אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
ד''ר אהרון בני
נטורופתיה.

רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) תזונה ודיאטה >

מי צריך סיבים תזונתיים?


27.6.18
היכרות עם המאפיינים של סיבים תזונתיים יכולה לסייע לכל מי שסובל מעודף משקל, בעיות מעיים או סוכר גבוה. הנה כל הפרטים וטיפים לשילוב הסיבים בתפריט היומי

סיבים תזונתיים הם תת-משפחה של הפחמימות והיתרונות העיקריים שלהם באים לידי ביטוי באופן שבו הם מעכבים את ספיגת הסוכר בדם לאחר הארוחה. כתוצאה מכך, הם משפרים את איזון הסכרת ויש להם עוד המון השפעות חיוביות על גברים ונשים בטווח רחב של גילאים.

בנוסף, סיבים תזונתיים גורמים לעבודת לעיסה מוגברת ולכן מגדילים את נפח המזון שעובר במעי ויוצרים תחושת שובע. המשמעות היא שיפור יכולת השמירה על המשקל או הפחתתו במטרה להגיע למשקל יעד תקין. מזונות עשירים בסיבים תזונתיים מורידים את הסיכון למחלות לב וסוגי סרטן שונים, אפשר לקבל אותם ישירות מהמזון עצמו או באמצעות תוספי תזונה ומומלץ לשלב אותם בתפריט היומי.

איזה סוגים של סיבים תזונתיים אנחנו צריכים?

גוף האדם זקוק לשתי המשפחות של הסיבים התזונתיים. משפחת הסיבים הבלתי מסיסים תורמת לפעילות מעיים תקינה ולמניעת עצירות והיא קיימת בכמויות גבוהות בדגנים מלאים, סובין, ירקות ופירות עם הקליפה. לעומת זאת, סיבים מסיסים אחראיים על עלייה ברמת הסוכר והכולסטרול בדם והם מצויים בקטניות ובסובין שיבולת שועל.

הבעיה היא שאי אפשר לקבל את כל הסיבים התזונתיים הדרושים לגוף ממזון אחד בלבד. הפתרון הוא להרכיב תפריט יומי שמכיל דגני בוקר עם סובין, להחליף לחם קל ולחם לבן בלחם מחיטה מלאה ולאכול מדי יום 5-6 פירות וירקות בצבעים שונים. במקביל, ניתן להתייעץ עם רופא לגבי הכמויות הרצויות על רקע המצב הבריאותי הקיים ובמידת הצורך לנסות לשלב את הסיבים התזונתיים בדיאטה.

כך תדעו האם אתם נמצאים בקבוצת סיכון

סיבים תזונתיים מיועדים כאמור גם לאנשים בריאים, אך חשוב בכל זאת לאפיין את קבוצות הסיכון שעבורן מומלץ להקדים תרופה למכה ולשלב אותם בתפריט. קודם כל, הסיבים חשובים עבור גברים ונשים עם בעיות מעיים כמו עצירות ואפשר להשתמש בהם כדי להגביר את תנועת המעיים באופן כמעט מיידי. מעבר לכך, הסיבים חיוניים כאשר מנסים לשמור על תפריט דיאטטי והם מומלצים לשליטה על רמות סוכר בגוף.

מי שנמצא בקבוצת הסיכון אך מרגיש שהוא לא מקבל מספיק סיבים תזונתיים יכול להגדיל את הצריכה עם מזונות ספציפיים. מומלץ לתת עדיפות למאכלים כגון מוצרים מחיטה מלאה, פירות, ירקות, שעועית, אפונה וקטניות ולהחליף ממתקים או גרעינים קלויים באגוזים וזרעים. לשם השוואה, מזונות מזוקקים או מעובדים מכילים רק כמות קטנה של סיבים ותחושת השובע שהם מעניקים הם קצרת טווח בלבד. זו הסיבה בגללה עדיף לעבור לתזונה מבוססת סיבים תזונתיים ועדיף מוקדם ממאוחר.


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה