אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) אורתופדיה >

כיצד מטפלים בשברי מאמץ ואיך למנוע את חזרתם?


28.8.19
שברי מאמץ

שברי מאמץ הם תופעה מוכרת ורווחת, אלו שברים מיקרוסקופיים בעצמות המסרק של כפות הרגליים, בעצם העקב וגם בעצמות השוק והירך. באופן כללי, רוב שברי המאמץ נגרמים כתוצאה ממאמץ גופני גבוה ומעומס גופני גבוה מהרגיל. התופעה נגרמת עקב מאמץ יתר מתמשך ותנועות חוזרות ונשנות המלוות במאמץ רב, למשל בזמן ריצות, הליכות ארוכות, קפיצות, ניתורים לגובה וכדומה.

גורמי סיכון לשברי מאמץ

גורמי הסיכון העיקריים לשברי מאמץ הם סיבות אנטומיות של כף הרגל, לדוגמה כף רגל בעלת קשת גבוהה או כף רגל שטוחה. בגלל המבנה האנטומי הלקוי של כף הרגל הזעזועים הפועלים על כף הרגל לא מתפזרים ונבלמים נכון, לכן השפעת הזעזועים עוברת לעצמות כף הרגל, השוק והירך.

גורם נוסף לבעיה הוא חולשת מבנה העצמות בגלל מחלות שונות, ובראשן מחלת האוסטאופורוזיס. החולשה גורמת לפגיעה ביכולת ספיגת הזעזועים שמקורם ברצפה ובמשטח. גם חולשה בשרירים האחראים לבלימת הזעזועים המופעלים על כף הרגל העדינה גורמת לכך שאיברי הרגל סופגים זעזועים קשים וחזקים בכל נחיתה על המשטח.

אנשים שאינם מקפידים על מנוחה נכונה ושינה בכמות מספקת, לפחות 6 עד 8 שעות בלילה, עלולים לסבול משברי מאמץ כיוון שחוסר בשינה משפיע על התהליך הטבעי של בניית רקמות העצם. זו הסיבה העיקרית מדוע חיילים רבים, בעיקר בקרבי, סובלים מהבעיה.

סיבות נוספות לתופעה הן תזונה לקויה, בעיות הורמונליות, חוסר איזון הורמונלי, עודף משקל, מחסור בקלציום, התעלמות מכאבים וסימנים העשויים להעיד על תחילת הבעיה והמשך אימונים גופניים כרגיל, תוכנית אימונים שאינה מתאימה לכושר הגופני ולמאפייני המתאמן ועוד. אגב, גם הבדל באורך הרגליים עשוי להוות גורם להתפתחות שברי המאמץ. כמו כן, שימוש בציוד ספורט פגום עלול לגרום לבעיה, בעיקר נעלי ספורט שאינן מתאימות לפעילות הגופנית ולמבנה כף הרגל.

דרכי טיפול מומלצות בשברי מאמץ

כדי להתאים טיפול נכון ויעיל בבעיית שברי מאמץ יש לעבור אבחון מקצועי. בהתאם לתוצאות האבחון ניתן להתאים טיפול מדויק לבעיה. בדרך כלל טיפולי פיזיותרפיה בשברי מאמץ כוללים מנוחה במשך שבועיים לפחות והפסקת פעילות גופנית מאומצת כמו ריצות וקפיצות, תרגילים לחיזוק השרירים בגפיים התחתונות, טיפול להפחתת כאבים באמצעות מכשור מתקדם לגירוי חשמלי ובעזרת מכשיר אולטרסאונד, ולרוב מבצעים גם חבישות מיוחדות בטכניקת קניזיוטייפינג.

כיצד למנוע את הישנות הבעיה?

לאחר המנוחה והטיפול היעיל בשברי המאמץ חשוב להקפיד על המלצות הפיזיותרפיסט או הרופא המטפל. כדי למנוע מהבעיה לחזור תוך זמן קצר חשוב להקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת, לשלב בתפריט תוספי תזונה, ויטמין D וקלציום לצורך חידוש רקמות העצם, להחליף את נעלי הספורט (עדיף לרכוש נעליים איכותיות חדשות אחת ל-1,000 ק"מ), ויש לתרגל תרגילים לחיזוק השרירים.

כמו כן, חשוב לבנות תוכנית אימונים הדרגתית ומותאמת אישית, עדיף בעזרת מומחה.

הכתבה באדיבות ארגופלוס, מכון פיזיותרפיה מוביל בתל אביב ובפתח תקווה. צוות המכון מציע מגוון רחב של טיפולי פיזיותרפיה לבעיות השונות, גם לפציעות ספורט ושברי מאמץ.




 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה