‏יום שלישי ‏24 ‏אוקטובר ‏2017  
  מפת אתר מפת האתר הפוך לדף בית הפוך לדף הבית הוסף למועדפים הוסף למועדפים   
חפש באתר    
בריאות | רפואה
 בריאות ראשי  פורומים  ארכיון מאמרים  כתבות וידאו  הרשמת רופאים ומטפלים  רפואה משלימה
 אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

(אנציקלופדיה) מחקר רפואי >

החולה המקוון


3.5.17
תובנות על העדפות מטופלים בעידן של טלה- רפואה, וציוד רפואי ממוחשב נלבש

מאת אוליביה אלבז, סגן נשיא מכירות Salesforce ישראל

כדי להבין כיצד אמריקאים היום מתקשרים עם ספקי הבריאות שלהם, מהן הדעות שלהם על רפואה מחוברת ומהן החוויות שצברו מולה, סיילספורס ביצעה מחקר בנושא. הסקר כלל 2,025 משיבים בוגרים מעל גיל 18 שבהם ל-1,736 יש ביטוח בריאות ורופא מטפל עיקרי. הדוח מצא שאנשים נמצאים בקשר עיקרי עם הרופאים שלהם באמצעות ביקורים פנים אל פנים, שיחות טלפון, ואי מיילים, אך הם – בעיקר הדור הצעיר - פתוחים מאד לטיפול באמצעים וירטואליים, שהטכנולוגיה מאפשרת. דוח זה חקר גם את מקומה של הטכנולוגיה הלבישה שיכולה להשפיע בעתיד הקרוב על החוויה של החולה מול הרופא המטפל, כאשר הדורות הצעירים צפויים יותר להיות מוכנים לחלוק עם הרופאים שלהם מידע שנאסף באמצעות המכשירים הלבישים שלהם, למשל שעוני ספורט שמנתרים לחץ דם וקצב לב או את מידת הפעילות הגופנית של המתאמן. לבסוף הדוח מצא שהמשיבים האמינו שניתן לשפר את התקשורת עם הרופאים המטפלים ואת הרשת המטפלת שלהם באמצעים טכנולוגיים.

כיום התקשורת בין הרופאים למטופלים, הכוללת פעילויות כמו קביעת פגישות, מתן תוצאות של בדיקות או מילוי מרשמים היא עדיין מאד מסורתית מטבעה (פגישה פנים אל פנים או שיחה באמצעות הטלפון). באופן מעניין 48% מהמשיבים הצהירו שהם הולכים לאותו הרופא במשך 10 שנים או יותר אך עדיין 33% מרגישים שהרופא שלהם לא יכיר אותם אם ילכו מולם ברחוב. נתון זה מעלה שאלות על הקשר בין החולים לרופאים בעידן שבו לרפואה יש אמצעים טכנולוגיים לשפר את הטיפול אך הטיפול עדיין נשאר מוגבל לאמצעים המסורתיים, הרבה פעמים בשל שיקולים של תקציב, בירוקרטיה או חוסר הבנה של המטופלים בעידן הדיגיטלי. למרות זאת, באופן כללי המשיבים היו מרוצים מהטיפול הרפואי שניתן להם (91%) ואפילו אם ציינו ששינו רופא בעשור האחרון הם עשו זאת בעיקר כתוצאה ממעבר שלהם, אך נתון זה יכול לרמז גם על החשש שלמטופלים יש מלפנות לרופא אחר או נוסף שלא מכיר אותם או חסר חלק מהנתונים, דבר שניתן לשפר באמצעות שימוש באמצעים טכנולוגיים.

בהתאם למגמה המסורתית שעלתה מתוצאות הדוח, 63% מהמגיבים על הסקר ענו שהרופא שלהם מספק שירותים טכנולוגיים באמצעות טלפון (53%) או אי מייל (28%). למרות זאת המעורבות במכשירים הניידים הייתה חשובה בקרב המשיבים, כאשר 59% אמרו שהם יבחרו ברופא שמציע אפליקציה (שמאפשרת קביעת פגישות, מעקב אחרי חשבונות, סקירה של נתונים רפואיים וכו') על פני רופא שלא מציע אפשרות כזו.

באופן מעניין, 62% ציינו שהם מסכימים במידה מסוימת לטיפול וירטואלי כמו למשל לשיחת ועידה באמצעות וידאו כאלטרנטיבה לביקור אצל הרופא בעניינים לא דחופים ו-52% מילידי דור המילניום אף ציינו בפרוש שיבחרו ברופא שמציע אפשרות של טיפול וירטואלי על פני כאלו שלא. בין אלו הפתוחים לטיפול וירטואלי 74% ציינו שטיפול כזה הוא יותר נוח , 52% שקל יותר להשתלב בלוח הזמנים שלהם ו-33% שהוא מפחית את הסיכון להידבק במחלות מחולים אחרים.

למרות שאין יישום מקיף של מכשירים טכנולוגיים לבישים במרחב הרפואי, 62% מהמגיבים טענו שהם יבחרו ברופא שמשתמש בנתונים מתוך מכשיר רפואי נייד על פני אחד שלא. 78% רצו שלרופא שלהם תהיה גישה למידע הרפואי שלהם שנאסף באמצעות המכשירים הלבישים שהם לובשים עליהם כדי שתהיה להם תמונה עדכנית יותר על מצבם הבריאותי (44%), כדי שהם יוכלו לאבחן מחלה לפני שהיא תהפוך לקשה או לסופנית (39%) וכדי לקבל טיפול רפואי אישי יותר (33%).

יותר מרבע (26%) מהמשיבים המבוטחים דיווחו שאושפזו בבית חולים או שהיה להם בן משפחה קרוב שאושפז בשנתיים האחרונות. לפי דוח זה אחרי השחרור מבית החולים, 54% מהמטופלים מבקרים רופא פעם או פעמיים ו10% מבקרים כחמש פעמים.

61% מאלו שענו שחבר משפחה אושפז בשנתיים האחרונות טענו שאפשר לשפר את התהליך הרפואי לאחר האשפוז , כולל תקשורת טובה יותר עם הרופא העיקרי והצוות הרפואי המטפל, תקשורת טובה יותר באופן כללי מול הרופא (31%) וטכנולוגיה מודרנית יותר לניהול הנתונים בקרב ספקים שונים (27%).

הדוח שביצעה סיילספורס מוכיח שכיום מטופלים בוחרים את הצוות המטפל שלהם בין השאר גם על ידי השימוש שלהם בטכנולוגיה כדי לתקשר עם המטופל ולנהל נכון יותר את הטיפול בבריאות שלו. מטפל שבונה קשר טוב יותר עם המטופל באמצעות האמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשותו יהיה בעמדה חזקה יותר להצליח במקצועות הטיפול כיום ובעתיד. במאה העשרים ואחת שבה מחלות לב ומחלות כמו סוכרת הופכים למחלות כרוניות, מטופלים והצוות הרפואי כאחד צריכים לחשוב על דרכים חדשניות כדי לשמור על אורח חיים בריא ומקושר. הטכנולוגיה מסוגלת לסגור את הפערים הקיימים בתקשורת מול הצוות הרפואי, הצעד הבא הוא לאפשר לה לעשות זאת.


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה