אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) מערכת העיכול >

לקראת חג המצות וסעודות החג הגדולות


3.4.17
כיצד נתמודד עם אי נוחות במערכת העיכול

כתבה: ג'ולי ברוך, נטורופתית N.D, של מותג תוספי התזונה NUTRI CARE

חג הפסח מביא עמו תחושת התחדשות, פריחה אביבית וימים מרגשים של מפגשים משפחתיים. לצד אלו, סעודות החג הגדולות, המצות והמנות הרבות – עלולות לגרום לתופעות לא נעימות במערכת העיכול כמו עצירות, גזים, כאבי בטן, תחושת נפיחות ועוד.

ג'ולי ברוך, נטורופתית של מותג תוספי התזונה Nutri Care נותנת לנו המלצות כיצד להתמודד עם החגיגה הקולינרית הבאה עלינו לטובה, ולהקל על אי הנוחות במערכת העיכול.

אל תגיעו מורעבים לארוחת החג

לארוחת חג מומלץ להגיע רעבים אבל לא מורעבים. ארוחת חג גדולה עלולה לגרום לעומס במערכת העיכול ולגרום לתופעות כמו נפיחות, גזים, עצירות או שלשול. מומלץ לאכול ארוחות קטנות לפני סעודת ליל הסדר בהפרשים של כשלוש שעות. כך תשמרו על רמת סוכר קבועה בדם ולא תגיעו מורעבים לארוחת החג עם חשק לזלול הכול. אפשר לשלב לפני ארוחת החג ארוחות קטנות קלות כמו סלט, מרק או שייק ירקות שאפשר להמתיק בפרי. לשייק מומלץ להוסיף כפית של אבקת מזון-על כמו כלורלה או מורינגה אשר מכילות ויטמינים, מינרלים, אנזימים ונוגדי חמצון טבעיים. כלורלה ומורינגה גם עשירות בכלורופיל המסייע לטיהור הדם והכבד ולניקוי רעלים מהגוף.


לעסו היטב

תהליך העיכול מתחיל כבר בחלל הפה. המזון נטחן על ידי השיניים, והרוק מכיל אנזימים המסייעים לעיכול יעיל יותר בהמשך הדרך, בקיבה ובמעי.

שלבו ירקות בארוחה

מומלץ לשלב ירקות מכל הצבעים ומכל הסוגים בכל ארוחה. ירקות טריים וירקות מאודים משמרים את האנזימים הפעילים שבהם, התורמים לפירוק המזון. גם ירקות מבושלים יעילים, בזכות התכולה הגבוהה של סיבים תזונתיים ונוזלים העשויים למנוע עצירות, לתרום לבריאות מערכת העיכול ולתחושת שובע.

שתו מים והיעזרו בתוספי תזונה

מצה עלולה לגרום לעצירות מעצם היותה פחמימה פשוטה שכמעט אין בה סיבים תזונתיים. המצה יבשה ולכן למערכת העיכולקשה לעכל אותה ובמקרים רבים היא גורמת לעצירות. כשיש עצירות, המזון נתקע במערכת העיכול ועלול לגרום לתסיסה, לגזים ולהצטברות של רעלים. במצב זה יש לשתות במהלך היום ליטר וחצי מים לפחות. אפשר להיעזר גם בפורמולות מוכנות המשלבות צמחי מרפא ופירות יבשים המעודדים את פעילות המעיים.

הימנעו מאכילת פחמימות פשוטות

פחמימות פשוטות כמו אורז לבן ומצות מעלות במהירות את רמת הסוכר בדם. כתוצאה מכך הלבלב מפריש אינסולין המכניס את הסוכר לתאים, רמת הסוכר יורדת במהירות ונוצר מצב הנקרא היפוגליקמיה. מצב זה מוביל לתחושת רעב ולזלילה מיותרת. לכן העדיפו לאכול פחמימות מלאות כמו אורז מלא, קינואה, כוסמת ובטטה. בעקבות אכילת פחמימות מורכבות, העשירות בסיבים תזונתיים – הסוכר משתחרר לדם באופן אטי יותר ונשמרת תחושת שובע לאורך זמן.

סיבים תזונתיים

סיבים תזונתיים תורמים לבריאות מערכת העיכול ולבריאות כללית. הם מסייעים לתחושת שובע, לאיזון רמות הסוכר בדם, ומסייעים בהפחתת פרופיל השומנים בדם. חשוב מאוד לצרוך מזונות המכילים סיבים כמו ירקות, פירות, קטניות ודגנים מלאים. יש הצורכים את הסיבים בצורה של תוסף, וחשוב מאוד לא להגזים בכך. כמויות גדולות מדי של סיבים תזונתיים במערכת העיכול עלולות לפגוע בתהליך העיכול – לגרום לנפיחות ולגזים, ולהקשות על ספיגה של ויטמינים, מינרלים, חומצות שומן חיוניות ונוטריינטים חיוניים. מומלץ לצרוך לא יותר מ-40 גרם סיבים ליום. כמו כן, יש להרבות בשתיית מים. סיבים שאינם מסיסים סופחים אליהם נוזלים, מגדילים את נפח הצואה, מגבירים תנועתיות של המעי ובכך מסייעים במצבי עצירות, ואף מונעים אותה.

פעילות גופנית

פעילות גופנית מתונה וקבועה משפרת את התחושה הכללית. בזמן פעילות גופנית קיים ייצור מוגבר של אנדורפינים – הורמונים המסייעים לשיפור מצב הרוח. פעילות אירובית כמו הליכה, ריצה או קפיצות (לא מיד לאחר האוכל!) מסייעת לתנועתיות המעיים ומקלה על מצבי עצירות.

שתייה מרובה

שתייה מרובה תורמת לתחושת שובע ולעיכול תקין. אם תרצו להוסיף טעם למים, אפשר לשתות חליטות צמחים כמו פסיפלורה, לימונית, לואיזה וקמומיל. הצמחים הללו מסייעים להרגעה ולעיכול תקין. אפשר גם להכין קנקן מים עם פלחי לימון או מלפפון – מרענן ומזמין. יש להימנע ממיצים ממותקים וממשקאות מוגזים הגורמים לנפיחות ולבעיות עיכול אחרות.

הימנעו מאכילה לפני השינה

יש להימנע מאכילה ושתייה בסמוך לשינה כדי למנוע תסיסה של המזון במערכת העיכול במהלך הלילה.


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה