אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) כליות ודרכי השתן >

בריחת שתן בזמן אימון גופני


27.5.18
כך תמשיכו לבצע פעילות גופנית

אימון מגביר את הסיכון לבריחת שתן אצל גברים ונשים, אך יש מה לעשות על מנת להתמודד עם התופעה. החל מבחירת סוג הפעילות ועד כמות המים שכדאי לשתות – הנה המדריך המלא

שרירים חלשים באזור רצפת האגן עלולים לגרום לתופעה של בריחת שתן בדרגות חומרה משתנות. לפי מחקרים שונים, אחת מכל ארבע נשים מעל גיל 20 ואחת מכל שלוש נשים מעל גיל 50 סובלות מהבעיה ואצל רובן היא מופיעה בעת פעילות גופנית מאומצת.

עם זאת, חשוב לדעת שהפעילות הגופנית עצמה אינה גורמת לדליפת השתן ולכן הפסקתה לא תפתור את הבעיה. יתרה על כך, הקפדה על אורח חיים בריא ופעילות גופנית יכולים לסייע לחיזוק שרירי רצפת האגן ובליווי טיפול תרופתי אף למנוע את דליפת השתן.

קודם כל, חשוב להבין באיזה סוג של פעילות גופנית ישנו סיכון מוגבר לדליפת שתן: המאפיין המשותף לסוגי הפעילויות הוא שמדובר בפעילות גופנית מאומצת, כגון ריצה, קפיצה או הרמת משקולות. בפעילויות כאלה ישנם זעזועים של רצפת האגן ולחץ תוך בטני שמקשים על הגוף להתמודד גם עם כמויות נורמליות של שתן בשלפוחית.

מבחינה ביולוגית, בריחת שתן בזמן אימון גופני נובעת מהמאמץ שמוביל למילוי חלל הבטן באוויר – בדיוק כמו שקורה במהלך צחוק או שיעול. בתוך כך, סיבה נוספת לתופעה היא הלחץ התוך בטני שנוצר על שלפוחית השתן במהלך האימון ועלול להביא לדליפת שתן לא רצויה.

כך תמשיכו לבצע פעילות גופנית

האתגר הוא כאמור להמשיך לשמור על שגרה של פעילות ספורטיבית כדי לחזק את שרירי רצפת האגן ולהוריד במשקל, אך מבלי לסבול מתופעת הלוואי המביכה של בריחת שתן. את המטרה הזו ניתן להשיג בראש ובראשונה באמצעות ביצוע פעילות גופנית ספציפית שתורמת לחיזוק רצפת האגן, כגון שיטת קיגל, יוגה ופילאטיס. שיטות אלו מחזקות את שרירי היציבה והשרירים הטבעתיים והן מתמקדות בתרגילים שעובדים על מרכז הגוף.

במקביל, מומלץ לשלב את הפעילות הגופנית בשגרה ואפשר לעשות זאת עם תחתונים סופגים גם בלי לבזבז כסף או לצאת מהבית. תרגילים מיוחדים בישיבה על כיסא, בשכיבה ובעמידה יצמצמו בעשרות אחוזים את הסיכון לדליפת שתן ויביאו לירידה במשקל. למעשה, מחקרים מראים שהפחתה של לפחות 5% במשקל הגוף מסייעת לטיפול בדליפת שתן בטווח של עד 6 חודשים.

כמה מים כדאי לשתות?

נשים וגברים כאחד שסובלים מבריחת שתן בזמן אימון גופני תולים זאת בכמות המים שהם שותים. מצד אחד, לא בריא לבצע אף סוג של פעילות ספורטיבית בלי להרוות את הגוף במים. מצד שני, שתייה מרובה מעלה מטבע הדברים את הסיכון לדליפת שתן.

הפתרון הוא להפחית רק בשתיית משקאות שמגבירים השתנה, כגון קפה, תה ואלכוהול. מומלץ להחליפם בשתיית מים וחליטות צמחים בלבד וכך ליהנות מכל העולמות.


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה