אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
ד''ר אהרון בני
נטורופתיה.

רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) תזונה ודיאטה >

פורים בריא יותר


13.3.19
איך לשפר תזונתית את הרכב משלוח המנות?

כולנו מתמודדים ביומיום שלנו עם כך שאנחנו וילדינו אוכלים כמויות גדולות מדי של ממתקים ופחות מדי ירקות, דגנים מלאים ושאר מאכלים בריאים. בפורים החוויה הזו מתעצמת ומתרחבת בעקבות שפע של נתינות וקבלות של משלוחי מנות. האם כדאי שבוע בשנה "לשחרר" ולאפשר לכולנו לאכול חופשי, או שמא מומלץ להמשיך להציב גם גבולות בתחום הזה? אז איך מתכוננים לחג וכיצד ניתן להחליף את המאכלים המסורתיים במתוקים אחרים בעלי ערך תזונתי מוסף.

עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת

כל שנה חוזר הניגון

כבכל שנה, פורים בפתח ומלאי הממתקים והחטיפים בכל בית מתחדש. מסורת החלפת משלוחי המנות יוצרת מצב בו קונים שפע של מתוקים על מנת להכין משלוחים, ומן הצד השני מקבלים בחזרה משלוחים עמוסים בסוגים אחרים של נשנושים. זה חוזר על עצמו בתקופה הזו בכל שנה - הילדים מגדילים את צריכת הסוכרים והשומנים, מדלגים על ארוחות בעקבות אכילה מרובה של ממתקים, הוריהם מתלוננים על כך שהבית מלא במאכלים שאינם בריאים, ובעיקר ההורים עומדים חסרי אונים מול שפע ומגוון אוזני המן והמתוקים המוצעים בכל מסיבה או ביקור אצל חברים. אזממה מורכבים משלוחי המנות המסורתיים של הילדים ומה הרכבם?

מבחר עצום של אוזני המן

אוזני המן מהווים סמל החג ואלו מבוססים על בצק ומילוי כלשהו. במאפיות מכינים את הבצק ממרגרינה המכילה שומן מוקשה/טרנס או מחמאה. השומן המוקשה נחשב לשומן המזיק ביותר שקיים והוא מקושר להתפתחות מספר רב של מחלות כדוגמת מחלות לב, סרטן ועוד. החמאה עשירה בשומן רווי שמקורו מן החי והוא מקושר להתפתחות מחלות לב וכלי דם. לגבי המילוי - בשנים האחרונות קיימים לפחות עשרה סוגים שונים של מילויים מיוחדים כמו קרם פיסטוקים, קרם לוטוס, קרם פטיסייר ועוד, כיד הדמיון הטובה. המילויים הללו, כמו גם מילוי השוקולד, מכילים כמות גדולה של שומן רווי, סוכר ובחלקם אף צבעי מאכלשונים.

איזו אוזן המן מומלץ לבחור?

במידה ואתם קונים במאפיות - מומלץ לבחור במילוי אגוזים, פרג או תמרים. בכל אחד מאלו יש ערך תזונתי מעבר לסוכר ולשומן המזיק. האגוזים למשל מכילים שומנים בלתי רוויים אשר מסייעים בהפחתת הסיכון למחלות לב, הפרג עשיר בסידן אשר מסייע בשמירה על צפיפות העצם והתמרים מכילים סיבים תזונתיים אשר עשויים להגדיל את תחושת השובע. אם אתם מהמשקיענים שמכינים בבית - הכינו את הבצק משילוב של קמח מלא וקמח לבן והמירו את המרגרינה או החמאה בשמן או במרגרינה ללא שומן מוקשה. למילוי - ניתן להכניס קוביית שוקולד של 70% מוצקי קקאו שתתרום לאוזן המן נוגדי חמצון אשר להם תפקיד בריאותי במניעת מגוון מחלות.

חטיפים ושאר מתוקים

החטיפים המלוחים מתאפיינים בכמויות גדולות של נתרן ושומנים. השוקולדים והוופלות למיניהם מכילים כמויות גדולות של סוכר ושומנים רוויים. ממתקי הגומי מכילים סוכר וצבעי מאכל שחלקם הגדול מלאכותיים ואף עלולים להיות מסוכנים לבריאותנו ולבריאות ילדינו. יש בידינו את היכולת להפוך את משלוחי המנות לבריאים יותר ולא לאפשר בכל שנה, תקופה של שבוע לפחות בה ילדינו יאכלו כמויות גדולות של מלח, סוכר שומן רווי ושמן מוקשה.

איך לשפר תזונתית את הרכב משלוח המנות?

· תחילה, בבואכם להכין משלוחי מנות- קנו בדיוק את הכמות אותה תצטרכו לשלב במשלוחים על מנת שלא יישארו לכם ממתקים בבית.

· הקדישו חלק מהכסף איתו תכננתם לקנות ממתקים במתנה שימושית שאינה אוכל. ניתן להתאים מתנות צנועות לכל גיל ומין. למתנה יש ערך מוסף כיוון שהיא אינה מתחסלת ברגע וניתן ליהנות ממנה לאורך תקופה.

· במידת האפשר הכינו אוזני המן ביתיים ובמידה ולא קנו אוזני המן קטנים מהרגיל ועם המילויים העדיפים תזונתית.

· שלבו חטיפים מלוחים "משופרים" כמו בייגלה מקמח מלא, פופקורן מופחת שומן או שהוכן בבית (במידה וגיל הילד מאפשר). חטיפים אלה יתרמו סיבים תזונתיים ויותר ויטמינים בהשוואה לחטיפים אחרים. ניתן לשלב גם שקיות מיני של חטיפים אחרים, כך שהמנה שתאכל על ידי הילד לא תהיה גדולה אלא מדודה.

· למבוגרים שלבו שוקולד מריר המכיל 90%-70% מוצקי קקאו. שוקולד זה מכיל כמות גדולה של נוגדי חימצון ויכול לסייע במניעת מחלות לב ומחלות נוספות.

· ניתן להכניס למשלוח מסטיקים וסוכריות ללא סוכר (בהתאם לגיל הילד).

· הוציאו מהאינטרנטמתכונים לעוגיות בריאות, למשל: עוגיות טחינה, עוגיות גרנולה, עוגיות המבוססות על שבבי שקדים,עוגת גזר, עוגת בננות ועוד. בדקו שהמתכונים מבוססים על שמן או על כמות קטנה של חמאה ולא על מרגרינה, הפחיתו ב50% את כמות הסוכר המצוינת במתכון, שלבו לפחות 50% קמח מלא (מכלל הקמח במתכון) והנה לכם מאפים משופרים תזונתית ובריאים. כל אחד ישמח לקבל מתוקים כאלה במשלוח המנות שלו.

טיפים נוספים:

· המשיכו בהצבת גבולות בנושא המתוקים גם בפורים, הגבילו את עצמכם וגם את ילדכם לאכילת ממתק או חטיף אחד ביום ואל תאפשרו לכך שחטיף יבוא במקום ארוחה.

· בפורים ובכל השנה - שמרו על שגרה פעילה שלכם ושל ילדיכם הכוללת טיולים בחוץ ובחיק הטבע, משחקי כדור, הליכה וריצה בשטחים הפתוחים, חוגי ספורט וכל פעילות אחרת שאתם אוהבים

ולסיום, אם בכל זאת חשקה נפשכם באוזן המן מהסוג הפחות מומלץ- בחרו אוזן המן אחת בגודל רגיל (לא הקטנטנים) בכל מילוי שתרצו, אכלו אותה באיטיות ובהנאה רבה אך הסתפקו רק באחד עד לשנה הבאה 😊
 
 

 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה