אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
ד''ר אהרון בני
נטורופתיה.

רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) תזונה ודיאטה >

איך לעבור את צום הרמדאן בקלות?


21.5.18
כיצד ניתן להתמודד עם הצום הארוך? כיצד ניתן "לנצל" את התקופה למטרות בריאותיות?

חודש הרמדאן כבר כאן ואיתו הצום היומי שנמשך מעלות השחר ועד השקיעה. לא לכולם קל להתמודד עם הצום ועם השינויים בשגרת היום ובתזונה. לכן, אספנו מספר עצות שיכולות להקל על הצמים

ד"ר עודה אלחין- מומחה ברופאת המשפחה ,מדריך קליני בחוג לרופאת המשפחה באוניברסיטת תל אביב ,רופא סוכרת ,רופא הפרעות קשב וריכוז ילדים ומבוגרים ,יעוץ גמילה מעישון

חודש הרמדאן הקדוש למוסלמים החל והוא כולל מספר מנהגים, מצוות ואיסורים, כאשר הבולט בהם הוא מנהג הצום המתקיים משעות הזריחה ועוד שעות השקיעה. כאשר פעמים רבות במהלך הערב והלילה נוהגים לאכול כמות גבוהה של מזון, שהוא לרוב בעל ערך קלורי רב.

באופן טבעי מניעה של מזון ומים לשעות ארוכות היא לא מהלך קל ופשוט והצום מלווה פעמים רבות בתחושת אי נעימות, עייפות, צימאון ורעב.

אז כיצד ניתן להתמודד עם הצום הארוך? כיצד ניתן "לנצל" את התקופה למטרות בריאותיות? להלן מספר עצות אשר יכולות להקל על הצמים:

אכילת ארוחה מוקדמת: ניתן להתעורר מוקדם מאוד (לפני הזמן שנחשב כתחילת היום-עלות השחר) ולאכול ארוחה מזינה וטובה, עשירה בחלבון ובסיבים תזונתיים. ארוחה כזו תעזור לאדם להרגיש תחושת שובע לזמן ממושך יותר במהלך הצום.

הקטנת כמות הקפאין בגוף: מומלץ להקטין צריכת משקאות המכילים קפאין מספר ימים לפני חודש הרמדאן ובמהלך החודש בגלל התכונות של הקופאין שהוא משתן ויכול לגרום להתייבשות במהלך הצום וגם על מנת להפחית את ההשפעות של החוסר שלו בגוף בימי הצום עצמו.

תוספי תזונה: בזמן הצום, הגוף אינו מקבל את כל הוויטמינים והמינרלים בכמות הנדרשת ועל כן לעתים כדאי לעזור לו להשלים את החסר על ידי תוספי תזונה. נטילת מולטיויטמין, בעל פורמולה מקיפה ומאוזנת, כדוגמת צנטרום, עשויה לחזק את הגוף ולהשלים את החסר.


שתיית מים מרובה: רצוי לשתות כמות מספקת בכמויות קטנות ולעטים קרובות של מים בזמן המותר על מנת לתת לגוף את כמות הנוזלים המספקת אותה הוא צריך .ולהימנע משתיה כמות גדולה בזמן קצר כמו כן,יש להימנע משתית מים בכמות גדולה בתחילת פירעון הצום על מנת לשמור על רמת החמציות בקיבה לצורך עיכול המזון בנוסף כדאי להימנע משתיית משקאות ממותקים ומוגזים בתקופת הצום ולהתרכז במים בלבד (ניתן להוסיף לימון למים לשם יצירת עניין וטעם מגוון).

שינה מספקת: כדאי לסדר את לוח הזמנים בתקופת הרמדאן בצורה טובה על מנת לאפשר לגוף לישון מספיק שעות ולקבל את המנוחה לה הוא זקוק. עבודה רציפה תוך כדי צום יכולה להיות חוויה מאתגרת בפני עצמה ולכן כדאי לפחות לתת לגוף שינה רציפה וטובה. נסו ללכת לישון מוקדם!

היזהרו מהתייבשות: צום הרמדאן מתקיים לרוב בתקופה מאוד חמה באקלים הארץ ישראלי. על כן, בשביל להימנע מהתייבשות כדאי ללבוש בגדים מתאימים, לחבוש כובע על הראש ולהקטין את מגע השמש הישיר על הגוף.

התגברות על כאבי ראש: לאחר מספר ימים של שגרת צום, הגוף לעיתים מתקשה להתגבר על הפרת השגרה אשר הוא נקלע אליה ואחת מתופעות הלוואי המוכרות המתלוות לכך הינה כאבי ראש. כאבי ראש מסוג זה, נעלמים בקלות עם משככי כאבים ללא מרשם וכוס גדולה של מים (עם צאת הצום). את כאב הראש ניתן להעביר במהירות, על ידי שימוש באיבופרופן כדוגמת אדוויל, הפעיל לאורך זמן וכך ניתן יהיה להתמודד ביתר קלות, עם המשך הצום.


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה