקות ירוקים תורמת לבריאות השיער זאת מאחר ובין הויטמינים החשובים לשיער ניתן למנות את הויטמינים מקבוצת B. (ויטמין B1 , B2 ,B6 ,(B12   מחסור בויטמינים אלו עלול לגרום לשיער להיות מחוסר ברק, לקרקפת להיות אדומה ומגורה, לקשקשים ואפילו להגברת נשירת השיער.
• צריכת ירקות עליים בתוספת תוספי מזון וויטמינים מיוחדים נמצאה כקשורה להפחתת ההסתברות למחלת העיניים ושמירה על ראייה תקינה.
• צמחים ירוקים, במיוחד אלו העשירים בכלורופיל יכולים להקטין את מידת הסיכון שגורם בשר אדום כאשר משלבים סלט ירוק עם אכילת בשר אדום. המחקר פורסם בכתב העת Prevention & Biomarkers Cancer Epidemiology..
• ירקות ועלים ירוקים תורמים לבריאות צפיפות  העצם. מחקר בדק את הרגלי התזונה של אלפי נשים בסביבות גיל המעבר ומצא כי צפיפות עצם- הירך של אלה שצרכו יותר ירקות ופירות הייתה גבוהה יותר. כמו כן, נמצא רכיבי הירקות הירוקים: אשלגן, מגנזיום, ויטמין C, מגוון רחב של פיטוכימיקלים ונוגדי חמצון  וסיבים תזונתיים, היו קשורים עם צפיפות עצם גבוהה יותר מאחר והם תורמים לחוזק העצם מאחר והם תורמים להפחתת פירוק המינרלים מן העצם כיוון שהם מספקים לגוף סביבה בסיסית החוסכת פירוק של מינרלים מן העצם. 

בסטודיו סי,  מקפידים על שילוב של הירקות  והעלים הירוקים בתזונה היומית. דיאטה המכילה ירקות ועלים ירוקים בלבד הינה מסוכנת לבריאות. תזונה נכונה צריכה לכלול את כל אבות המזון כגון שומנים, חלבונים ופחמימות. כמו כן, חשוב להקפיד על אכילת ירקות ופירות מכל הצבעים. כדי להפוך סלט לארוחה משביעה ומלאה יש לשלב אותו עם מאכלים עשירים בחלבונים או שומנים בלתי רוויים (או שניהם) כך שיכיל את  כל אבות המזון ויתרום את המקסימום של ויטמינים ומינראלים לגוף.

המלצות דיאטניות סטודיו סי לשילוב ירקות ועלים ירוקים:
*בפעם הבאה שאתם מכינים סלט, העדיפו את הירקות הקטנים יותר, ססגוניים, טריים ובעלי צבע חזק. הוסיפו פנימה כמה עלי בייבי, רוקט, גרגיר נחלים או חסות מסוגים שונים. אם אתם רוצים להיות יצירתיים במיוחד הוסיפו גם עלי כרוב,  תרד  ועלי הברוקולי. לא חייבים לאדות אותם, רק לקרוע אותם דק דק.
*כמו כן, ניתן לנצל את הירוקים במאפים ופשטידות שונות.

לסיכום, פירות וירקות נחשבים כיום לקבוצת המזון החשובה ביותר מבחינת תרומתם לבריאות. הצטברות של מאות מחקרים שנערכו על אלפי אנשים הוכיחו זה מכבר שריבוי באכילת פירות וירקות מונע מחלות ומאריך את חיינו.

המאמר נכתב על ידי איילת נדיב, דיאטנית קלינית, מנהלת מקצועית, מחלקת דיאטה, רשת סטודיו C.
לחומרים נוספים בנושא תזונה ופעילות גופנית
http://www.studioc.co.il 

 

 

 

 


 


תגיות: תזונה נכונה, דיאטה, וויטמינים, מינרלים, סידן, ירקות, פירות
 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
תגובה לכתבה  
 
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות
 
  תגובות  
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה