אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) תוספי מזון > אבקות חלבון

מהם סוגי אבקות חלבון ו-ויטמינים לעוסקים בכושר הקיימים בשוק?


25.5.17
 בניית רקמות שריר ושימור מסת שרירים גבוהה מחייבת כמות גדולה של חלבון

על-מנת להפיק מקסימום תועלת מפעילות גופנית, חשוב לא רק לתכנן נכון את האימונים אלא גם לספק לגוף ויטמינים וחלבונים. תזונה נכונה המותאמת לאדם, ולעיסוק בספורט, עשויה לכלול את כל המרכיבים החיוניים, אם כי ישנם מקרים שבהם נדרשת תוספת חלבון שאותה ניתן לקבל דרך סוגי אבקות חלבון שונים.

ויטמין D

ויטמין D הינו ייחודי - הגוף שלנו מייצר אותו בכוחות עצמו, בעזרת קרני השמש. יחד עם זאת, למרות שישראל היא מדינה שטופת שמש לאורך רוב ימות השנה, ישראלים רבים סובלים מרמה נמוכה של ויטמין חשוב זה. למתאמנים כדאי לדעת שוויטמין D מעורב במטבוליזם של הסידן בשריר ובכך תורם לבניית סיבי שריר.

ויטמין B3

ויטמין B3, המוכר גם בשם ניאצין, משפיע על מערכת העצבים וכן על מערכת העיכול, ובפרט מסייע במטבוליזם של חלבונים ובפירוק גלוקוז. כמו כן הוא מכיל חומצת אמינו חיונית (כלומר כזו שהגוף לא מסוגל לייצר בעצמו) בשם טריפטופן, שרמתה בגוף עלולה להפוך נמוכה בעקבות אימונים אינטנסיביים (בגלל הסטרס).

ויטמין B6

ויטמין B6 חשוב לספורטאים בגלל תפקידו המשמעותי במסגרת פירוק מאגרי הגליקוגן ואספקת האנרגיה לשרירים בזמן אימון. בנוסף הוא משפיע על חילוף החומרים של החלבונים, על ייצור כדוריות דם אדומות ועל תפקוד תקין של מערכת העצבים.

ויטמין B12

מחסור בוויטמין זה עלול להוביל לעייפות, לקושי לבצע אימונים אינטנסיביים ולהתאוששות איטית ולקויה אחרי כל אימון.

אבקות חלבון

בניית רקמות שריר ושימור מסת שרירים גבוהה מחייבת כמות גדולה של חלבון, ולא תמיד ניתן לקבל אותה דרך תזונה. במקרים ניתן להיעזר במגוון אבקות החלבון, כשהאופציות העיקריות הן חלבון מי גבינה, חלבון קזאין ואבקת חלבון טבעונית.

המכנה המשותף לכל אותם סוגי אבקות חלבון הוא שהן מכילות חומצות אמינו חיוניות, ובפרט את חומצות האמינו המסועפות החשובות במיוחד לספורטאים - לאוצין, ואלין ואיזולאוצין. ההבדל העיקרי בין אבקת חלבון מי גבינה לאבקת חלבון קזאין הוא קצב הפירוק של החלבון בגוף, כשאבקה מהסוג הראשון מתפרקת מהר ומתאימה לצריכה סמוך לאימון ואילו אבקת חלבון קזאין מתפרקת בגוף לאט ומתאימה לצריכה לפני השינה, כדי שגם בלילה הגוף ימשיך לבנות את השרירים.

אבקת חלבון טבעונית מתאימה למי שנמנע ממוצרים מן החי, ומספקת לגוף חלבון איכותי, ועוד אופציה היא אבקת חלבון ביצה.

מגנזיום

בנוסף למינרלים ולאבקות החלבון, ישנם גם מינרלים חשובים לספורטאים ובראשם המגנזיום. מחסור במגנזיום עלול לגרום להתכווצויות שרירים תוך כדי אימון וכן להפרעות בקצב הלב (וגם לעייפות ואפילו דיכאון), ומאחר שזיעה מובילה לאיבוד מגנזיום הרי שמתאמנים חשופים במיוחד לרמה נמוכה של מינרל רב חשיבות זה. סיבה נוספת היא שבעת מאמץ גופני משמעותי הגוף זקוק לכמות גדולה יותר של מגנזיום.

אבץ

בדומה למגנזיום, זיעה מובילה גם לאובדן אבץ, מינרל חיוני למטבוליזם, לשמירה על מבנה החלבונים וכן לחידוש התאים השונים - כך שגם אותו חשוב לספק לגוף.

מידע נוסף על סוגי אבקות חלבון תוכלו לקבל כאן.


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה